Hej! Finns det någon som helst risk för plocka bort alla termostater och ha utan?

Vi har alltid alla fullt öppna och reglerar värmen från källaren ändå. Bifogar bilder på hur våra ser ut. Finns det någon risk att det kan läcka vatten med dem avmonterade? (T.ex att piggen åker ut eller vad som helst)
 
  • Termostatventil på radiator, vitt reglage, grå bakgrund, temperaturinställningsmarkeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en termostatventil på en vitmålad vattenradiator, metalliska delar, använd i inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en radiatorventil med tecken på användning och kalkavlagringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild: ventil på en vitmålad radiator, slitna metallytor, termostatventil saknas, interiördetalj, fokus på framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit målad rörkoppling med gängade delar, väggmonterad, delvis korroderad, förmodligen till vatten eller värme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Piggen blir ju då oskyddad om någon skulle få för sig att dra i den med tång vilket kan orsaka en läcka. Det största problemet tycker jag annars blir om någon annan framöver vill skaffa nya fräscha termostater och då inte har en susning om vilken modell som suttit där innan. Mycket svårt att direkt säga vilken termostat som passar med bara ledning av ventilens utseende utan den gamla termostaten.
 
  • Gilla
Målarjanne
  • Laddar…
J Josth skrev:
Piggen blir ju då oskyddad om någon skulle få för sig att dra i den med tång vilket kan orsaka en läcka. Det största problemet tycker jag annars blir om någon annan framöver vill skaffa nya fräscha termostater och då inte har en susning om vilken modell som suttit där innan. Mycket svårt att direkt säga vilken termostat som passar med bara ledning av ventilens utseende utan den gamla termostaten.
Okej jag förstår! Vi har precis köpt kåken så förhoppningsvis ska vi ha den väääldigt många år. Anledningen till att vi vill ha vort dom är dels att dom är "fula" och en står rakt ut istället för längs med väggen.
 
  • Vit elementventil på en radiator, väggmonterad, i ett rum med trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enkelt att vika in dom mot väggen, försök att hitta någon typ av plast-plugg som du kan sätta som skydd.
 
TRYD TRYD skrev:
Enkelt att vika in dom mot väggen, försök att hitta någon typ av plast-plugg som du kan sätta som skydd.
Jaha jag trodde det var gängan som bestämmde hur långt ventilen skruvas, och att den hamnade såddär helt enkelt. Vågar man räta in dem utan att det kommer vatten?:)
 
Demmpa Demmpa skrev:
Befintliga termostater är TA, M28×1,5.
[länk]

Det finns handrattar, men då kan det behövas en adapter.
Okej, tack! Mycket intressant PDF fil (y)
 
M Målarjanne skrev:
Jaha jag trodde det var gängan som bestämmde hur långt ventilen skruvas, och att den hamnade såddär helt enkelt. Vågar man räta in dem utan att det kommer vatten?:)
Du måste låssa på övre muttern, då kommer det att komma vatten, främst om systemet är trycksatt.
Den kan läcka lite när den är åtdragen i nya positionen, pga avlagringar mm på tätningsytan.

Den nedre rörgängan sitter troligen fast väldigt hårt, den är tätad med lin.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.