Jag måste byta värmepump och valet står mellan IVT och Nibe. Jag har använt Tibber för att styra värmepumpen det senaste året med hjälp av rumssensor och "fejkad" utetemperatur. Min frågor är:
  • Vilken styrning är mest effektiv, NIBEs eller Tibber?
  • Skulle ni valt IVT eller Nibe (Geoo 600 NIBE S1155)
Huset är stort och gammalt och förbrukningen därefter och det blir därmed en "inverterstyrd" bergvärmepump.

NIBE har bäst styrsystem och det är bra att värmepumptillverkaren tar ansvaret för SPA så det fungerar mest optimalt. Tibber reglerar ju enbart rumstemperaturen via Ngenic, inte varmvattnet.

• Gilla
David L
  • Laddar…
J Josth skrev:
NIBE har bäst styrsystem och det är bra att värmepumptillverkaren tar ansvaret för SPA så det fungerar mest optimalt. Tibber reglerar ju enbart rumstemperaturen via Ngenic, inte varmvattnet.
Tack, men det jag inte fattar är hur Nibe håller koll på inomhustemperaturen och hur den fluktuerar. Som jag har förstått det blir värmekurvan viktig. I Tibbers fall kan man ha väldigt fel värmekurva och det funkar ändå.

NIBE kan man köra både med och utan innegivare. Har man ställt in värmekurvan noggrant är innegivaren ganska onödig och kan till och med försämra golvvärmen som är väldigt värmetrög.

NIBE, har IVT själv och ångrar bittert att jag inte kan använda den med tibber....

• Gilla
Texan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.