1 716 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Inställningar Pellux 200 E
Hej!
Jag har köpt en ny pelletspanna Nibe Pellux 200 E och efter ett otal samtal med teknisk service på Nibe så har jag fått veta att det inte finns någon hos Nibes personal som är expert på denna panna! Det säger också Nibes servicepersonal. Nu har jag blivit hänvisad till en kontakt i Danmark!
Hade jag vetat detta har det nog blivit en annan panna.
Min fundering nu är om någon i detta forum har en sådan panna som jag kan få kontakt med och fråga om vissa inställningar och en del problem! Jag bor i Norrlands inland men vars pannan finns i Sverige spelar ju ingen roll!
Hoppas på det bästa!
Jag har köpt en ny pelletspanna Nibe Pellux 200 E och efter ett otal samtal med teknisk service på Nibe så har jag fått veta att det inte finns någon hos Nibes personal som är expert på denna panna! Det säger också Nibes servicepersonal. Nu har jag blivit hänvisad till en kontakt i Danmark!
Hade jag vetat detta har det nog blivit en annan panna.
Min fundering nu är om någon i detta forum har en sådan panna som jag kan få kontakt med och fråga om vissa inställningar och en del problem! Jag bor i Norrlands inland men vars pannan finns i Sverige spelar ju ingen roll!
Hoppas på det bästa!
Hej,
Flyttade för drygt 1 år sedan till ett äldre hus med en Nibe Pellux 200. Lär mig själv fortfarande och leker med inställningar. Diskuterar gärna frågor med dig.
Flyttade för drygt 1 år sedan till ett äldre hus med en Nibe Pellux 200. Lär mig själv fortfarande och leker med inställningar. Diskuterar gärna frågor med dig.
Nibe pellux 200 är den gamla svenska modellen av pannan. Den har en brännare Iwabo S2 med styrning från eKontroll. Nibe kar helt plockat bort pannor från sin hemsida och Nibe modell E är något utländskt grejs.P Patrik_B_81 skrev:
Nibe har varit så fräcka att de tagit bort nedladdningsbara handböcker från hemsidan.
Har gått och funderat på en luftvattenpump från Nibe men här Kanske man får tänka om. Är det jakten på medelålders svenska CIS män som nått Nibes ledning.
Som tur för dig finns det en firma som har handboken kvar:
https://www.biomontage.se/produkter/pannor/nibe_pellux_200_drift.pdf
Gör en ordentlig injustering med hjälp av röken i rökröret i stället för att leka med inställningar.
För mycket luft kan ge skador på brännaren och för lite luft ger sot och svart rök.
Uraskningsplåten bör man se över, skrapa bort fastsintrat material och peta upp lufthålen. Var försiktig med plåten och knacka inte då den är gjord av speciellt värmetåligt stål som lätt kan spricka.
Hej Patrik!P Patrik_B_81 skrev:
Jag tappade bort denna tråd totalt och gav upp för att hitta den igen men nu har jag lyckats lista ut var den fanns!
Jag har ju en Pellux 200 E Touch och nu undrar jag om du har haft något problem med den automatiska rengöringen av rosterplåten? Även om jag har rengjort den och skrapat bort all fastbränd koks så går det tungt när plåten går ut och tillbaka, speciellt tillbaka! Jag har skruvat loss sidoplåtarna och kollat men kan inte se något fel! Har fått "cleaning error" ett antal gånger!
Hälsningar/Paul
Klicka här för att svara