Värme allmänt
klosp11: [citat] Det ska egentligen en elektriker göra. Hos oss fanns brytare på väggen och termostat ovanför båda i egna kopplingsdosor i väggen. man plockar bort båda brytare och termostat och sätter ett slätt lock på den. i dosorna kopplas allt bort och avslutas varje ledare med en wago klämma eller liknade. ledarna som går från termostaten i väggen upp mot taket och själva
Mats-S: [citat] Det kan jag också, men det är en helt annan sak, tro mig. Direkt när mitt garn börjar bli dåligt så börjar det bli onormalt mycket sot på glaset.
mattoys: [citat] Missade att ta med att det är planerat att sätta upp radiatorer i vardagsrummet, jag har bara inte hunnit slipa och måla om dem.
KJD: [citat] jag försökte beställa det med installation, men det skulle ta 12 mån (juni), nu fick jag pumpen på 2 mån. Enl min erfarenhet hade min firma inte sökt rot för ngn pump (material). har någon egna summor att jämföra med för installation L/V-pump, resp radiator-installation? Rören kostar ju vad dom kostar, men själva anslutningarna/kopplingarna verkar ju vara detsomspringer
Bert19: [citat] De "vred" som sitter på returen är ju avsedda för justering av flödet så det enklaste är ju att stänga ventilerna något för de rum man vill ha lägre temperatur i och låta de flesta andra vara fullt öppna, man får prova sig fram. För termostatreglering måste man byta ut vreden mot elektriska ställdon som sedan behöver styras från en termostat, trådbunden eller trådlös
tpsoft: Hej Vi bor idag i ett enplanshus byggt 1991 i Skåne. Huset värms upp genom luftburen värme, i grund och botten så är det en mix mellan FTX och frånluftsvärmepump men ändå inte. Idag består utrustningen av ett ventilationsaggregat CTC LVA1 som är från -91, i detta sitter ett varmvattenbatteri på 2,7 kW som förvärmer luften som sen blåser in i huset. Luften in tas dels utifrån men
Dublin: Jag har skaffat en tekniktank och har flyttat varmvattenproduktionen dit istället för i pelletspannan. Pelletspannan, som används fortfarande (en gammal CTC1100) har en inbyggd plattvärmeväxlare. Är det nåt jag borde tänka på eller är det bara att kapa rören strax ovanför pannan? Ska jag försöka tömma slingan på vatten? Jag vill ju inte att det börja lukta...
mattoys: [citat] Så här har jag gjort: Börja med att grovställa slingorna efter deras längd, en hälften så lång slinga skall hälften av flödet som den som är dubbelt så lång. Sedan justerar du ner eller upp flödet om du upplever att någon del känns kallare eller varmare än någon annan. Med hjälp av shuntstyrningen styr du framledningtemperaturen, öka temperaturen om du vill ha det
Carin00: [citat] Tack ska kolla på dom, den spårade golvskivan kostade 3-4 ggr så mycket som den "vanliga" och vi försöker bevara så mycket av takhöjden det bara går då det är ett väldigt gammalt hus så takhöjden är "precious" :)
audio: [citat] Tack för tipset. Ska kolla upp hur det är med det.
TommyC: Med en bra kökstermometer lyckades jag mäta temperatur in och ut vid varje radiator under enrörskopplet. Det är inte så lätt att få repeterbara värden. Jag mätte dels mot rören mellan halvkopplingen och isoleringen på prisolrören som går ner i golvet och dels mot halvkopplingens mutter. Det fungerade olika bra beroende på åtkomlighet. Jag höll en stump rörisolering runt
useless: Och ställ ner värmekurvan så inte termostaterna behöver vara stängda.
SågspånPappspikEternit: [citat] Ja, verkligen! När murstocken (skorstenen) i mitt hus blivit varm efter kontinuerlig eldning på bottenvåningen går det att värma sovrummet på övervåningen enbart med den varma murstocken som går genom rummet.
Joukko: [citat] Om jag kommer ihåg rätt så tror jag att jag köpte den från Baxi.se. Annars är det väl bara att söka på Danfoss Ravi.
Getfoten: Hej, ska bygga om radiatorsystemet hemma, funderar lite på hur jag ska dimensionera rören, har tidigare varit vedpanna och i stort sett oisolerade väggar, trä och tretex, vedpanna som värmekälla, har nu tänkt att installera vämepump istället och tilläggsisolera huset invändigt med 120 mm, tänker att jag ska försöka använda dom gamla radiatorerna, framledningstempen kommer ju bli
pacman42: [citat] Det är alternativet, men då riskerar jag att få för stort undertryck i rummet som luften tas ifrån. Eventuellt måste jag då ta bort tilluftsventilen och då måste fläkten alltid köra...
krillek: [citat] Det du säger låter rimligt, men är det inte onödigt att hålla varmvatten för 12 personer när förbrukningen i normalfallet är för två? Har faktiskt aldrig reflekterat över att det vore möjligt att stänga av VP:n på sommaren - trodde att det var betydligt dyrare att producera VV med elpatron än VP:n, men jag kan köpa förslitningsargumentet. Vad betyder "cop" i sammanhanget?
PochM: [citat] Okej. Tack. Kommer ju ändå vara annan värmekälla där som sagt.
jonaserik: Har inte så stor betydelse, vid luftning så stängs pump av och ev luft går ur från högsta punkt.
Rickard.: [citat] Dom har bara valt att lösa det så för att slippa lagerhålla alla olika varianter. Det finns 3 eller 4 olika 20mm pexrör har jag för mig.
Larsen210: Hej Har ivt vent 402. Bytt från ivt 490 1 juni 2022 Hus 1,5 plan. 176kvm. Byggt 2007 i Helsingborg Golvvärme och radiator på övervåningen Har utegivar och kör temperatur på 21,5, vilket bara är en siffra och ingen rumsvarmt temperatur Fick 20-40 kurvan vid installation men fick ingen värme då heller! Nu 26-47 = ok. Mina ställdon är också kassa. Men kör hele husets termostater på
Joakim Johansson: Hej! Jag har en panasonic HZ25XKE luftvärmepump. Dock har jag problem med att programmen jag kör stänger av sig efter X antal timmar. Exempelvis om jag sätter på den via Comfort Cloud på distans så måste jag manuellt gå in och slå på den igen efter cirka 8-12 timmar. Vet ni varför den gör så här? Samma sak med frostskyddsprogrammet. Tack!
Murven: Tack för tipset! Men är det inte 1/2" gänga på halvkopplingen? Skulle det funka med en radiatorkoppling M22x15?
GoC: [citat] Nu var det väl inte en värmepump som värmekälla TS undrade om utan en vanlig elpanna. Men det är så,klart att ha vettnburet system så man enkelt kan uppgradera med en värmepump om man så önskar.
rörslusken: Ta kontakt med din lokala Nibeinstallatör och be om offert på S1155/1255 i lämplig storlek och som Vector säger ett AXC40 tillbehör, koppla det som "prioriterad tillsats", princip finns på Nibes hemsida. Vi har gjort ett antal anläggningar och det fungerar hur fint som helst och kunderna är helnöjda. Be din installatör ta med magnetitfilter för värmebäraren samt patronfilter på
Flöjten5: Åfan, grymt bra verkningsgrad isåfall. Har som sagt aldrig kännt att det har svalnat. Tack, då slipper jag ligga sömnlös mer