5 026 läst ·
27 svar
5k läst
27 svar
Ej varmt inne när kallt ute
Är nog temostaten som klickar , det är mindre motsols , men det finnas någon form av kanpp att trycka på , jag ser inte hela där ,men sitter det någon rund eller fyrkantig bricka där så är nog knappen under den , och i bland måste man trycka rätt hårt för att återställa , kolla får du seR Ralf Larsson skrev:
J jojo123 skrev:
I lilla hålet på bilden kan jag trycka in en grej, som fjädrar tillbaks. Kanske är den?J jojo123 skrev:
Höjde innetemp. Alla tre elpatroner är igång enl displayen (står Till). Känner ingen märkbar skillnad på kopparrören ovan eller under elpatronen. 30,7 grader ovan. 30 grader under.J jojo123 skrev:2 på ÖHSKYDDET
Den svarta på vänster sida är troligtvis EL-patronen känns det någon skillnad på det nedre resp övre kopparrören ,vilken effekt den ger är svårt att säga utan att mäta vad den drar i Ampere , enligt specen så är det 3X3 kw = totalt 9kw effekt på den ., har du kollat överhettningskyddet så det inte löst , ska vara ett som återställes manuellt , vad är det som sitter som en blank del under patronen , syns inte , sen ett foto rakt in på det som är innanför plexiskivan ,Eldelen
Om du har 9 kW el att tillgå, så borde det märkas ganska fort, om inte huset är väldigt stort. Jag tror inte elpatronerna går in.R Ralf Larsson skrev:
Vad finns bakom plastskyddet? Finns det några säkringar där? Jag kan se åtminstone 1 kontaktor. Är den dragen?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Du svarade inte på om det är kallt överallt.
Du hade ju ganska hög temperatur på värmekretsen så kanske inte alla slingor har fullt flöde?
Du hade ju ganska hög temperatur på värmekretsen så kanske inte alla slingor har fullt flöde?
Ja jag undrar lite också, ty med 34,5° framledningstemp och 31,5° på returen så låter det inte onormalt, inte onormalt lågt i alla fall.
Möjligen onormalt högt. Man ska för många golvmaterial inte ha högre temp än så.
Max temp för trägolv har jag för mig är satt till 27°, men det är då alltså golvets temp, inte temp på vattnet i slingorna.
Möjligen onormalt högt. Man ska för många golvmaterial inte ha högre temp än så.
Max temp för trägolv har jag för mig är satt till 27°, men det är då alltså golvets temp, inte temp på vattnet i slingorna.
Hej!R Ralf Larsson skrev:Hej!
När det blir minusgrader ute får vi max 20 grader inomhus. Pannan är inställd på att leverera 23 grader. Ner till 0 grader, kanske nån minus är det ok värme i huset.
Men vid kallare väder, som på julafton, går pannan på max, tre elpatroner à3kw är på, men golv och radiatorer förblir ljumna. Vad är fel? Känns som värmen stannar i pannan.
Reagerar också på att elförbrukningen från julafton inte drog i väg alls, konstigt då 3 elpatroner à 3kw som går konstant borde dra mycket el (dygnet drog bara 76 kwh).
Nåt som stör mig lite är att radiatorer och golvvärme har samma framledningstemp. Installatören tyckte inte det behövdes, då det kostade extra och shunt tar plats (vi har trångt bakom pannan).
Har en ETK6500 frånluftsvärmepump, vattenburen golvvärme nere och vattenburna radiatorer uppe.
Har precis samma situation.
Stort hus med en ETK6500 frånluftsvärmepump.
Golvvärme på nedervåningen samt vattenradiatorer på ovanvåningen.
Jag kan inte heller hitta någon shunt som reglerar värmen till golven. De verkar matas med samma temp som radiatorerna….
Är ganska övertygad om att alla tre elpatronerna kastat in handduken. Finns ej att få tag på 9Kw patron längre som jag förstår. Bara till den mindre ETK5000 som inte skulle räcka för mig.
Mitt stora problem nu är:
Var bortrest en vecka.
Kommer hem. Hela huset är nedkylt. 4 grader inne. En jordfelsbrytare har löst ut och pannan har stängt ner. Har återställt och startat upp igen. Varmvatten i kran men värmegolv och element blir inte varma alls. Systemet var tömt på vatten så troligen har ledningarna i kattvinden frusit sönder. Jag kopplade bort den kretsen och fyllde på systemet igen. Överhettningsskyddet var även det utlöst. Men nu återställt.
Blir så trött. Varför blir det inte varmt? Vattnet värms ju upp. Finns det en shunt som stängt tillförseln iaf? Blir gråhårig på detta.
Får ej tag på hantverkare som har tid…
Tips?
ETK6500 har växelventil, inte shunt. Golvvärmefördelaren har däremot en golvvärmeshunt om golvvärmen sitter i ett hus tillsammans med radiatorer. Det kan vara dumt att koppla pannan via jordfelsbrytaren. Som sagt kan hela huset riskera frysa sönder om den utlöser i onödan. Värmepumpen är fast installerad med jordade plåtar runt om så en jordfelsbrytare fyller ingen direkt funktion för personskyddet. För brandskyddet kan man möjligen installera en helt egen 300 mA JFB till värmepumpen/pannan. ETK är ganska lika Comfortzone så försök hitta någon som kan den sistnämnda om det ger fler uppslag på återförsäljare?
ETK 6500 har övertagits av Qvantum Energi, prova med att ringa dom och fråga om delar. kan vara så att kontoret i Limhamn har bättre vetskap. Bara spåna lite med dom så kanske det ordnar sig med reservdelar.B Bengt Wikberg skrev:Hej!
Har precis samma situation.
Stort hus med en ETK6500 frånluftsvärmepump.
Golvvärme på nedervåningen samt vattenradiatorer på ovanvåningen.
Jag kan inte heller hitta någon shunt som reglerar värmen till golven. De verkar matas med samma temp som radiatorerna….
Är ganska övertygad om att alla tre elpatronerna kastat in handduken. Finns ej att få tag på 9Kw patron längre som jag förstår. Bara till den mindre ETK5000 som inte skulle räcka för mig.
Mitt stora problem nu är:
Var bortrest en vecka.
Kommer hem. Hela huset är nedkylt. 4 grader inne. En jordfelsbrytare har löst ut och pannan har stängt ner. Har återställt och startat upp igen. Varmvatten i kran men värmegolv och element blir inte varma alls. Systemet var tömt på vatten så troligen har ledningarna i kattvinden frusit sönder. Jag kopplade bort den kretsen och fyllde på systemet igen. Överhettningsskyddet var även det utlöst. Men nu återställt.
Blir så trött. Varför blir det inte varmt? Vattnet värms ju upp. Finns det en shunt som stängt tillförseln iaf? Blir gråhårig på detta.
Får ej tag på hantverkare som har tid…
Tips?
https://www.qvantum.com/sv/kontakt/
JS Energi har 9 kW elpatron till ETK6500 med 2-3 dagars leveranstid: https://jsenergi.com/etk-reservdelar/9kw-elpatron-till-etk-6500.htmlB Bengt Wikberg skrev:
Klicka här för att svara