Hej,
Hoppas någon kan hjälpa mig!
Vi håller på att göra om vårt gamla kök till badrum/tvättstuga. Idag tog jag bort all gammal spånisolering och de gamla golvreglarna som låg på betongbjälklaget.
Från betongbjälklaget är det ca 18cm upp till nivån där färdigt golv ska vara. Hur gör man då med vattenburen golvvärme?
Hade tänkt sätta 220mm reglar, isolering mellan och sedan spårade skivor + flytspackel. Detta blir ju dock alldeles för högt.
Vet inte om man kan gjuta/flytspackla hela vägen pga bärighet.
Någon som har en idé?
Tack!
Hoppas någon kan hjälpa mig!
Vi håller på att göra om vårt gamla kök till badrum/tvättstuga. Idag tog jag bort all gammal spånisolering och de gamla golvreglarna som låg på betongbjälklaget.
Från betongbjälklaget är det ca 18cm upp till nivån där färdigt golv ska vara. Hur gör man då med vattenburen golvvärme?
Hade tänkt sätta 220mm reglar, isolering mellan och sedan spårade skivor + flytspackel. Detta blir ju dock alldeles för högt.
Vet inte om man kan gjuta/flytspackla hela vägen pga bärighet.
Någon som har en idé?
Tack!
Jag förstår inte problemet. Är inte betongbjälklaget självbärande? Är det självbärande är väl din lösning okej, men använd 45x120-reglar istället. Därefter golvspån och EPS-betong runt golvvärmerören, och flytspackel på det.
Hej, runt bjälklaget är det en spalt på ca 4cm mellan betongen och väggarna så antar det är självbärande då?A AG A skrev:
Kan använda 120 reglar men tänkte att det blev klent med isolering under golvvärmen. Kan man inte flytspackla direkt på golvspånet, vad fyller betongen för funktion?
Tack!
Det går även att lägga 45x145 med isolering emellan. Därefter spårad spånskiva med golvvärmeslang och aluminiumplåt. Därefter golvgips och sist flytspackel.A andhak2802 skrev:
Ja tänkte så med men när jag räknade på höjden blir det för högt. Då hamnar golvnivån ganska mycket högre än golvet utanför badrummet och vet inte om det funkar med tillgänglighetskraven och höjd på tröskel.A AG A skrev:
Tar man 120 regel + golvspån + golvgips + 30mm flyspackel blir totalhöjden 200mm och då 30mm ovan golvet utanför badrummet.
Kanske behöver höja golvet utanför med en extra golvgips när vi ändå lägger nytt golv där sen.
Måste man använda golvgips om man lägger 120 reglar cc 30 och spårade skivor för vattenburen golvvärme på det. Sedan flytspackel 30mm tjockt direkt på spånet?
Pratat med LK Golvvärme och deras förslag är att man lägger isolering och sedan använder golvvärmelist direkt på isoleringen och sedan flytspackel på det. Bra lösning tycker jag.
Antar då att cellplast är bäst eftersom vi har betongbjälklag? En annan fråga är om man gör golvet före vi reglar upp befintliga väggar med 70 reglar?
Antar då att cellplast är bäst eftersom vi har betongbjälklag? En annan fråga är om man gör golvet före vi reglar upp befintliga väggar med 70 reglar?
Klicka här för att svara