B
BosseHåkansson: Ett tips är att klippa 5cm stora bitar av 25mm tomrör, klipp uppp dessa längs med och trä runt slangen, kilades fast riktigt bra i spåren!
8 svar · 4,0k läst
S
Seb8301: [citat] Det var av en dust frustration som guidade mig. Jag ströp termostatventilen till 2, då temperatur området var från 27-57 grader sedan öppnade jag balanserings/retur ventilen till 1 av 5. Efter 48h ligger golvvärmen än så länge stabilt på 30 grader, längsta slingan är något kall på returen med alla retur ventiler fullt öppna. Det är väl bara att strypa flödet något på
12 svar · 1,9k läst
·
O
Ollebanan5: [citat] Jag har gamla termostater som är mer eller mindre rörliga på markplan och övervåningen. VB fram är 43 grader
7 svar · 873 läst
J
jonaserik: Är inga teorier, bara fakta finns bara 3 saker som kan strula eftersom du har JFB och pannan ligger över den. För att få lite koll på tempen ut från pannan, vilken temp är det normalt ut på den, finns ingen tempmätare. Du kan på röret ut från pannan tejpa svansen på en ute/inne termometer, dom bruka gå upp 50 C, har då då termostaten på 40 C och tempen sticker iväg blir det
7 svar · 1,8k läst
·
J
jonaserik: Blir nog inget bra med grejer i ett trapphus, många gömmer den i en garderob, men bäst är att det finns vattenbrunn i utrymmet. Sen finns det många som har fördelarna i källaren bredvid panna/värmepump och det fungerar bra. Bara sätta ventiler så det går att stänga till fördelarna med möjlighet att koppla på en slang och sen spola ur ev luft
5 svar · 1,9k läst
J
jonaserik: Ingjutna, i betongen knäpper det inte, när det knäpper så känn på slangarna som går ner frän fördelaren, det är där som det kan röra sig. Speciellt om det är några rör som går ner och kan vara av plast. Det är skydd för att slangen inte ska vika sig, vid övergången ner som blir 90 grader in i gjutningen. Är det vinkelrör där, så kan du droppa ner lite smörja och det är
29 svar · 5,8k läst
·
M
M_H: Tack för alla svar, det hela ser ut att ha lösts sig. Efter lite justerande med flöden på båda våningarna ligger temperaturen stabilt nu mellan 20-20,5° i alla rum på båda våningarna. Att jag inte lyckades avlufta med avluftningsslangen handlade helt och hållet om skit bakom spakarna. Jag vet inte riktigt hur jag tänkte, men jag öppnade aldrig upp ventilen upp till själva
24 svar · 3,9k läst
·
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: Alla hus är inte byggda för att kallställas. Det kan bli problem med kondens på konstiga ställen när temperaturerna varierar, speciellt om det är ett modernt och tätt hus. Dessutom är det inte säkert att vattensystemet är gjort för att kunna tömmas. Det kanske inte finns avtappningskran på lägsta punkten, eller finns det nivåskillnader så det blir stående vatten i rören och
16 svar · 10,1k läst
Ö
Ölmagen: [citat] Okej, jag får forska och se om jag kan hitta ett bättre filter som passar eller fundera om man ska byta ut hela skiten 😅
6 svar · 1,7k läst
J
Johannasmsvensson: Köpte några ordentligt grova fransk träskruv och drog i, sitter som berget så ska nog funka bra!
4 svar · 1,3k läst
·
Demmpa
Demmpa: Golvvärme är ett trögt system, det tar ofta flera/många timmar innan det börjar kännas i golvet, lite beroende på hur golvet är uppbyggt.
1 svar · 784 läst
Demmpa
Demmpa: En frånluftsvärmepump tar energin från utsugna frånluften. Har du tänkt att den ska stoppa frånluften när det är dyr timtaxa? För om du bara stoppar värmepumpen så kommer du att suga ut en massa energi i onödan. Sen ger en FLVP upp till ca 4 kW innan elpatronen går in och stöttar. Så om FLVPn behöver ge mer än ca 4 kW för att få upp värmen så kommer elpatronen att gå in.
2 svar · 834 läst
H
Husfrömmar: Hej, Efter att ha skruvat på den "Integrerad reglerventilen" (se pilen på bild) började det att droppa från den gängade stången/axeln. Syftet var att strypa flödet från returen till sekundärsidan för att få ett högre temperatur på sekundärsidan. Det är en mindre mängd men ett konstant droppande. Tips på åtgärd? Temporär eller permanent mottages gärna. Var det galet att tro
0 svar · 585 läst
·
J
Josth: Med luftvattenvärmepump kan man välja effekten, t.ex. 8 kW, 10 kW, 12 kW osv. eller vad som behövs till huset. Frånluftsvärmepumparna ger max ca 4 - 6 kW beroende på hur stort hus man har.
4 svar · 896 läst
TinyDestroyer
TinyDestroyer: Om inte jag minns fel så är innova samma sak som Hitachi. De slog inte riktigt igenom på svenska marknaden så det är en ombrandad Hitachi maskin. Har två stycken monterade hemma (innova) sedan oktober 2022. Fungerar ua. Sedan dess iaf.
3 svar · 2,5k läst
K
Klarlack: [citat] [citat] Hej! Det blev två Kelvin styrboxar Royal/XK 300 som köptes från golvvärmebutiken. Ja, det är två separata el-golvslingor som nu är uppdelade per styrenhet då den tidigare styrenheten som hade kraften att styra båda separata slingorna inte säljs längre. Spänning: 32V Resistans värmekabel (Resistans i Ohm vid 20°C): Inkopplat värde: 2,72Ω För varje ledare: 5,44Ω
25 svar · 5,7k läst
·
J
jonaserik: Med så mycket skit i glasen kan dom ha kärvat fast. Ev för att få dom att röra på sig vid justering, stäng till alla slingor utom en och prova att justera den till max, den indikatorn kan börja röra sig. då öppnar du full och stängt kanske 10 ggr, så den åker JOJO, det blir kanske att göra lika på alla. Annars bara mäta in med temperaturerna om inte flödena stämmer med tempen,
10 svar · 3,3k läst
·
L
LarsG77: [citat] Tack för ditt svar, jag har sett den. Och lyckas ändå inte, tänkte om någon hade praktisk erfarenhet eller tips.
2 svar · 1,0k läst
Strip
Strip: [citat] Jag skulle fortfarande vilja se hur det där egentligen är inkopplat. På din bild ovan ser det ut som du har ett stick mellan den pumpen och den omdiskuterade shunten? Inte alls säkert att det är fel.
95 svar · 6,0k läst
·
dof
dof: Lysande 👍
9 svar · 1,6k läst
·
E
echoboy: Fel på temperaturgivare? Antingen framledning eller retur? Returen kan ju knappast vara varmare än framledningen?
1 svar · 493 läst
·
Demmpa
Demmpa: Ja, det går. Bäst är att dra ett nytt tvårörsystem för källaren och markplanet. Ska du ha golvvärme i källaren så måste golvet vara isolerat, idag rekommenderas 300 mm.
1 svar · 569 läst
S
spikar-på-skruvar: Tack för svar. Fullt öppen såg det ut att vara på de andra elementen, kom ju på att det kunde jag kolla först efter jag frågade.
2 svar · 1,1k läst
·
G
guggen: [citat] Pumpen/laddomaten skall bara köra när du eldar, så det lilla den drar är försumbart. Gör den inte det så köper du en rökgastermostat för ett par hundra som du ställer in så det bara startar laddomaten när rökröret är riktigt varmt. Men som sagt tidigare, om din kamin är listad till 7kw så är min erfarenhet att de ger mkt lägre till vattnet med ved nominellt. kanske 5kw
30 svar · 2,7k läst
Anna_H
Anna_H: [citat] Ja, precis. Och att bila upp hela golvet för att få i lite isolering känns dyrt. I badrummet skulle det ändå bilas upp för ändrade avlopp och sådant, men det behövs ju inte i köket.
8 svar · 862 läst
·
T
TONY SE: [citat] Hi, i foud this topic because i am googling for a same issue of my radiator. Can i ask where comes the smell in the heating system? I have a NIBE750 with radiator at home, and one radiator has this fart or rotten egg smell very often during this winter.
4 svar · 11,9k läst
C
CPHB: Hur ska värmekurvan på fjärrvärmens styrenehet ställas in? Spelar det öht någon roll? Ngenic ”manipulerar” ju styrenhetens yttertemperaturgivare så att rätt innertemperatur erhålls. Systemet är självlärande och tar tom in väderleksrapporten via ”molnet” (haha) Frågan är nu om värmekurvan på fjärrvärmens styrenhet bör ställas in så att Ngenic i huvudsak får
0 svar · 1,4k läst
·
M
Mecken1: [citat] Tack för alla tipsen, i dag gör jag ett nytt försök.
4 svar · 1,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.