2 844 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Vad sitter överst i Nibe 310P
Hej, min gamla Nibe började skjuta säkringar och jag kopplade ur "allt".
Med allt innebär kompressor, elpatron, fläkt och lite till.
Till översta "våningen" i pannan går det 3 kablar, kompressorn, fläkten och vad mer? Det är denna sista kabeln som gör att säkringen går, det är en 3-ledare med fas, nolla och jord. Mjukledare, skulle tippa på 3x0,75.
Med denna kabel urkopplad så lirar pannan men vågar ju inte riktigt köra pannan om det är nån oerhört viktig del som är urkopplad..
Till översta "våningen" i pannan går det 3 kablar, kompressorn, fläkten och vad mer? Det är denna sista kabeln som gör att säkringen går, det är en 3-ledare med fas, nolla och jord. Mjukledare, skulle tippa på 3x0,75.
Med denna kabel urkopplad så lirar pannan men vågar ju inte riktigt köra pannan om det är nån oerhört viktig del som är urkopplad..
När det gäller 230 V kablar är det till fläkten, kompressormotorn och kompressorvärmaren. Den sistnämnda infördes runt 2003 för att förlänga livslängden på kompressorn genom att värma vevhuset men är inte absolut nödvändig, du kan köra utan den åtminstone ett tag. Ny kompressorvärmare går att beställa från t.ex. JS Energi.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Elschema finns i manualen, https://www.nibe.eu/assets/documents/11431/411216-2.pdfO ompalompa skrev:Hej, min gamla Nibe började skjuta säkringar och jag kopplade ur "allt".
Klicka här för att svara