2 317 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Skorsten till braskamin
Helt novis på detta, but here it goes.
Vi vill sätta in en braskamin i vårt nya vardagsrum. Frågan gäller skorsten.
Det enklaste är att dra en helt ny skorsten rakt upp. Det hänger jag med på och känns görbart.
Men för att slippa göra ett nytt hål i taket, kan man istället dra röret upp till vinden, och på vinden börja röret 90 grader och ansluta till den befintliga skorstenen?
Någon som vet?
Det enklaste är att dra en helt ny skorsten rakt upp. Det hänger jag med på och känns görbart.
Men för att slippa göra ett nytt hål i taket, kan man istället dra röret upp till vinden, och på vinden börja röret 90 grader och ansluta till den befintliga skorstenen?
Någon som vet?
Jag har själv anslutit kamin direkt till befintlig skorsten fast på bottenplan. Men är ju kanske bra att kolla om befintlig skorsten är tät först. Tror inte sotaren vill ha en böj på vinden då det kanske blir svårt att sota!? Rådgör med din lokala sotare.
Ringde dem precis innan jag skev tråden. Telefontiden var fram till 12, så ska testa imorgon igen. Men detta forum brukar ju kunna ge så snabba och bra svarE Emanuel01 skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 265 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 265 inlägg
90 gr är ej att rekommendera . Du kommer med största sannolikhet få sota alldeles för ofta .
Har själv en sidodragning på min vind med 2 st 38 gr böjar + en sotmodul , samlas mycket sot i röret (2 m) mellan böjarna .
Jag har byggt mig en perfekt sotfälla , miljövänligt kanske men men .......
Har själv en sidodragning på min vind med 2 st 38 gr böjar + en sotmodul , samlas mycket sot i röret (2 m) mellan böjarna .
Jag har byggt mig en perfekt sotfälla , miljövänligt kanske men men .......
Inte bra med 90* böjar, mycket motstånd ( dåligt drag) , sen är det bra om sotet kommer till botten av skorstenen.Sandersson89 skrev:
Helt novis på detta, but here it goes.
Någon som vet?
Klicka här för att svara