Hej,
Jag har ett slottsvred som läcker i mitt hus, så jag tänkte köpa ett nytt och sedan renovera det jag bytt ut så jag kan använda det till att byta nästa vred.
Problemet är att de ventiler jag hittar verkar alla ha en anslutning på m28x1,5.
Det stämmer inte alls med mina ventiler.
Någon som kan ge tips om vilket vred jag ska köpa?
Om det nu spelar någon roll har huset nu uppvärmning med luft/vatten värmepump.
Jag har ett slottsvred som läcker i mitt hus, så jag tänkte köpa ett nytt och sedan renovera det jag bytt ut så jag kan använda det till att byta nästa vred.
Problemet är att de ventiler jag hittar verkar alla ha en anslutning på m28x1,5.
Det stämmer inte alls med mina ventiler.
Någon som kan ge tips om vilket vred jag ska köpa?
Om det nu spelar någon roll har huset nu uppvärmning med luft/vatten värmepump.
Skall man byta till nytillverkade måste man nog byta hela ventilhuset. De klassiska slottsvreden är en komplett ventil, men de nytillverkade är separat vred + standardventil med stift som vredet trycker på. Sen finns det väl inte så mycket nytillverkat att välja på? Är väl bara MMA som har ett slottsvred bland de stora aktörerna på svenska marknaden?
Svårt att byta dem pö om pö, du vill ju inte gärna hålla på och tappa ner värmesystemet titt som tätt. Bästa är nog att renovera dem "på plats".
Svårt att byta dem pö om pö, du vill ju inte gärna hålla på och tappa ner värmesystemet titt som tätt. Bästa är nog att renovera dem "på plats".
Här fanns det flera olika insatser att välja på.
Någon som törs svara på om någon av dessa passar mina vred?
https://www.vvsochbad.se/mma-utbyte...FqjjbwCvQ9Ok9002QK7MWvwIZueZACxoaAmBDEALw_wcB
Om jag skulle göra en större insats och fixa alla ventiler på en gång skulle jag nog gärna beställa hem nya grejor så man vet att man inte blir stående med trasiga prylar och inte får ihop det...
Någon som törs svara på om någon av dessa passar mina vred?
https://www.vvsochbad.se/mma-utbyte...FqjjbwCvQ9Ok9002QK7MWvwIZueZACxoaAmBDEALw_wcB
Om jag skulle göra en större insats och fixa alla ventiler på en gång skulle jag nog gärna beställa hem nya grejor så man vet att man inte blir stående med trasiga prylar och inte får ihop det...
Som sagt, de gamla slottsventilerna består inte av en separat ventilinsats och vred, de sitter ihop i en enhet. Det kanske finns ROT-insatser som passar ventilhuset, men då kan du inte montera tillbaka de gamla slottsventilerna på insatsen.A adde_hjelm skrev:
Se:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
De nya slottsventilerna är inte samma evighetskonstruktion som de gamla. Eftersom man oftast behöver tömma systemet är det bästa att renovera alla på en gång. Det tar, om de inte är helt fast, inte lång stund. Töm systemet, fixa alla ventiler under en dag eller två, fyll igen. Dock kommer du nog ha sönder nån, den kan med fördel bytas till en annan begagnad eller möjligen en nytillverkad - där det senare innebär mer jobb och kortare livslängd. 
Om det bara läcker behöver du inte tömma. Skruva åt ventilen helt, lossa vred och överfallsmutter, rengör försiktigt, ev med typ swinto om det är väldigt ärgigt. Lägg i ett nytt infettat linsnöre och dra åt överfallsmuttern lagom hårt. Finns säkert många instruktioner hur det går till i detalj. Sitter den däremot helt fast kan man behöva ta isär för då går den inte att stänga och kommer börja läcka om du lossar muttern.
Hej igen,
Nu ha jag demonterat samtliga ventiler och tätat om, slipat av och monterat tillbaka.
Jag demonterade samtliga då flera av dom satt fast och dessutom var övermålade med elementfärg.
Samtliga kan nu vridas och är täta vid "axeln". Men problemet nu är att några av dom inte blir täta mot huset på röret.
Är det något speciellt man ska tänka på där? Jag tycker det ser ut som att det är en kona som det ska täta mot. Jag har provat att ta bort och montera vreden igen men jag får det inte tätt...
Det ser tät ut vid uppstart av systemet, men efter ett par timmar hänger det en droppe där.
Nu ha jag demonterat samtliga ventiler och tätat om, slipat av och monterat tillbaka.
Jag demonterade samtliga då flera av dom satt fast och dessutom var övermålade med elementfärg.
Samtliga kan nu vridas och är täta vid "axeln". Men problemet nu är att några av dom inte blir täta mot huset på röret.
Är det något speciellt man ska tänka på där? Jag tycker det ser ut som att det är en kona som det ska täta mot. Jag har provat att ta bort och montera vreden igen men jag får det inte tätt...
Det ser tät ut vid uppstart av systemet, men efter ett par timmar hänger det en droppe där.
Ja, precis. Och då är det extremt viktigt med ytfinishen och geometrin på konan och sätet. Du kanske råkat slipa lite på konan? Om det inte kommer mer än någon droppe på en timme kanske du har tur och det sätter sig efter ett par dagar när det får becka igen lite.A adde_hjelm skrev:
Jag tyckte jag var noga med att inte slipa på konan. Eller rättare sagt, jag slipade inte alls i närheten eftersom det inte syns under överfallsmuttern.C cpalm skrev:
Man kan inte fuska lite med packningsklister eller något?
A adde_hjelm skrev:Hej igen,
Nu ha jag demonterat samtliga ventiler och tätat om, slipat av och monterat tillbaka.
Jag demonterade samtliga då flera av dom satt fast och dessutom var övermålade med elementfärg.
Samtliga kan nu vridas och är täta vid "axeln". Men problemet nu är att några av dom inte blir täta mot huset på röret.
Är det något speciellt man ska tänka på där? Jag tycker det ser ut som att det är en kona som det ska täta mot. Jag har provat att ta bort och montera vreden igen men jag får det inte tätt...
Det ser tät ut vid uppstart av systemet, men efter ett par timmar hänger det en droppe där.
Hej,
Hur har det gått för dig? Jag sitter lite i samma sits, kan man verkligen renovera de gamla vreden så att de funkar att öppna och stänga "regelbundet"? Vi har någon som har läckt tidigare, vågar mao inte röra några vred längre.
Hej,
Jag gav upp försöken att täta och köpte istället kompletta MMA utbytesventiler.
Jag gav upp försöken att täta och köpte istället kompletta MMA utbytesventiler.
Ja bytte allihopa, och dom fungerar nu utmärkt att justera som man vill.
Jag tror att mma vreden kommer ge sig tidigare än bra renoverade slottsvred. Dessutom, riktiga slottsvred går att täta om utan att tappa eller röra systemet. Går det när pinnen i det moderna vredet fastnat? Till sist tror jag att flödet är sämre i moderna vred.
Får man inte slottsvreden täta nog har man nog gjort fel. Nåt jag fixat har jag sett efter nåt år haft lite oxid vid axeln, så 100% kanske de inte är, men det kan inte ha betydelse för övrigt.
Får man inte slottsvreden täta nog har man nog gjort fel. Nåt jag fixat har jag sett efter nåt år haft lite oxid vid axeln, så 100% kanske de inte är, men det kan inte ha betydelse för övrigt.
Klicka här för att svara




