Gjutjärn som sagt.
Men vilken ram är det? Delarna står ju löst på varandra. Den ena delen (övre, har jag för mig) hålls ju ihop av den ram som syns. Den andra delen hålls ihop av en enkel ram som inte syns när kaminen är monterad.
Om det är den synliga ramen som är trasig så behöver den svetsas av någon som vet hur man svetsar gjutjärn. Det är inte svårt om man kan och har rätt grejer.
Om det är den inre ramen som är trasig så är det enklare att tillverka en ny av plattstång. 20x5mm har jag för mig att jag använde när jag renoverade en liknande kamin. Om du gör en ram av plattstång, gör den någon mm mindre än den ursprungliga då stål utvidgar sig något mer än gjutjärn. Annars riskerar du att den inre ramen spräcker den yttre när kaminen blir varm.
Men vilken ram är det? Delarna står ju löst på varandra. Den ena delen (övre, har jag för mig) hålls ju ihop av den ram som syns. Den andra delen hålls ihop av en enkel ram som inte syns när kaminen är monterad.
Om det är den synliga ramen som är trasig så behöver den svetsas av någon som vet hur man svetsar gjutjärn. Det är inte svårt om man kan och har rätt grejer.
Om det är den inre ramen som är trasig så är det enklare att tillverka en ny av plattstång. 20x5mm har jag för mig att jag använde när jag renoverade en liknande kamin. Om du gör en ram av plattstång, gör den någon mm mindre än den ursprungliga då stål utvidgar sig något mer än gjutjärn. Annars riskerar du att den inre ramen spräcker den yttre när kaminen blir varm.
Klicka här för att svara

