J
jonaserik: Har du nedförsbacke från det andra huset, så blir det att sätta ventiler under marknivå som kan öppnas så vattnet rinner ur kullverten, allt åker ut, då luft kommer gnom att bubbla. Bäst med att ha en ventil som kan öppnas så luft kommer in, i det andra huset. Finns det mage på rören ( koppar ) så fryser dom sönder, är det PEM så klara dom att frysa. Att hyra ut, det gör du
6 svar · 2,1k läst
S
Stefan1972: Men som sagt. Tar du bort ställdonet helt från ventilen så ska ju flödet starta och radiatorn bli varm. Om inte så sitter kanske ventilen fast och behöver motioneras. Brukar ju bara vara en snabbkoppling typ på moderna såna där. En ring du vrider på en bit och så är donet löst att dra ut.
6 svar · 770 läst
·
J
jonaserik: Jepp köp den direkt som är i första länken innan någon annan hinner före , rackarns bra pris, inget att vänta på.
12 svar · 2,2k läst
·
U
Ulf Åberg: [citat] Tack för tipset, knackade på ordentligt igår, men inget hände så fårprova med nästa steg.
4 svar · 1,1k läst
·
Dr Benz
Dr Benz: Och då tänkte jag vara lite smart. Men så enkelt var det inte. Skruvade in ventilen så långt det gick. Tänkte då att det skulle gå att justera med termostaten. Men tji fick jag. Fastän den stod på noll så var det full värme…. Suck ändå komplicerat. Iaf. 6 varv motsols så verkar jag ha hittat rätt läge. Termostaterna står på ca 6 och lagom värme i rummet med stängd dörr.
15 svar · 2,8k läst
·
13th Marine
13th Marine: Ett alternativ skulle vara en LVVP som du kopplar till golvvärmen i kombination med en fläktkonvektor som ersätter din LLVP. Men det är nog dessvärre en ganska dyr lösning.
5 svar · 1,3k läst
J
jonaserik: Syns inte direkt vad som år på eller av så om lampan slocknar så kanske den går in i 5 tim nattsänkning, men som syns som ska med sänknigske till vänster mot markeringen. så slå om den näst sista uppifrån, den visar krys för natt ( måne )
3 svar · 3,6k läst
·
E
Eken08: [citat] Tack för detta! Korrekt. Plåt på papp på trä. Kan jag utgå från att varma sidan är inomhus året runt?
2 svar · 981 läst
R
roth1: Har nu knackat.Cirkulationspumpen gissar jag sitter vid pannan Denna används väl av alla i huset . Utan kunskap om systemet vågar jag mig nog inte på att röra denna.Har testat att stänga av värmen till alla slingor utom det ena sovrummet.Vet inte om detta kommer att ha någon effekt.
4 svar · 1,4k läst
·
S
Simon Hellsten: [citat] [citat] Nu är det jag som behöver den igen 😅 Hittade du den?
6 svar · 4,5k läst
·
L
lordi: [citat] Skillnaden i transmissionsförluster mellan att hålla 40 grader kontra 60 är relativt försumbar. Har man däremot timpris på elen så kan det vara en idé att investera i någon slags styrning. Då är det bra att värma till kanske 80 grader när priset är lågt.
10 svar · 1,9k läst
·
J
jonaserik: Fyll aldrig mer än 1 bar, det måste finnas plats för vattnet att exspandera, kärlet du nu har är det ett rött på sidan om i källaren, då är med säkerhet det på vinden bortkopplat och det tyder på att du kan ha ett tryck på över 0,6 bar som är 6 meter upp.
25 svar · 1,9k läst
·
J
jonaserik: Tror inte det med fläkt år en bra ide, det kan bli att pannan liksom gasar på ytterligare och kan närma sig kok. att sätta en fläkt på en självdragpanna kan kontrapruktivt. Se till det övre spjället är öppet till hälften först och sedan det nedre öppnas lite grann, har du en rökgastermometer, det är gasen du ska elda efter. köp ingen digital på billiga varusett. De ska vara en
13 svar · 1,3k läst
13th Marine
13th Marine: 22k ligger mellan -5 och -10 så givaren låter hel.
45 svar · 20,0k läst
·
J
jonaserik: Inga givarfel tror jag, vad visar det på VP ut/in. Sen n bra sak att veta. kopplingn mellln VP och panna. Går rören från VP till panna och sedan ut med värmen till huset. Eller går VP ut direkt utan för pannan. En enkel skiss hur det är kopplat är bra.
5 svar · 1,1k läst
·
nimhed
nimhed: Drog lite med en tång samtidigt som jag knackade på Ventil huset och det funkade för mig. Får se hur länge det håller
5 svar · 789 läst
·
P
Pärran: Å för kännedom så funkar det alldeles utmärkt med andra fabrikat. 🙂
7 svar · 1,4k läst
J
Josth: Vad står det för larm/felmeddelande? Mer precist finns två cirkulationspumpar i en jordvärmepump. En som cirkulerar köldbärarvätskan i jordslingan och en annan som cirkulerar värmevattnet. Det är normalt den sistnämnda som man brukar kalla för "cirkulationspumpen". Fint att det gick att få tag på installatören. När man råkar ut för haveri på pannan/värmepumpen kan det vara bra
5 svar · 727 läst
Y
Yachtman: [citat] Har du testat tryckimpregnerat?
1 svar · 1,3k läst
S
svare: [citat] Tack det var väldigt snällt men du kan behöva dem i framtiden :) ska kolla det du säger för med NC så stängs de ju helt men om jag inte skruvar på de helt så kanske jag kan få till samma effekt [/QUOTE]
5 svar · 1,5k läst
·
N
nochl: Kan någon förklara detta. Skruvar jag in primär retur V2 så händer inget med flöde. Om jag däremot skruvar in vf ventil V (bakom/vänster om högra termometer) så stryps varje slingas flöde nästan helt. Verkar ju som att det är stopp i ledningarna nedåt
8 svar · 1,9k läst
·
J
jonaserik: Kan vara att tempen går ner där termostaterna sitter och do inte sköter sig, det är stor fördröjning mellan till och från. termostaten känner, nu behövs värme och det tar ett tag för att den ska ändringen i tempen, trögt är det med GV, då kan tempen åka JOJO. se om du kan drar ner eller upp termostaten bara lite.
11 svar · 745 läst
·
M
malinl79: [citat] Ok tack, ska prova med det!
6 svar · 668 läst
·
Dr Benz
Dr Benz: [citat] Härligt. Skönt för er.
20 svar · 2,9k läst
·
A
AndersS: Elda på, den här är inte ommålad sedan kaminen installerades -97. [bild]
2 svar · 1,3k läst
·
J
jonaserik: Jepp nu är det fullt och alltefter att vattna värms i pannan så kommer det att pinka i det röret till trycket kar normaliserat sig i pannan, trycket kan åka JOJO med tempen på pannan och vattnet. Inget att bry sig om, kan ta några dagar innan det jämnat ut sig. Rinner det ut på golvet, ställ en burk under.
8 svar · 2,7k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Räkna inte med några stora effekter av det. Jag röstar på din första plan
3 svar · 1,4k läst
M
Molnet24: [citat] Jag har en liten enkel lösning framför en av luftvärmepumparna 😀. 3 barn… Använt skotorken kanske 2ggr under några år. Men har ju som även dubbla uppsättningar av skor byggt upp genom åren också, dvs ingen panik att få torrt på en gång . Gammal tråd hmm.. 🤨
13 svar · 6,8k läst
L
Lovisa Edlund: [citat] Tack för att du tog dig tid att svara, nu har jag sovande barn i det rummet så kan inte in och skramla nu men ska kolla imorgon!
29 svar · 5,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.