Byggahus.se

Risker med att ta bort termostat? Radiator / element

1. M
    Medlem · 33 inlägg
    Hej! Finns det någon som helst risk för plocka bort alla termostater och ha utan?

Vi har alltid alla fullt öppna och reglerar värmen från källaren ändå. Bifogar bilder på hur våra ser ut. Finns det någon risk att det kan läcka vatten med dem avmonterade? (T.ex att piggen åker ut eller vad som helst)

2. J
    Medlem · Stockholm · 7 181 inlägg

JosthPremiumikon: Hand

Medlem
    Piggen blir ju då oskyddad om någon skulle få för sig att dra i den med tång vilket kan orsaka en läcka. Det största problemet tycker jag annars blir om någon annan framöver vill skaffa nya fräscha termostater och då inte har en susning om vilken modell som suttit där innan. Mycket svårt att direkt säga vilken termostat som passar med bara ledning av ventilens utseende utan den gamla termostaten.

• Laddar…
  3. M
    Medlem · 33 inlägg
    Okej jag förstår! Vi har precis köpt kåken så förhoppningsvis ska vi ha den väääldigt många år. Anledningen till att vi vill ha vort dom är dels att dom är "fula" och en står rakt ut istället för längs med väggen.

4. TRYD
    Medlem · 8 inlägg

TRYD

Medlem
    Enkelt att vika in dom mot väggen, försök att hitta någon typ av plast-plugg som du kan sätta som skydd.

5. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 16 249 inlägg
  6. M
    Medlem · 33 inlägg
    Jaha jag trodde det var gängan som bestämmde hur långt ventilen skruvas, och att den hamnade såddär helt enkelt. Vågar man räta in dem utan att det kommer vatten?:)

7. M
    Medlem · 33 inlägg
  8. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 16 249 inlägg
    Du måste låssa på övre muttern, då kommer det att komma vatten, främst om systemet är trycksatt.
    Den kan läcka lite när den är åtdragen i nya positionen, pga avlagringar mm på tätningsytan.

Den nedre rörgängan sitter troligen fast väldigt hårt, den är tätad med lin.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.