Hej behöver lite hjälp med hur man bör gå till väga.
har tänkt att installera en kamin i befintlig skorsten.
Min första tanke är att dra in ett insatts rör då jag inte vet kvaliteten på skorstenen eller när den användes sist.
så här ser det ut med hålet till skorstenen uppe vid taket.
video hur det ser ut inne i skorstenen
Min tanke är att köpa något linkade startpaket !
https://soliduct.se/insatsrorspaket-100-komplett-gor-det-sjalv.htm
Men min fråga är hur gör man med sjäva övergången från insats slangen.
läst att man inte ska ha förstor vinkel, då kula kan ha sönder rörer vid sotning.
kan man knacka upp mer runt teglet där skortenen slutar och sätta en inmurningsstos? i lite vinkel?
har även sätt denna installationen med en botten kona.
men då använder man ju fortfarande en del av skorstenen, samt vet ej om jag kan få dit en botten kona.
tacksam för alla kloka råd!
Mvh Erik
har tänkt att installera en kamin i befintlig skorsten.
Min första tanke är att dra in ett insatts rör då jag inte vet kvaliteten på skorstenen eller när den användes sist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min tanke är att köpa något linkade startpaket !
https://soliduct.se/insatsrorspaket-100-komplett-gor-det-sjalv.htm
Men min fråga är hur gör man med sjäva övergången från insats slangen.
läst att man inte ska ha förstor vinkel, då kula kan ha sönder rörer vid sotning.
kan man knacka upp mer runt teglet där skortenen slutar och sätta en inmurningsstos? i lite vinkel?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
men då använder man ju fortfarande en del av skorstenen, samt vet ej om jag kan få dit en botten kona.
tacksam för alla kloka råd!
Mvh Erik
Renoverare
· Uppsala
· 2 169 inlägg
Prata med sotaren. De sotar flexibla insatsrör med endast viska, oftast av nylon, så du ska inte vara orolig för att ett lod slår sönder något.
Det är inte heller omöjligt att du kan ansluta ett flexibelt rör direkt på kaminstosen.
Det är inte heller omöjligt att du kan ansluta ett flexibelt rör direkt på kaminstosen.
Klicka här för att svara