M
Molnet24: [citat] Jag har en liten enkel lösning framför en av luftvärmepumparna 😀. 3 barn… Använt skotorken kanske 2ggr under några år. Men har ju som även dubbla uppsättningar av skor byggt upp genom åren också, dvs ingen panik att få torrt på en gång . Gammal tråd hmm.. 🤨
13 svar · 6,8k läst
L
Lovisa Edlund: [citat] Tack för att du tog dig tid att svara, nu har jag sovande barn i det rummet så kan inte in och skramla nu men ska kolla imorgon!
29 svar · 5,9k läst
·
D
Daniel 109: Okej, det var lite udda.
8 svar · 1,1k läst
Düsseldorff
Düsseldorff: [citat] Ja, det är mycket möjligt att du har rätt. Särskilt nu när det visat sig att ventilerna är odugliga, vilket man får anta innebär att rörmokaren inte ens funktionstestat dem.
11 svar · 1,1k läst
·
J
jonaserik: Några droppar smörja på piggen brukar hjälpa, sen det med knacka på sidan är en del i det hela, det ska skaka om ordentligt i ventilen. Prova. Piggen kan ha en fjäder i sig och klart den kan gå av eller annat fel, men att stickan ner kärvar. Inga verktyg att dra upp med.
3 svar · 1,1k läst
·
Demmpa
Demmpa: Brukar oftast vara att ventilen är öppen när termostat/ställdon är demonterat.
8 svar · 1,4k läst
·
J
Jonas_81: Hej! Jag har endast LL-pump i stugan inställd på underhållsvärme när jag inte e där samt kamin att värma upp med då vi kommer. Fungerar utmärkt hittills dörrarna öpna till sovrummen samt att jag acepterar lägre temperatur där Då till de gånger när man sitter med telefonen i handen och uppdaterar aktuell temperarur inne i stugan: Kallt väder och snöstorm eller bara kallt. Pumpen
8 svar · 925 läst
·
B
bjorsi: Nu i oktober kom de och bytte radiator. Blev betydligt bättre. Ska ta och måla rören när vi målar grabbens rum. [bild]
69 svar · 15,1k läst
·
J
jonaserik: Ev bubbla som du säger åker med runt, det är bra, flödet finns, då åker dom med runt och stannar säkert i värmekällan
6 svar · 2,6k läst
·
J
Jroed: Tack Demmpa, ventil är bytt till den du nämnde. Numer möjligt att ställa in en lagom temp i förrådet.
2 svar · 1,7k läst
·
J
jonaserik: Dom öppnar/stänger med små variationer. ini är det en kägla med packning och den kan kärva. Prova att knacka på sidan av metallen lite vårdslöst, det håller.
1 svar · 1,0k läst
·
G
Granström2: Om varken luftvärmepump eller luftvattenpump duger så är bästa lösningen att skaffa en annan kåk. Ska du dessutom bygga ut så verkar det ändå mera fel
31 svar · 12,4k läst
·
J
Josth: Sänka innetemperaturen rejält och ta på extra kläder är nog det enklaste. Vet inte vad Nilan VP-18 klarar för lägsta temperaturer? Men ner till 15 grader kan man normalt alltid ha.
2 svar · 865 läst
L
Lars Strand1: Hitta du svar på din fråga eller någon annan som vet?
1 svar · 1,5k läst
V
Vector: Nyproducerad säger du.... hör man inte med byggherren/ rörmockarn då. Jag förmodar att det måste väl ligga någon garanti att dom överlämnar ett system som fungerar
1 svar · 994 läst
·
H
Håbbe01: Billigt o fixa , förmodligen motorkondensatorn. Googla på motorkondensatorn exodraft så finner du länkar
1 svar · 921 läst
J
jonaslatt: [citat] Har två fönster i köket. Ett åt varje håll. Kökets golvyta är kanske 3x4 meter. Kan absolut dra upp från källaren men känns kanske smidigare med sockelradiator
4 svar · 1,2k läst
·
L
lordi: [citat] BSP-rörgängor (British standard pipe) angavs efter rörens innerdiameter. Alltså blir gängan större. 🤓
4 svar · 3,1k läst
·
Alwil
Alwil: [citat] Vi lyckades få loss dörren tillslut! Vi lossade på muttrarna men behövde inte skruva av dom helt, då gick den att haka loss. :) nu gör vi det enkelt för oss och lämnar in hela dörren. Tack för hjälpen!
10 svar · 4,3k läst
·
Fishdoc
Fishdoc: Nä ni har rätt.. kanske bättre att bara köra med befintliga element utan att skruva upp dem på jättehög temp..
8 svar · 1,2k läst
Demmpa
Demmpa: Eventuellt denna ventilen, [bild] En översiktsbild skulle vara bra.
13 svar · 2,3k läst
·
O
Otso Berg: [citat] Tack för utförlig förklaring. Ja det är lintätningarna som läcker. Dock tappade jag upp systemet för 3 veckor sedan så osannolikt att jag har turen att det tätar sig självt. Risken finns att tidigare ägare eldad utan vätska i systemet. Känns tyvärr som att läckan exponentiellt ökar. tyvärr kan jag inte heller tappa upp med enbart vatten då expansionskärlet står på
13 svar · 3,7k läst
·
J
jonaserik: Som skrivs av Alexn72, automatluftare ska sitta på trycksidan av en pump, det är trycket från pumpen som håller ventilen stängd. Sitter den på sugsidan så kan under vissa förutsättningar bli ett vacum och då sugs luft in. Har luftarna någon plastpropp på sig, med den stänger man avluftningen med och den ska alltid vara stängd. Tills man luftar nästa gång manuellt. Sen det med
15 svar · 15,3k läst
·
O
olofh: Jag körde prisol 22mm. Matningen och förselarskåpet är i sidovinden som är isolerade så gjorde ingen ytterligare isolering för detta
13 svar · 2,6k läst
·
BirgitS
BirgitS: Normalt bör man inte ha något större luftflöde mellan våningsplanen så det är svårt att transportera en massa varm luft uppför en trappa, så man behöver ofta en luft/luftvärmepump per våningsplan. När det inte finns någon varm murstock som ser till att självdraget blir tillräckligt stort och när man tätar huset så får man ofta se över sin ventilation och stoppa in
1 svar · 1,5k läst
·
M
Mette Törnblad: [citat] Häng ett riktigt tjockt draperi framför pardörrarna - vanligt förr!!
199 svar · 32,2k läst
·
13th Marine
13th Marine: Bilden ser ut att vara på kördbärarpumpen. Det sitter värmebärarpump på vänster sida framifrån sett. Det låter som att värmepumpen jobbar om den tycker att du har för hög framledningstemperatur 🤔
3 svar · 1,5k läst
·
A
amandafg: [citat] För mig har det löst sig, men det tog till i tisdags förra veckan, har innan dess haft kallt 😂 Vi fick byta alla givare och termostater samt att en ”pigg” i ett vred satt fast vid pannan. Nu är det varmt och skönt 😌
31 svar · 6,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.