5 348 läst ·
22 svar
5k läst
22 svar
Luft/vatten värmepump - vart börjar jag?
Jag fick hjälp på det här forumet. Där finns gott om kunniga. Se till att ha minst 5cm utrymme ovanför luftvärmepumpen.S sarsag skrev:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=26.0
Man köper normalt ute- och innerdel tillsammans så det blir "ett paket". Blir enklast så. Det går annars att köpa hydrobox och välja valfri varmvattentank om man vill ha speciell sort/storlek.S sarsag skrev:
S sarsag skrev:Vi ska bygga ett fritidshus på 65 m2, kommer även ha en en utedusch.
Vi har fått för oss att det är luft/vattenvärmepump som gäller för oss och ska kika lite på vad som kan passa, vart börjar jag? Finns det fysiska återförsäljare i de större städerna?
När jag googlar skiljer priserna avsevärt och jag vill absolut inte köpa mer än vad som behövs.
funderar även på om man vågar sig på att köpa en begagnad på t ex marketplace el blocket? Någon som gjort det? Jag behöver hålla ner kostnaderna så vill titta på begagnat utan att bli dumsnål.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Det är luft/luft-pumpar. TS talar om luft/vattenR Riverground skrev:Nedan är bra modeller:
Daikin Caldo II XRH 40/XRH30
Mitsubishi SUMO 35
Panasonic HZ 25 (fördel att den klarar sig på 10 amp)
Toshiba Daiseikai 9,5
Var i landet ska stugan ligga? Lite avgörande är storlek på innedelen, t ex SUMO och XRH40 är stora men behöver förmodligen inte blåsa lika mycket. Kanske de är för kraftiga för din lilla stuga och det blir mycket onoff.
Edit: Jag köpte själv HZ25XKE och är nöjd med den.
Precis vis av erfarenheten och skillnaden mellan golvvärme kontra radiatorer med luftvatten värmepump skulle jag utan tvivel satsa på golvvärme. Jag med radiatorer får ett ca COP värde på 2,8 och kompisen med golvvärme får 4,5 i COP. Leverantören hävdar nu efter installation att ett hetvattensystem på radiatorer ger mindre besparing.S sarsag skrev:Vi ska bygga ett fritidshus på 65 m2, kommer även ha en en utedusch.
Vi har fått för oss att det är luft/vattenvärmepump som gäller för oss och ska kika lite på vad som kan passa, vart börjar jag? Finns det fysiska återförsäljare i de större städerna?
När jag googlar skiljer priserna avsevärt och jag vill absolut inte köpa mer än vad som behövs.
funderar även på om man vågar sig på att köpa en begagnad på t ex marketplace el blocket? Någon som gjort det? Jag behöver hålla ner kostnaderna så vill titta på begagnat utan att bli dumsnål.
Hade jag vetat före investeringen på 150.000 SEK att det skulle bli så lågt COP-värde för mig hade jag satsat på en billigare lösning för att värma varmvatten och sedan fortsatt att använda min lufluftvärmepump i källaren för värmen. Den har ju COP 4,5. Om det hade behövts kunde jag investerat 20.000 i ytterligare en llvp i ovanvåningen, Leverantören nämnde väldigt lite om skillnaden i COP mellan golv- och radiatorvärmare.
Klicka här för att svara