Värme allmänt
13th Marine: Troligtvis är det från varmvattenberedaren, när vattnet värms expanderar det, och istället för att det ska leta sig bakvägen in i kallvattnet så har man en ventil som släpper ut övertrycket som då bildas. Men följ rören och ta ett foto på var de kommer från.
jonaserik: Om du sätter en givare i köket och julmiddagen lagas så blir det kallt i andra delar, går det med. men i toa/dusch/grovkök så har du inget ställdon, bara helt öppet på slingan, så blir det nog bra. lite svalt i entren, kanske inte riktigt bra med våta/snöiga skor kläder som behöver lite värme, kan du även där vara utan ställdon. Allt regleras från pannan med inställd kurva.
Daniel 109: Spån torkar INTE snabbt. Sannolikt har du en gel del fukt och mögel i väggen. Ta tag i problemet.
Pistvakt: Jag fortsätter symptomredovisningen i jakt på någons hjälpande diagnos. När jag lossar sista radiatorn som saknar cirkulation och testar att "spola rent" kopplet så kommer det stötvis så här mkt rost ur rörsystemet, se bild. Är det normalt? Det lika rostbemängt i andra tömningen av ca 5 l. Jag har fyllt på systemet försiktigt och fortsätter renspola. Detta sista avstick har iofs
jonaserik: Det är kanske lite knöligt att fylla på KB om det inte finns någon ventil att fylla på. Normalt finns ingen sådan liten på rören till KB, vet inte varför. Men du har då ett kärl i metall, ta ett foto så att det syns vad du har där, kanske även finns en säkerhetsventil med och allt sitter tilsammans, Monometer/säk/kärl. Det kan fungera även med noll tryck på KB , men är bra om
jonaserik: Hur har den stängs av, med knapp och inte med brytaren på väggen. Brytaren på väggen stänger allt. är den på och spänning finns fram, så kan det vara relän för patronen som bränt fast. Så den ligger till och värmer. Symtomen tyder på det. Bryt på väggen så sjunker nog värmen. Öppna upp fronten och ta ett foto på delarna
Lucky: Tack för superpedagogisk instruktion. Vi står inför samma problem. Golvvärmen iskall och cirkulationspumpen glödhet så vi tror att det. Vi har också Thermotech Integral 15år. Om vi fegar ur och inte vågar göra detta byte själva, är det rörmokare eller elektriker vi ska kontakta?
Dilato: Hela pannan kan stängas av/på med ett relä mellan anslutningarna 1 & 3 som då skulle kunna styras med en ansluten extern enhet.
jonaserik: Det är rätt tänkt av dig Lättare än att såga möbler, sen det med någon form av låda som sägs för säker vatten är nog att ta i och PEX-slang, bättre då att ha kopparrör, finns mjuka prisol som går att bocka med bocknykel. Och koppla ihop direkt till ett T-stycke och går till vardera nytt element vid yttervägg. Lite knöligare att få in väggen med går bra att hacka ur för
LinaoMarkus: [citat] Spricka i höljet längsefter på en av slingorna
Eby90: [citat] Har du fel ställdonstyp så stänger ventilen när den ska öppna och tvärt om. Om du ställer ner termostaten så lågt du kan så borde det bli varmare. Ställer du upp termostaten blir det kallare. Så ja, du behöver byta ställdon om du ska få det att fungera vettigt.
useless: Ett alternativ är att dra rör uppifrån och ner och sätta in en kanalfläkt. Lite mer jobb, men man kan dölja större delen av installationen.
namnbyte: Som vi resonerar, i ett nyförvärvat hus där allt går sönder på löpande band, är; - vad kostar en ny? - hur är skicket i övrigt, annan del som också riskerar gå sönder snart? - någon annat mindre som redan är sönder (tex trasigt reglage, droppläcka, liknande)? - någon långsiktig vinst med att byta ut hela? - har vi råd att undvara kostnad för helt utbyte just nu?
L A Axelsson: Jag tycker att du kan vara mer än nöjd om du endast kan manövrera dragluckan endast manuellt. Eldning med ved för uppvärmning och strypt drag är inge bra på grund av risk för skorstensbrand.
Filikun: [citat] Jag misstänker att det är lite den typen av reglering de här ventilerna är tänkta att ge 👍
sepani: [citat] De är listiga söderut tyvärr…
eclipsetomte: Då var det löst. Upptäckte att handdukstorken var avstängd (troligen något barn som vridit av den). Den låter inget vatten passera och om den är avstängd så är hela slingan avstängd tydligen. Alltså så var det inget flöde på returen så allt blev kallt. Nu är handdukstorken påslagen och nu är alla element varma. Bra lärdom och kanske något för framtiden att se till att vatten
mexitegel: Det finns inga tekniska nackdelar med det alls, snarare tvärtom. Det finns en schablon för system med 55 graders framledning som säger följande vad gäller högsta lämpliga effekt utifrån rördimension; 15mm 1,5 kW 18mm 2,7 kW 22mm 5,0 kW 28mm 9,0 kW 35mm 16 kW Så om planen är enbart två st fläktkonvektorer så är 22mm rätt väg att gå.
Antewallgren: [citat] För det är direktverkande el på golvvärmen. Men skulle vara skönt att ha det igång i hallen och badrummet. Mycket blöta skor som ska torka i vinter :) Det har varit avstängt ganska länge, men cirkulation igång för att jämna ut temperaturer i golvet.
Ersust: [citat] Hej, Tack för ytterligare tips och kloka tankar! Nej tegeln ska inte vara synlig. Hela murstocken var tidigare täckt av flera lager tapet samt en inbyggd garderob (där vi nu har satt jotul kaminen) som vi rev. Den gamla putsen under var tapeten var smulig och lätt att knacka bort och tegelstenen var i bra skick men på vissa ställen ramlade det bort stora klumpar puts så det blev
jonaserik: Den slingan med brum, ventilen i den skramlar av vattenflödet, är fördelaren av metall, lyft av donet, kolla att piggen under är uppe, knacka med hammaren på sidan strax under ventilen, kan hjälpa
MrT79: [citat] Tack för svar!🙏 Problemet jag har haft är att när det blev riktigt kallt runt -20 så gick det bara ut ca 30 grader till golvvärmen. Ställde upp #2 för att få upp tempen ut på slingorna. Ok, då vet jag vad #3 gar för funktion, tack!
TobiasL: [citat] Jag tackar alla snälla som hjälpt mig! Jag lyckades få ordning på värmen :)
BiFuel: Bytt och klart 👍Nu ska vi bara se om jag kan få rumstermostaterna att prata med fördelaren också.
bjwe: Tack för hjälpen har nu lokaliserat felet till att det måste varit nån skit som fastnat för nu när jag motionerat styrdonet lite och där efter tagit bort det så får jag värme upp i huset. Jag har också lokaliserat att det är fel på den Danfoss ABV-nc 082f0051 så den rör sig inte vare sig den för ström eller intet. Så en sån är nu beställd.
Demmpa: [citat] Du är dumsnål om du bara tittar på installationskostnaden och inte på totalkostnaden över 10 / 20 år.
rqu: Du har ju väldigt stor diff på hela systemet. Du vet inte diffen egentligen på golvvärmen, för den saknar en temperaturgivare på returen. Så det kan väl vara flödet i radiotorerna som är för lågt och det påverkar också golvvärmen? Men den siffran du angav är för hela pumpen. Kolla flödet där också, för din värmepump har en egen cirkulationspump. [citat]
jonaserik: Blir nog svårt att få tag i n termostat, har varit uppe förr på BH och svårigheten finns, du kan läsa här i den tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/termostat-till-gamla-oljefyllda-element-termel.359504/