Demmpa
Demmpa: Enrörssystem, ventilen är troligen den ena på sidan 16 i rotboken, https://www.purmo.com/public/prod/bcd2c0f2-6156-46c6-99cd-ddcde7354507/9050/f5b81b3c55ce568c4ac26f77f630af3b/sv-se-files-mma-rot-boken-2020.pdf
6 svar · 1,3k läst
·
M
Molnet24: Hej. Behöver få lite vettiga svar hur man kan tänka. Enplansvilla,förråd/garage ca 160 kvm. Solpaneler, 3st lvp+ enstaka element ibland. elavtalet går ut 202408. Elområde 1. Förbrukar under 15000kwh ( små kyligt på vissa ställen i huset ). Saknar en jämn värme i hela huset och vi är 5st i hushållet. Väger även in att slippa kosta på nya lvp under 45 års tid tex. Thermia
0 svar · 712 läst
M
MirandaJosefin: [citat] Tack för svar! Jag får fråga om lite bilder eller återkomma när vi flyttat in. Vi har frånluftsvärmepump i dagsläget och långt ifrån obegränsat med vatten, så det hade ju varit en dröm.
4 svar · 1,2k läst
·
J
Josth: Följer man rören i ventilationskanalerna kan man lätt lista ut vilket aggregat som är vilket. Vattenbatteri är bäst för det kan ju kopplas till t.ex. värmepump eller fjärrvärme. Om aggregatet är dimensionerat korrekt kan vatten värma lika bra som el fast det kräver kanske att värmevattnet håller upp till 65 °C.
3 svar · 1,4k läst
M
MickePernheden: Är det ingen som har lust att hjälpa till med denna? Tack på förhand.
1 svar · 807 läst
·
S
Skyscraper: [citat] Om du behöver lyfta vattnet en våning från värmepumpen så är ett systemtryck runt 1 bar lämpligt. Du kan även ha aningen högre men inte över 1.5 bar då man bör ha lite marginal till de 2 bar som säkerhetsventilen troligtvis löser ut vid. Själv kör jag med så lågt tryck jag vågar så att mina snart 60 år gamla rör läcker så lite som möjligt... Trycket kommer variera
5 svar · 1,2k läst
K
Kjellot: Detta har jag gjort och beskrivning finns under videotexten, fastsättning av rör är valfritt och på eget ansvar. Kört med enbart fläkt i en månad men satte dit röret och fick betydligt bättre drag / värmeväxling En lite fläkt från Biltema 125mm 16W och 190kbm/h blev för häftigt, kanske till sommaren för att vända strömmen och få upp kall luft, för oss räcker bordsfläkten
1 svar · 1,3k läst
·
Lordmaxvader
Lordmaxvader: [citat] Absolut en idé!
2 svar · 801 läst
·
L
Lechuza: [citat] Började tänka på ditt svar igår. Och fick en bra tankeställare. Ströp jag flödet på ett par element gick pannan ner 25grader i framledning för att sen öka upp till 46-47 grader(några grader för varmt) för att sen ytterligare sjunka och lägga sig rätt! Har kunnat fortsätta justeringen med goda resultat.
8 svar · 1,4k läst
·
&
&herr frej: Rattarna är tilluft för veden om du menar dom på var sida om handtaget
3 svar · 1,0k läst
·
J
jonaserik: KB - pumpen sitter innanför frontplåten och troligtvis isolerad med en svart armaflex ( lika som KB-rören ut ) nertill och det är inget farligt att lyfta boer den. I bland sitter det 2 skruv nertill och sedan hacka av fronten eller 2 skruv upp till och fälla ut den. Ev fart kan ställas på ett vred på kopplingslådan på pumpen , märkt med 1 - 2 - 3 och vad den står på nu ???
49 svar · 6,8k läst
·
T
Tomas Pettersson3: [citat] Nu har jag slut på dom ! Med vänlig hälsning, Tomas
10 svar · 3,1k läst
MC82
MC82: Ok ska testa. Tack.
2 svar · 986 läst
FredrikR
FredrikR: [citat] Tolkar det som LK rekommenderar skruvning om keramik/klinkers är ytskikt. [bild]
12 svar · 5,4k läst
·
D
Daniel 109: Pumpen jobbar inte hårdare med lägre flöde, snarare tvärtom. Min erfarenhet är att termostater klarar av det bra även med hög temperatur och extremt lågt flöde. Dock då inte elektromekaniska, de kanske har svårare för det.
19 svar · 6,2k läst
FredrikR
FredrikR: [citat] Kulvert och golvvärme säger jag också. Har samma själv, fast det är dryga 20m emellan hus och garage. Ligger på 10-16 grader i garaget.
3 svar · 906 läst
L
lordi: En liten fingervisning kan vara att titta på hur värmekurvan är inställd på elpannan. Ger den mer än 50-55 grader vid DVUT så bör man dimensionera upp radiatorerna. Ibland kan det räcka med att byta någon/några till en fläktkonvektor Ett eller tvårörssystem är också intressant att veta. Detta är ju att se lite mellan tummen och pekfingret för det kanske inte är känt vilken
7 svar · 2,1k läst
L
Lars Strand1: tack så mycket för svar! @Krilleman Så min tanke om att installera en https://www.lksystems.se/sv/produkter/universal/fordelningsror/standard/lk-fordelare-uni-avst-77746983 är då alltså inte OK i en vanlig lucka? Jag förstår inte riktigt skillnaden mellan att installera tre st T-rör eller en fördelare
5 svar · 1,6k läst
·
F
Fredrik Andersson9471: Jag har 4 st Thermia KB 700 tankar som jag tänker använda som accumulatortankar. Problemet är att både inlopp och utlopp sitter upptill på dessa tankar. Jag ha 42 mm kopparrör in och ut från tanken som jag går på med 35 mm kopparrör i rördragningen i hela systemet. Kan det bli ett problem om jag eldar med ved (50kw) så det kan explodera. Tacksam för råd.
3 svar · 1,3k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Inga problem alls. Kör om hittar denna artikel! (y)
9 svar · 2,0k läst
·
Demmpa
Demmpa: All typ av nattsänkning spar energi, men inte säkert att det sparar något på ekonomin. Om det sparar på ekonomin beror på vad energin kostar dels när man nattsänker, dels vid temperaturhöjningen, men även tex om elspetsen i en värmepump måste gå in vid temperaturhöjningen. Ju mer man sänker medeltemperaturen ju mer energi spar man. Har man normal innetemperatur på 20⁰ dygnet
7 svar · 1,8k läst
Dragonochsmor
Dragonochsmor: [citat] Ok! Jobbar du med sånt här, du har ju stenkoll!
23 svar · 3,6k läst
·
J
Josth: Sådär brukar det se ut ja. Beror också på var man bor och hur fuktig luften är där.
2 svar · 527 läst
·
I
InsidersUnited: Läcker det inte så låt det vara. (y) Om du misstänker mycket luft om XX antal år så kan du kanske bondlufta det på andra sidan genom att lätta lite på inkommande koppling.
1 svar · 599 läst
·
J
Josth: Hej! När är huset byggt? Låter ju som ett slags luftvärme av en speciell sort(?) Lägg gärna upp ett antal bilder här så kanske det finns någon som känner igen prylarna. Står det inget fabrikat och modell någonstans?
1 svar · 565 läst
Peter2400
Peter2400: [citat] Jag tänker att du kan ta det lite lugnt och först tänka på att komplettera med element om och där behoven uppstår. När vi flyttade in i vårt hus var det första vi gjorde att kasta ut all elelement, dessa var gamla och fula. Två luft/luft stod för uppvärmningen istället. Kompletterade några år senare med 1 element som endast används om det blir mer än 15 minus ute. Adax
4 svar · 1,2k läst
F
Fumble: En av flera PID-funktioner, men alla verkar vara av typen av/på. http://192.168.0.102:8123/hacs/repository/445609628 Du skulle behöva en som justerar upp/ner /Fumble
2 svar · 3,4k läst
Å
Åke Holmberg: Kan vara ett alternativ
5 svar · 1,9k läst
·
U
Umma01: Tack ska du ha för svar! Nu återkom de. Det blir att byta insats och sätta in någon slags handratt.
2 svar · 1,2k läst
·
Demmpa
Demmpa: Hur ser termostatventilerna ut? Hur ser returventilerna ut? Vad står det på termostat-/returventilerna? Bilder?
3 svar · 836 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.