Hej ,

Jag har en 2 plans hus, med vattenburena radiatorer på övervåningen, samt vattenburen golvvärme på undervåningen.

Jag har länge haft problem med att jag inte har fått någon bra värme på undervåningen, men till radiatorerna har det kommit god värme.

Jag har provat att öppna alla slingor fullt, och även justerat in alla slingor enligt ritningen. har även provat att öka tempen från värmepumpen, som är en Nibe f750. Men det hjälper inte heller. Jag har provat att öka hastigheten på cirkulationspumpen för golvvärmen utan resultat.

Men så provade jag att stänga av samtliga radiatorer på övervåningen, och då kommer det ut god värme på golven där nere.

Då vill man ju dra slutsatsen att cirkulationspumpen till golvvärmen är kass. Problemet är att jag hör ju hur den surrar på, och ökar i varvtal när jag vrider upp den. Cirkulationspumpen är av modell Wilo yonos para RS15/6 så jag kan inte kontrollera så den verkligen snurrar, utan kan bara gå på ljudet.

Nu när radiatorerna är avstängda så ökar tempen på returen på golvslingorna som innan upplevdes som väldigt kalla.

Hur hade ni resonerat i detta fallet?

Mvh

Robban

U
Ställ alla (ink GV) termostater på Max och justera returen på radiatorerna (bör finnas en reducerventil på returen till dina radiatorer) tills du har samma temperatur i alla rum.

I manual till shuntpumpen kan du kolla flödesdiagram vad du borde ställa den på, det borde vara samma som alla GV slingors totala flöde.

U Utsliten och utdömd skrev:
Ställ alla (ink GV) termostater på Max och justera returen på radiatorerna (bör finnas en reducerventil på returen till dina radiatorer) tills du har samma temperatur i alla rum.

I manual till shuntpumpen kan du kolla flödesdiagram vad du borde ställa den på, det borde vara samma som alla GV slingors totala flöde.
Hej,
Det har jag provat, just nu sitter det inga styrdon på slingorna så dom är öppna hela tiden, samt att jag har ett smatrix system som ska kunna autobalansera, men det har ej heller fungerat, och då har jag haft alla returslingorna fullt öppna.

Med vänlig hälsning,
Robban

U
Jo men som du beskriver problemet så behöver du strypa returen på alla radiatorerna till de rummen blir samma temperatur som de rummen med golvvärme.
Vatten flödar lättaste vägen och du behöver få flödet mer fördelat till din shunt för GV

• Gilla
r0bban
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.