Hej! Finns det någon som helst risk för plocka bort alla termostater och ha utan?
Vi har alltid alla fullt öppna och reglerar värmen från källaren ändå. Bifogar bilder på hur våra ser ut. Finns det någon risk att det kan läcka vatten med dem avmonterade? (T.ex att piggen åker ut eller vad som helst)
Vi har alltid alla fullt öppna och reglerar värmen från källaren ändå. Bifogar bilder på hur våra ser ut. Finns det någon risk att det kan läcka vatten med dem avmonterade? (T.ex att piggen åker ut eller vad som helst)
Piggen blir ju då oskyddad om någon skulle få för sig att dra i den med tång vilket kan orsaka en läcka. Det största problemet tycker jag annars blir om någon annan framöver vill skaffa nya fräscha termostater och då inte har en susning om vilken modell som suttit där innan. Mycket svårt att direkt säga vilken termostat som passar med bara ledning av ventilens utseende utan den gamla termostaten.
Okej jag förstår! Vi har precis köpt kåken så förhoppningsvis ska vi ha den väääldigt många år. Anledningen till att vi vill ha vort dom är dels att dom är "fula" och en står rakt ut istället för längs med väggen.J Josth skrev:Piggen blir ju då oskyddad om någon skulle få för sig att dra i den med tång vilket kan orsaka en läcka. Det största problemet tycker jag annars blir om någon annan framöver vill skaffa nya fräscha termostater och då inte har en susning om vilken modell som suttit där innan. Mycket svårt att direkt säga vilken termostat som passar med bara ledning av ventilens utseende utan den gamla termostaten.
Befintliga termostater är TA, M28×1,5.
https://www.purmo.com/public/prod/b...77f630af3b/sv-se-files-mma-rot-boken-2020.pdf
Det finns handrattar, men då kan det behövas en adapter.
https://www.purmo.com/public/prod/b...77f630af3b/sv-se-files-mma-rot-boken-2020.pdf
Det finns handrattar, men då kan det behövas en adapter.
Du måste låssa på övre muttern, då kommer det att komma vatten, främst om systemet är trycksatt.M Målarjanne skrev:
Den kan läcka lite när den är åtdragen i nya positionen, pga avlagringar mm på tätningsytan.
Den nedre rörgängan sitter troligen fast väldigt hårt, den är tätad med lin.
Klicka här för att svara






