Jag är nyinflyttad i en fastighet som är byggd på en gammal sommarstuga och huset står i en sluttning ner mot en sjö. Detta innebär att det är tre stycken etage inne i huset. Jag har en insats på det mellersta planet. Men när jag eldar stiger ju med automatik all värme upp till högsta punkten av ryggåstaket och vidare upp mot ytterdörren och hallen där den högsta punkten är i huset.
Jag har TV-rummet längst ner i huset och alltså vid den lägsta punkten och dit når inte värmen. Min tanke är nu om jag skulle koppla in någon slags vägghängd fläkt uppe i hallen...eller i vart fall i det mellersta planet för att försöka styra värmen ner mot TV-rummet. Vet inte om jag kanske måste köpa någon form av industrifläkt
Jag tar emot all hjälp jag kan få i det här plus tips på olika lösningar.
Rött kryss= TV-rum
Gult kryss= Eldstaden
Grönt kryss=Min tanke på placering av någon typ av fläkt?
Jag har TV-rummet längst ner i huset och alltså vid den lägsta punkten och dit når inte värmen. Min tanke är nu om jag skulle koppla in någon slags vägghängd fläkt uppe i hallen...eller i vart fall i det mellersta planet för att försöka styra värmen ner mot TV-rummet. Vet inte om jag kanske måste köpa någon form av industrifläkt
Jag tar emot all hjälp jag kan få i det här plus tips på olika lösningar.
Rött kryss= TV-rum
Gult kryss= Eldstaden
Grönt kryss=Min tanke på placering av någon typ av fläkt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Du skriver det som att du är 1000% säker eller mer....? Varför skulle en stor vägghängd fläkt inte kunna flytta värmen?
Jag tror att en takfläkt bar kommer att trycka ner värmen mot golvet på det mellersta planet för att sedan stiga igen till planet ovanför istället för ner till TV-rummet.... Men å andra sidan kan jag inte så mycket om fläktar
Jag tror att en takfläkt bar kommer att trycka ner värmen mot golvet på det mellersta planet för att sedan stiga igen till planet ovanför istället för ner till TV-rummet.... Men å andra sidan kan jag inte så mycket om fläktar
Jonatan79 skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Öppna upp väggstumpen bredvid kaminen, dra ett spirorör inuti väggen enligt beskrivningen på bilden. Intag uppe nära taket och utblås med hjälp av en paxfläkt nära golv. Att använda luft som medium för att flytta värme är tyvärr ingen riktig höjdare.
Logga in
Skapa konto
Bra tips 
Men kommer jag ha någon riktig nytta av den lösningen? Ser du trappen till höger som leder upp till ytterligare ett etage. Det är dit all värme hamnar
Sedan går väggen i liv med altandörren så i så fall måste jag gå utvändigt först och sedan in igen
Men kommer jag ha någon riktig nytta av den lösningen? Ser du trappen till höger som leder upp till ytterligare ett etage. Det är dit all värme hamnar
Sedan går väggen i liv med altandörren så i så fall måste jag gå utvändigt först och sedan in igen
F Finndjävel skrev:
Hur blev din lösning nu 3 år senare?Nobbe_1 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden