Hej,
Jag står inför problem med golvvärmen i vårt nybyggda uterum. Trots att VVS-installatören har gjort vissa justeringar, har jag märkt att de efterföljande radiatorerna istället blivit kalla. Efter att ha utfört egna undersökningar och justeringar i LK Fördelarshunt har jag sammanställt informationen i den bifogade bilden.
Här är de specifika problemen (se bild för extra förklaringar):
Övrig info:
- Jag har en Nibe F370 och har försökt att tvinga upp framledningsvärmen till 39° och kontrollerat med värmekamera.
- Värmekamera är av märket FLIR One för att mäta temperaturen på Fördelarshunten och radiatorerna.
- Uterummet är ca 30kvm.
- Övriga radiatorerna i huset anses felfria, nå upp till framledningstemp.
- Har luftat alla radiatorer och golvvärmesystemet, även kontrollerat trycket. LK Fördelarshunt pumpen är inställd på Constant pressure (max).
Jag hoppas att VVS-installatören kommer att höra av sig och kunna åtgärda problemet. Samtidigt vänder jag mig akut till er för eventuella tips och råd, särskilt med tanke på den nuvarande kalla vintern.
Tack på förhand!
Jag står inför problem med golvvärmen i vårt nybyggda uterum. Trots att VVS-installatören har gjort vissa justeringar, har jag märkt att de efterföljande radiatorerna istället blivit kalla. Efter att ha utfört egna undersökningar och justeringar i LK Fördelarshunt har jag sammanställt informationen i den bifogade bilden.
Här är de specifika problemen (se bild för extra förklaringar):
- Golvvärmen uppnår aldrig en temperatur högre än 24-25°, trots att framledningstemperaturen från radiatoren strax innan är hög, 35-39°.
- Golvvärmen och de efterföljande radiatorerna kan inte vara på samtidigt (#15 Styrventil verkar fungera som av/på för golvvärme/radiatorerna).
Övrig info:
- Jag har en Nibe F370 och har försökt att tvinga upp framledningsvärmen till 39° och kontrollerat med värmekamera.
- Värmekamera är av märket FLIR One för att mäta temperaturen på Fördelarshunten och radiatorerna.
- Uterummet är ca 30kvm.
- Övriga radiatorerna i huset anses felfria, nå upp till framledningstemp.
- Har luftat alla radiatorer och golvvärmesystemet, även kontrollerat trycket. LK Fördelarshunt pumpen är inställd på Constant pressure (max).
Jag hoppas att VVS-installatören kommer att höra av sig och kunna åtgärda problemet. Samtidigt vänder jag mig akut till er för eventuella tips och råd, särskilt med tanke på den nuvarande kalla vintern.
Tack på förhand!
Kortslutning i systemet. För dålig fart på flödet, hur är pumpen i VP ställd, på någon jäkla styrning av farten från datan. Bara skit. Ställ om till manuell och gasa på farten, den måste ge kraft för att allt ska få sitt, annars stjäl det ena eller andra flödet från varandra.
Nibe F370:J jonaserik skrev:
- Grundfos UPM3 Auto L 15-50 GGES3 ZZZ: Inställd som [Grön| |Gul|Gul|Gul], jag är inte säker, men jag gissar att det är inställd som "Constant pressure", maxad?
- Trycket inställd på 1,7bar. Bor i 1,5 plan på 153kvm+30kvm isolerad uterum med vattenburengolvvärme. Nu när du nämner det så vet jag att VVS:aren tidigare har justerat den uppåt till 2,1 bar. Jag ska testa öka.
Du ska inte öka trycket, det räcker gott med 1 bar, 1,7 är för mycket, du har ett väldigt dålig fart på GV-slingorna indikeringarna står nästan i topp. Kan du få högre fart på GV-pumpen, maxa den.SeaSky skrev:
Nibe F370:
- Grundfos UPM3 Auto L 15-50 GGES3 ZZZ: Inställd som [Grön| |Gul|Gul|Gul], jag är inte säker, men jag gissar att det är inställd som "Constant pressure", maxad?
- Trycket inställd på 1,7bar. Bor i 1,5 plan på 153kvm+30kvm isolerad uterum med vattenburengolvvärme. Nu när du nämner det så vet jag att VVS:aren tidigare har justerat den uppåt till 2,1 bar. Jag ska testa öka.
Bifogar planlösningen. Det är skarvad från en tidigare radiator, som tagits bort för att öppna upp mot uterummet. De efterföljande 2 radiatorer kan komma upp i 35° (om #15 Styrventilen är stängd, men då sänks golvvärmen).J Josth skrev:
Ok, menar du injustering av kretsflöden, de där 3 högst vid #11 Tilloppsdelningen? För att uppnå max för högre fart, ska markeringen ligga högt upp eller långt ner?J jonaserik skrev:
Långt ner, det sitter nertill i ventilen som en klack/bricka som påverkas av flödet, så den dras ner, flödet ställs in med dom blå, håll koll på givarna när du skruvar. Sen om det går att öka farten på pumpen, genom att trycka på pilen. En bieffekt kan det bli, att GV stjäl en del flöde från elementen. Så det blir att prova sig fram.
Det är ju det som blir general-knas när man skarvar in ett nytt rum på 30 kvm som har ett jättestort värmebehov på en gammal radiatorplats. Slingan är inte alls dimensionerad för det nya värmebehovet. Rören måste dras från pannan till utbyggnaden och vara tillräckligt stora i dimensionen.SeaSky skrev:
Ok, då återställde jag trycket till ursprungsvärdet jag hade tidigare (vilket jag i början misstog att det var den som skulle justeras). Nu har jag skruvat ner brickorna så långt det gick, till 2, 2,5 och 3 l/min på respektive, från vänster till höger räknat vid #11 Tilloppsdelningen.J jonaserik skrev:Långt ner, det sitter nertill i ventilen som en klack/bricka som påverkas av flödet, så den dras ner, flödet ställs in med dom blå, håll koll på givarna när du skruvar. Sen om det går att öka farten på pumpen, genom att trycka på pilen. En bieffekt kan det bli, att GV stjäl en del flöde från elementen. Så det blir att prova sig fram.
Resultat:
- VP (Nibe F370) beräknad framledningstemp. ligger just nu på ~34°
- Framledningstemp. vid röret strax innan LK Fördelarshunten är på 33,4°
--> #1 Tillopp temp. 29,8°-31°
--> #11 Tilloppsdelnings temp. 29,3°
De 2 efterföljande radiatorerna har nu uppnått en något högre temp på 23°-25,8°. Ej helt jämn fördelad över hela radiatorernas yta och uppnå heller inte samma temp. (~33°) som övriga radiatorerna som sitter innan LK Fördelarshunten. Men är ändå en märkbar förbättring.
En klar förbättring!
Golvytans temp. är nu på ~22°, mätt med en Aqara sensor under hela natten. Pga de stora fönsterpartier vi har i uterummet så känner jag fortfarande lite kalldrag, men jag hoppas att det kan gå upp ytterligare.
Det låter rimligt och förklara varför jag får en sådan diff.J Josth skrev:
Stort tack för hjälpen @jonaserik och @Josth ! En klar förbättring samt jag har lärt mig nya saker från er!
VVS:aren ska komma idag och undersöka och se över vad som kan göras/förbättras ytterligare.
Redigerat:
Klicka här för att svara