Halloj forumet!
Jag håller för tillfället på att bygga hus i dessa ovissa tider. Jag har förberett för en vattenmantlad kamin, glödgade rör, samt tilluft i bottenplattan till kaminen. Skorsten installerar jag såklart själv under byggtiden. Jag har golvvärme, platta på mark.
Tanken är att kunna köra med ved när elpriserna drar iväg, i framtiden funderar jag även på att installera solceller på garaget
Någon som har liknande system, och hur har det fungerat? Någon som har tips på vart man köper en bra vattenmantlad kamin som inte väger för mycket?
Jag håller för tillfället på att bygga hus i dessa ovissa tider. Jag har förberett för en vattenmantlad kamin, glödgade rör, samt tilluft i bottenplattan till kaminen. Skorsten installerar jag såklart själv under byggtiden. Jag har golvvärme, platta på mark.
Tanken är att kunna köra med ved när elpriserna drar iväg, i framtiden funderar jag även på att installera solceller på garaget
Någon som har liknande system, och hur har det fungerat? Någon som har tips på vart man köper en bra vattenmantlad kamin som inte väger för mycket?
Har du bestämt dej för en vattenmantlad kamin som inte väger för mycket? Det innebär sannolikt även en acctank för att ta hand om den värme som produceras samt ofta elektrisk pump även om det går att bygga med själv cirkulation likt man gjorde förr.
Jag föreslår att du åtminstånde kollar på en tung maganiserande eldstad, täljstensugn eller kakelugn, de fungerar även utan el men har ju nackdelen att inte producera billigt varmvatten.
Jag har provat Kakelugnspannan men kvalitén var undermålig så nu har jag en enkel billig vattenmantlad Thormakamin som faktiskt fungerar riktigt bra.
Jag föreslår att du åtminstånde kollar på en tung maganiserande eldstad, täljstensugn eller kakelugn, de fungerar även utan el men har ju nackdelen att inte producera billigt varmvatten.
Jag har provat Kakelugnspannan men kvalitén var undermålig så nu har jag en enkel billig vattenmantlad Thormakamin som faktiskt fungerar riktigt bra.
A AnnaAnka skrev:Halloj forumet!
Vad landade du i för lösning och är du nöjd med det?
Går själv i samma tankar för vårt bygge.
Mvh
Man behöver ha i åtanke att det krävs väldigt höga elpriser för att det ska vara lönsamt med ved, alternativt att du har tillgång till väldigt billig/gratis ved. Då det idag krävs någon typ av värmepump för att få ihop energikalkylen för huset så kommer man ändå behöva ha det systemet i huset…
Om vi räknar med ett snittpris runt 3kr/kwh behöver du alltså kunna köpa ved för absolut max 8-900kr/kubik travad ved… det är inte lätt idag…
Om vi räknar med ett snittpris runt 3kr/kwh behöver du alltså kunna köpa ved för absolut max 8-900kr/kubik travad ved… det är inte lätt idag…
Redigerat:
Jag har ej kunnat installera en kamin då leveranstiden är 8mån, men vi har förberett med glödgade rör i vägg bakom kamin som går till teknikrummet och som sedan kan kopplas samman med bergvärmesystemet , har även lagt en kulvert upp till garaget.M Msarps skrev:
Jag tror stenhårt på detta och kommer i framtiden installera en 1000L ackumulatortank med god isolering i garaget som kan värmas upp med samma system
Hej!
Är i samma tankar. Tyvärr kom denna ide när plattan redan var gjuten. Så vi pratar runt lite för att se hur man kan göra det möjligt att dra rören till groventren där pannan står och ha en 300-500L tank stå där.
Uppdatera gärna hur det fungerar senare.
Mvh
Är i samma tankar. Tyvärr kom denna ide när plattan redan var gjuten. Så vi pratar runt lite för att se hur man kan göra det möjligt att dra rören till groventren där pannan står och ha en 300-500L tank stå där.
Uppdatera gärna hur det fungerar senare.
Mvh
Är det för att kunna elda längre perioder utan att få det för varmt eller för att spara pengar som denna lösning är tänkt? Jag har själv gått i tankar att montera en vattenmantlad kamin men det är för att kunna elda ett par timmar på kvällen utan ett blir för varmt i rummet, dvs vattentank ska bara agera nån typ av buffert då moderna hus tenderar att läcka för lite värme blir det snabbt för varmt i rummet. Har inte lyckats få till en kalkyl där man spar pengar på detta förutsatt att man har någon typ av värmepump…. Har man gratis ved är det ju en sak men då är ju värmepump fel väg från början
har ej installerat något än pga leveranstider och högre kostnader som har gjort att vi då avvaktatL Liljeros skrev:Är det för att kunna elda längre perioder utan att få det för varmt eller för att spara pengar som denna lösning är tänkt? Jag har själv gått i tankar att montera en vattenmantlad kamin men det är för att kunna elda ett par timmar på kvällen utan ett blir för varmt i rummet, dvs vattentank ska bara agera nån typ av buffert då moderna hus tenderar att läcka för lite värme blir det snabbt för varmt i rummet. Har inte lyckats få till en kalkyl där man spar pengar på detta förutsatt att man har någon typ av värmepump…. Har man gratis ved är det ju en sak men då är ju värmepump fel väg från början
någon som har tips på bra kamin?
kakelungspannan är intressant jag behöver bara förstärka plattan med en plåt då tyngden överskrider vad plattan klarar
någon som har byggt en egen kamin med byggsats eller liknande ?
finns det någon som har vattenmantlat en ”vanlig” kamin själv eller anlitat firma för det ?
Renoverare
· västra götaland
· 809 inlägg
nu är ju priserna .. koko... så vidare billigt kommer man nog inte undan....
finns ju https://www.karles.se/ för lite inspiration...
och http://selmac.se/ ... jag har själv en Prity (selmac cream variant) den är inte vacker och jag köpte den inte ifrån sverige och ett gäng år sedan, men den gör vad den behöver göra...
finns ju https://www.karles.se/ för lite inspiration...
och http://selmac.se/ ... jag har själv en Prity (selmac cream variant) den är inte vacker och jag köpte den inte ifrån sverige och ett gäng år sedan, men den gör vad den behöver göra...
Jag tror fortfarande att det behöver klargöras, vad är målet med kaminen?
-Är utseende av vikt?
-Vilken ungefärlig effekt i kW efterfrågas?
-Finns det ekonomiska incitament dvs ska det bidra till sänkta värmekostnader eller är det mer mys med lite nytta?
-Är utseende av vikt?
-Vilken ungefärlig effekt i kW efterfrågas?
-Finns det ekonomiska incitament dvs ska det bidra till sänkta värmekostnader eller är det mer mys med lite nytta?
Hej Jag går i samma tankar
Hur dimensionerar du lösningen?
Jag bor i ett hus på 116 m2, 2 våningar, elpanna med vattenfyllda radiatorer
Jag tittar på en 19,5 kw ( 14,9 Kw ) går till vattenmantel. Min tanke har varit att använda befintlig installation med elvärmepanna med vattenradiatorer och koppla varmvattenkrets från kaminen till radiatornskretsen och accumulatorn (150 L) och kanske lägga en till på 500L och minska elbehov från elpannan under kallaste vinterdagar när man ändå eldar i vardagsrummet.
Så ekonomiksa incitament Ja+ Comfort. ( Jag svarar inte på din fråga och vill inte kidnappa din inlägg heller men om det hälper till diskussionen allmän kommentera gärna om tanke är tokig
Tack
Hur dimensionerar du lösningen?
Jag bor i ett hus på 116 m2, 2 våningar, elpanna med vattenfyllda radiatorer
Jag tittar på en 19,5 kw ( 14,9 Kw ) går till vattenmantel. Min tanke har varit att använda befintlig installation med elvärmepanna med vattenradiatorer och koppla varmvattenkrets från kaminen till radiatornskretsen och accumulatorn (150 L) och kanske lägga en till på 500L och minska elbehov från elpannan under kallaste vinterdagar när man ändå eldar i vardagsrummet.
Så ekonomiksa incitament Ja+ Comfort. ( Jag svarar inte på din fråga och vill inte kidnappa din inlägg heller men om det hälper till diskussionen allmän kommentera gärna om tanke är tokig
Tack
Klicka här för att svara