1 501 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Flödesriktning radiatorkrets
Tänkte så småningom installera bergvärme och ha bergvärmepumpen på ett annat ställe i källaren. Om jag kopplar på mig på ett annat ställe på radiatorstammen i källaren med t-kopplingar finns det risk att flödet vänds åt fel håll? Det är ett tvårörssystem från 1946 med grova rör i källaren. Tänker ett även om jag kopplar retur och tillopp rätt mot stammen så kan vattnet med t-kopplingar ta vilket håll som helst ändå? Eller tänker jag fel?
Det kommer att fungera.
Cirkulationspumpen gör att det blir lite högre tryck i framledningen samtidigt som det blir lite lägre tryck i returledningen.
I själva radiatorventilen och i radiatorn blir det lite tryckfall.
Detta gör att flödet genom radiatorerna blir rätt.
När du kopplar in den nya slingan och nya radiatorn så behöver hela radiatorkretsen injusteras på nytt efter de nya förutsättningarna.
I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av radiatorkretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
Eftersom det är en värmepump inblandad så är det extra viktigt att systemet injusteras rätt.
Steg1, injustering radiatorkretsen, "rätt" tryckfall/flöde/difftemperatur över varje radiator, "rätt" temperaturskillnad mellan rummen.
Steg2, injustering värmekurvan, "rätt" rumstemperatur oberoende utetemperaturen.
Steg3, ställa in termostaterna så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
I själva radiatorventilen och i radiatorn blir det lite tryckfall.
Detta gör att flödet genom radiatorerna blir rätt.
När du kopplar in den nya slingan och nya radiatorn så behöver hela radiatorkretsen injusteras på nytt efter de nya förutsättningarna.
I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av radiatorkretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
Eftersom det är en värmepump inblandad så är det extra viktigt att systemet injusteras rätt.
Steg1, injustering radiatorkretsen, "rätt" tryckfall/flöde/difftemperatur över varje radiator, "rätt" temperaturskillnad mellan rummen.
Steg2, injustering värmekurvan, "rätt" rumstemperatur oberoende utetemperaturen.
Steg3, ställa in termostaterna så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
Hej!
Viktigt att radiatorkretsen "går" åt rätt håll. Råkade ut för en "felkoppling" i krypgrunden för många år sedan.
Detta orsakade att en radiatorventil under speciella omständigheter började att vibrera med ett starkt knarrande ljud hos alla radiatorer.
Det värsta var att denna omständighet inträffade på sommaren vid 4-tiden på natten när huset behövde till extra värme, vilket väckte hela familjen för detta spöklika scenario.
SÅ: Se till att cirkulationspumpen pumpar åt rätt håll.
Viktigt att radiatorkretsen "går" åt rätt håll. Råkade ut för en "felkoppling" i krypgrunden för många år sedan.
Detta orsakade att en radiatorventil under speciella omständigheter började att vibrera med ett starkt knarrande ljud hos alla radiatorer.
Det värsta var att denna omständighet inträffade på sommaren vid 4-tiden på natten när huset behövde till extra värme, vilket väckte hela familjen för detta spöklika scenario.
SÅ: Se till att cirkulationspumpen pumpar åt rätt håll.
Klicka här för att svara