Helt novis på detta, but here it goes.

Vi vill sätta in en braskamin i vårt nya vardagsrum. Frågan gäller skorsten.

Det enklaste är att dra en helt ny skorsten rakt upp. Det hänger jag med på och känns görbart.

Men för att slippa göra ett nytt hål i taket, kan man istället dra röret upp till vinden, och på vinden börja röret 90 grader och ansluta till den befintliga skorstenen?
Någon som vet?

Jag har själv anslutit kamin direkt till befintlig skorsten fast på bottenplan. Men är ju kanske bra att kolla om befintlig skorsten är tät först. Tror inte sotaren vill ha en böj på vinden då det kanske blir svårt att sota!? Rådgör med din lokala sotare.

E Emanuel01 skrev:
Jag har själv anslutit kamin direkt till befintlig skorsten fast på bottenplan. Men är ju kanske bra att kolla om befintlig skorsten är tät först. Tror inte sotaren vill ha en böj på vinden då det kanske blir svårt att sota!? Rådgör med din lokala sotare.
Ringde dem precis innan jag skev tråden. Telefontiden var fram till 12, så ska testa imorgon igen. Men detta forum brukar ju kunna ge så snabba och bra svar :D

Tomture61
90 gr är ej att rekommendera . Du kommer med största sannolikhet få sota alldeles för ofta .
Har själv en sidodragning på min vind med 2 st 38 gr böjar + en sotmodul , samlas mycket sot i röret (2 m) mellan böjarna .
Jag har byggt mig en perfekt sotfälla , miljövänligt kanske men men .......

• Gilla
Sandersson89
  • Laddar…
Det går ju säker att diagonaldra röret (utan att använda en 90gr böj) och fortfarande ansluta mot skorstenen. Dock lär det behövas en renslucka på det röret.

A
fast 90grader i sig är inget problem, du har ju ofta bakasnlutning på en kamin då får du automatiskt en 90 gradare.

sedan är det bara göra som @MathiasS säger att bygga upp en 90 gradare av flera andra vinklar.

ofta är dessutom rökkanaler i gamla murstockar dragna kors och tvärs utan problem

Jag menade iofs att man tar en större vinkel än 90 och ansluter högre upp på skorstenen.

• Gilla
Aunty
  • Laddar…
Hur lång sträcka skulle skorstenen behöva gå horisontellt?

Används den tilltänkta kanalen till något idag?
Vad har den använts till?

Det blir lite sämre drag geom horisontell kanal.

Demmpa Demmpa skrev:
Hur lång sträcka skulle skorstenen behöva gå horisontellt?

Används den tilltänkta kanalen till något idag?
Vad har den använts till?

Det blir lite sämre drag geom horisontell kanal.
Gissningsvis ett par meter. Skorstenen används idag till kombipannan.

Rökkanalens area måste vara tillräckligt stor för att klara av rökgaserna från två eldstäder samtidigt.

Tombrittberg
Sandersson89 Sandersson89 skrev:
Helt novis på detta, but here it goes.

Vi vill sätta in en braskamin i vårt nya vardagsrum. Frågan gäller skorsten.

Det enklaste är att dra en helt ny skorsten rakt upp. Det hänger jag med på och känns görbart.

Men för att slippa göra ett nytt hål i taket, kan man istället dra röret upp till vinden, och på vinden börja röret 90 grader och ansluta till den befintliga skorstenen?
Någon som vet?
Inte bra med 90* böjar, mycket motstånd ( dåligt drag) , sen är det bra om sotet kommer till botten av skorstenen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.