Värme allmänt
BiFuel: [citat] Nej, den behöver jag inte så jag åkte till Rinkaby Rör och köpte bara ventil och verktyg. Har ändå vågat byta än 🤣
alm82: Klickar det i termostaten när den vrids runt nära nuvarande temperatur? Har du kollat att säkringarna är hela i elcentralen, 3st ?
addee: Blir att flytta CP, och sätta en trevägsventil innan den så jag kan stänga avstickaren via vvx när jag kör värme på vintern. Vet inte hur jag kunde missa det. Konstiga är att det fungerat i 1.5 år med både värme och kyla 😄
jonaserik: Ok går inte kanske att jämföra med bilen, men ska du ha hem en serviceubbe, så varför inte, glöm då inte att tala om att en unionkopping vid pumpen läcker är säkert en 40 mm anslutning till pumpen, så inte hen ska åka hämta en sådan. Vanligt förkommande kommentar vid att ersätta något är "" En sån där har inte jag i bilen, måste åka och hämta en sådan """
Nick Nyfiken: [citat] Janfire flex-a och NH har jag kört bägge fungerar utmärkt i denna panna oavsett brännare måste aska ur/vecka max 2 veckor om placerar brännaren högt i "oljeluckan" utrymmet.Bra ha oljebaffeln på samt en plåt som avleder rökgasen ner mot askutrymmet i ved utrymmet.
Fideliox: [citat] Har ju kopplingen från det frånkopplade elementet. Skruvade av täcklocket. Verkar finnas en insektskruv där. Vad gör denna? Justerar grundflödet?
JohanB15: [citat] Eligt ritningen som någon sa så har du en grundmatta, det skulle vara bra att veta vilken typ det är för är det fiber matta så tränger fukt genom den lättare än frigolit som ett axempel. Det finns både för och nackdelar med de olika isolerings material som finns på marknaden. Lite sunt är att värmer du upp en platta så kommer den också suga upp fukt. När man planerar
Cerb: [citat] Nå ja, nog ska vi höra med TS vilken pump hen har, och hur stor yta som värms nu? Finns nog goda möjligheter att utöka till att täcka garaget också.
Lechuza: Donen står ju iförsig alltid på max läge, alltså helt öppet för rumstermostaten är satta till 30grader för ja vill ha de fullt öppet
Björkskär: Hej Om det läcker hjälper det inte att byta termostat. Byt insatsen till MMA typ NIA eller RNT och så köper du en MMA termostat så blir det bra. Edit MMA heter Purmo numera. / Björkskär
lindqvist71: Såg denna bild...... https://www.byggahus.se/forum/threads/golvvaerme-underifran.406148/
Tomazzzz: [citat] Tack för svar! Testar att ställa upp pannan och dra ner termostaten lite till👍🏼 Ett litet problem, som jag nämnde i inlägget är att det börja låta/knacka någonstans i rören när jag vrider ner maxtermostaten till värde nånstans mellan 1 och 2. Så måste ha termostaten ställd högre eller lägre än det för att det ska vara tyst. Och har jag den lägre så känns det
jonaserik: [citat] För att luften ska hinna gå upp till högsta punkt och det är där som luften samlas och luftas ut. Har man element så stannar luften i ett sådant och kan lufts av.
qassim: [citat] Så hjälper inte att stänga framledning vatten till element om jag stänger retirventil. Hur kan jag stänga varmvatten eller framledningvatten till element så att jag byta röret med termostatventil eller måste jag anlita fackman?
hasselnötter: Lite så har mina tankar gått Gör cirkulationspumpen någon nytta när jag bara är inkopplad på returen?
Demmpa: [citat] Nja, inte sammtidigt. När en LLVP avfuktar så kyler den luften. Betydligt bättre med en LLVP för uppvärmning och en separat avfuktare för avfuktning.
Claes Sörmland: [citat] 15 kWh motsvarar 52 W/m2 vid kontinuerlig drift. 100 W/m2 är väl en vanlig dimensionering. Går den hälften av tiden så är du där.
marcusmco: Nu har jag kört med högsta kurvan och det är bara att konstatera att det inte blir högre temperatur - som ni antog. Det är väl ett gammalt system, för lite effekt kanske och möjligen även ett något grunt borrhål. Plus ett gammalt hus som är väldigt bra på att ventilera sig… :)
jonaserik: Rör inte strypventilerna, då kan det bra mycket fel för värmeflödet till alla delar.
aenyberg: [citat] Hej. Än en gång tack för ett bra svar och för att du tog dig tiden att leta fram ett pedagogiskt klipp. Jag tror faktiskt att min rörmokare har gjort fel vid installation. Vi behövde strypa flödet i primärsidans stora tjocka stam, då vattnet cirkulerade för lätt där och därmed tog flödet den vägen istället för att tryckas ut i dom olika radiatorkretsarna i huset. Men jag
InsidersUnited: Behåll dina nuvarande radiatorer, ställ dem lågt. Sätt in en luft/luft med wifi, då kan du sitta var du vill och bestämma tempen. Ska du byta alla dina elraddar till moderna och ordna styrning så finns det en risk att du hamnar på samma summa..
Trollskidan: Hej! En fråga. Renoverades hemma då råka skyddslock och ratt till rumsgivare komma bort. Finns de att få tag i eller vilken rums givare kan man sätta in? Givaren fungerar idag men är svårt att se vilken inställning det är på den.
Maxwells demon: Kan du ta bild på hela projekteringen? Vilken storlek på bergvärmepumpen?
heliac: [citat] Natten har gått...nej det blev inte för varmt. Framledningstemp är 4 gr högre men shuntarna kallar fortfarande på max värme. Kan inte hitta något där fjärrvärmen kommer in som går att justera...bara motorstyrda ventiler. Sen är det ju en ventilationsanläggning med värmebatteri inblandad oxå....suck
rastlos: [citat] Tycker det låter konstigt..
jonaserik: Finns flera fabrikat skriv in emaljerad VVB, alla har lika, det sitter en keramisk elpatron under och instoppad i som en kondom och vattnet värms genom den från patronen
possum77: [citat] Nej, inte om du gör rätt (Demmpa har beskrivit hur du gör i ett tidigare inlägg). Däremot är det risk att det kommer rinna vatten ur radiatorn, den kommer ju vara fyllt med vatten så lägg ut en handduk och var snabb på att vinkla upp den med anslutningarna uppåt.