6 410 läst ·
45 svar
6k läst
45 svar
Golvvärme Torpargrund
Sida 1 av 4
Hej, har ett hus med torpargrund idag i befintligt hus och skall bygga ut med gjuten platta . Vi vill värma huset med golvvärme men jag såg nu att boverket rekomenderar minst 250mm isolering i golvet, har idag 195mm för att det inte skall gå ner fukt i grunden. Tanken va att jag skulle lägga på färrdig frästa spånskivor på befintliga spånskivor. Någon som har gjort det ändå eller har något annat förslag ?? Vill helst slippa radiatorer.
mvh Robin
mvh Robin
Har väl en höjd på ca 0.5-0,7m i krypgrunden . Nej inte ännu men där jag tänkte köpa material sa att det bör vara minst 250mm isolering i golvet för att det inte skall bli för fuktigt i grunden . Har idag 195 mm isolering och tänkt lägga en till färdigfräst skiva på befintlig spånskiva. Tänkte om man vågar eller om man kanske lär lägga något imellan skivorna som hjälper till att isolera så det slipper bli för fuktigt i grunden.Jonatan79 skrev:
förstår inte frågeställning, borde ju om något bli torrare i grunden med mindre isoleringR Robin Norman skrev:Har väl en höjd på ca 0.5-0,7m i krypgrunden . Nej inte ännu men där jag tänkte köpa material sa att det bör vara minst 250mm isolering i golvet för att det inte skall bli för fuktigt i grunden . Har idag 195 mm isolering och tänkt lägga en till färdigfräst skiva på befintlig spånskiva. Tänkte om man vågar eller om man kanske lär lägga något imellan skivorna som hjälper till att isolera så det slipper bli för fuktigt i grunden.
Du svarade:Jonatan79 skrev:
"Risk finns men den är minimal! Speciellt om du inte har en problemgrund/mark."
Det som är irriterande när folk som uppenbart inte har någon aning om frågeställning svarar något utan att veta något om det.
risken för fuktproblem i torpagrund minskar självklart med mindre isolering.
fuktproblem gäller ju vid omvänd fukttransport vid platta på mark och inget annat.
Precis, kan Boverket ha blandat ihop det? Verkar osannolikt.A Aunty skrev:Du svarade:
"Risk finns men den är minimal! Speciellt om du inte har en problemgrund/mark."
Det som är irriterande när folk som uppenbart inte har någon aning om frågeställning svarar något utan att veta något om det.
risken för fuktproblem i torpagrund minskar självklart med mindre isolering.
fuktproblem gäller ju vid omvänd fukttransport vid platta på mark och inget annat.
