Hej,
Ber om ursäkta i förhand för min fråga men känner mig något enormt osäker gällande detta ämne.
Vi har köpt en lägenhet som har genomgående golvvärme i lägenheten och nu inför vintern önskar jag att lufta slingorna i golvvärmen men har absolut noll koll hur man gör.
Har bifogat en bild på systemet vi har hos oss för underlätta.
Någon som har koll på ämnet och kan skriva hur man gör så utförligt som möjligt?
Ber om ursäkta i förhand för min fråga men känner mig något enormt osäker gällande detta ämne.
Vi har köpt en lägenhet som har genomgående golvvärme i lägenheten och nu inför vintern önskar jag att lufta slingorna i golvvärmen men har absolut noll koll hur man gör.
Har bifogat en bild på systemet vi har hos oss för underlätta.
Någon som har koll på ämnet och kan skriva hur man gör så utförligt som möjligt?
Är det ingen värme på slingorna , det grå vredet är en maxtermostat för att inte slingorna ska få för varmt vatten i sig , snurra några gånger på den , kolla hur den står nu innan
Är du säker på att det finns luft i dom då , pumpen avluftas genom att stänga av den och öppna lite på den vita med slangen på
och sen starta upp pumpen igen i samma ordning , kanske flera ggr i den ordningen , finns det luft så brukar det knastra lite i pumpen
Är du säker på att det finns luft i dom då , pumpen avluftas genom att stänga av den och öppna lite på den vita med slangen på
och sen starta upp pumpen igen i samma ordning , kanske flera ggr i den ordningen , finns det luft så brukar det knastra lite i pumpen
Tack, grymt att du svarade så fort!R rävlyan skrev:Är det ingen värme på slingorna , det grå vredet är en maxtermostat för att inte slingorna ska få för varmt vatten i sig , snurra några gånger på den , kolla hur den står nu innan
Vi har värme men vissa områden är det lite kyligare på i lägenheten.
Jag misstänker att det inte luftas på x antal år vilket är bra att göra i förebyggande syfte tänker jag och att de kanske avhjälps att de är lite kallare på vissa ställen.
Följdfråga, hur stänger jag av pumpen?
Ryck stickproppen , en tumregel för GV är ca 4 C i skillnad ( Delta T ) mellan ut och in på slingorna , då är man sanningen närmast och blir det inte det så ska flödet ökas , och det gör man med att skruva upp ( insexen eller skruven ) som sitter på den övre fördelaren , ta det lite försiktigt , det behövs inte så mycket .
Samt att det kan ta ett dygn innan det märks
Samt att det kan ta ett dygn innan det märks
En manual finns här http://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.33.c.134_lk-minishunt-m60.pdf
om du inte har en , den har en lite mer finnes med en mekanisk termostat för värmen men i övrigt samma
om du inte har en , den har en lite mer finnes med en mekanisk termostat för värmen men i övrigt samma
Hej!R rävlyan skrev:Är det ingen värme på slingorna , det grå vredet är en maxtermostat för att inte slingorna ska få för varmt vatten i sig , snurra några gånger på den , kolla hur den står nu innan
Ser att det var längesedan du skrev detta och inte säkert att du ser den men är du kvar? Har en fråga gällande din koppling.
Hälsningar
Astrit
Klicka här för att svara