4 361 läst ·
29 svar
4k läst
29 svar
Råd kring uppvärmning, konvertering från direktEl.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 650 inlägg
Det där ser ut som en vanlig varmvattenberedare, inte en värmepumpsberedare. Kan, beroende på skick på nuvarande vvb och er varmvattenförbrukning, vara lönt att byta till en värmepumpsberedare för att få ner elförbrukningen för varmvatten.
Oj riktigt gammal. 🤣 Säker på att den har värmepump? Läcker säkert en del värme också, blandannat de oisolerade rören.ELantagonism skrev:
Du sparar nog lite grann på att byta. Kommer detta utrymme nås av dina eventuella värmepumpar? Annars tas ju energin från luften som elelementen värmt upp, iaf på vintern. 🤷♂️
Nej tror inte den har värmepump, jag är verkligen novis när det gäller sånt här men troligtvis som ovan skrev enbart en varmvattenberedare.F Fideliox skrev:
Den ligger i källaren, som är ouppvärmd och kall. Således kanske onödigt med en värmepumpberedare men ändå värt att byta denna?
Även om den är i kallkällaren som är ouppvärmd?SågspånPappspikEternit skrev:
Jag har inte klämt på en VP beredare själv. Men den borde ha en fläkt/utblås där det kommer kall luft. Den pumpar ju in värmen från omkringliggande luft. Så omkringliggande luft blir kallare.ELantagonism skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Okej så då kanske onödigt energikrävande med en Värmepumpsberedare, men möjligtvis byta ut denna till en ny varmvattenberedare om jag ändå ska byta rörenF Fideliox skrev:
Dett brukar inte löna sig att byta ut en fungerande vvb till värmepumpsberedare, inte förrän vvb går sönder. Då kanske det lönar sig att byta. Men för att avgöra om det lönar sig behöver man veta om ungefär hur mycket varmvatten som förbrukas.
Är ni bara två så hade jag inte gjort något åt denna, ni borde inte ha så stor förbrukning att det lönar sig.
Är ni bara två så hade jag inte gjort något åt denna, ni borde inte ha så stor förbrukning att det lönar sig.
Jag tror inte du tjänar mycket på det. Vanliga elpatronsvv kan hålla i 50 år, en vp beredare går sönder långt innan dess. Men du kommer inte spara många kronor. En ny beredare har samma verkningsgrad, dvs 100%. Visserligen bättre isolering men då kommer rummet bli kallare, du kanske till och med behöver komplettera med värme i rummet? 🤷♂️ELantagonism skrev:
Men räcker inte vattnet kan ni alltid köpa en större. Se över duschmunstyckena, drar de mer än 10l/minut är det dags att köpa nya.
😅
Redigerat:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 650 inlägg
Den har en utedel också, på samma sätt som en luft/luftvärmepump. Värmen kommer från uteluften och inte från källaren. Länk med bilder:ELantagonism skrev:
https://luftmiljobutiken.se/varmepumpar/varmepumpsberedare/
Är lite sugen på att skaffa en själv, men vår elektriska vvb har inte ens fyllt 50 (tillverkad 1976), så det känns slösigt att byta ut den redan 😋.
Oh jag visste inte att det fanns med utedel! 🤯 Visserligen inte konstigare än en luftvattenvärmepump.SågspånPappspikEternit skrev:
TackF Fideliox skrev:Jag tror inte du tjänar mycket på det. Vanliga elpatronsvv kan hålla i 50 år, en vp beredare går sönder långt innan dess. Men du kommer inte spara många kronor. En ny beredare har samma verkningsgrad, dvs 100%. Visserligen bättre isolering men då kommer rummet bli kallare, du kanske till och med behöver komplettera med värme i rummet? 🤷♂️
https://www.villaagarna.se/radgivni...-stod-husagare-kan-fa-upp-till-60-000-kronor/SågspånPappspikEternit skrev:
Vore det fortfarande onödigt att byta ut våran till en sån VpB med inne+utedel som du beskriver, när man kan få ta del av energieffektiviseringsstödet?
Din beredare är dubbelt så stor som min, och våran fungerar utmärkt för 4 personer som duschar dagligen och nått bad emellanåt. Så något är lite avvikande, vad kan jag inte gissa mig till. Jag kör min termostat på 85gr, det ger nästan 300L varmvatten. En dusch på 5min ligger på 45-60L vatten.ELantagonism skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 650 inlägg
Jag är inte närmare insatt i hur stödet fungerar (bara att familjens hus inte kvalificerar sig eftersom vår LLVP är för ny, men inte tillräckligt ny), men om ni har möjlighet att få stödet är det ett fint tillskott.
Om det lönar sig, och på hur lång tid, varierar som sagt med er varmvattenförbrukning och framtida elpriser.
Om det lönar sig, och på hur lång tid, varierar som sagt med er varmvattenförbrukning och framtida elpriser.
Stödet fungerar som så att du får bidrag om du uppdaterar ditt hus med ny LLVP MEN då måste du även uppdatera VVB:n till en med VPVVB alternativt en med biobränsle som är effektstyrd och med automatisk bränsletillförsel.
Jag sitter också i din sits med en uppdatering.
Har en gammal LLVP just nu.
Två våningshus med krypgrund.
Jag lutar åt att installera en LVVP och nya element i hela huset. Bidraget maxas och alla elementen betalas på ett ungefär. Jag drar alla rör själv ber vvsarn borra alla hål ner i krypgrunden så jag vet var han vill att slangarna ska landa. Slangarna på ovanvåningen drar jag i kattvinden.
Jag har även funderat på nya LLVP då i antal 2 med 2 utomhusdelar. För att kunna styra klimatet ännu bättre uppe och nere. Kan ej nyttja bidraget så jag landar på en kostnad där på cirka 50kk kr.
Men då kommer man ha ljudet ifrån inomhusdelarna dock. Billigare lösning men med tanke på att inomhusklimatet blir torrare och du har inte vattenburenvärme vilket jag tror i framtiden kommer locka folk rätt mycket mer.
Du har möjlighet att få fjärrvärme.
Anslutningsavgiften?
Vad är anslutningsavgiften / år?
Vad är kostnaden för kwh?
Vet att här i stan ligger det på cirka 100kk kr att koppla i sig.
2900kr i anslutning och sen 90öre/kwh, 80öre/kwh och på sommaren 50öre/kwh.
Värt att tänka på är att detta är kwh kostnad inräknat allt. När man kör på någon form utav elmojäng så tillkommer ju nätöverföringsavgifterna också.
Så fjärrvärme är många gånger oerhört kostnadseffektivt.
Lycka till
Jag sitter också i din sits med en uppdatering.
Har en gammal LLVP just nu.
Två våningshus med krypgrund.
Jag lutar åt att installera en LVVP och nya element i hela huset. Bidraget maxas och alla elementen betalas på ett ungefär. Jag drar alla rör själv ber vvsarn borra alla hål ner i krypgrunden så jag vet var han vill att slangarna ska landa. Slangarna på ovanvåningen drar jag i kattvinden.
Jag har även funderat på nya LLVP då i antal 2 med 2 utomhusdelar. För att kunna styra klimatet ännu bättre uppe och nere. Kan ej nyttja bidraget så jag landar på en kostnad där på cirka 50kk kr.
Men då kommer man ha ljudet ifrån inomhusdelarna dock. Billigare lösning men med tanke på att inomhusklimatet blir torrare och du har inte vattenburenvärme vilket jag tror i framtiden kommer locka folk rätt mycket mer.
Du har möjlighet att få fjärrvärme.
Anslutningsavgiften?
Vad är anslutningsavgiften / år?
Vad är kostnaden för kwh?
Vet att här i stan ligger det på cirka 100kk kr att koppla i sig.
2900kr i anslutning och sen 90öre/kwh, 80öre/kwh och på sommaren 50öre/kwh.
Värt att tänka på är att detta är kwh kostnad inräknat allt. När man kör på någon form utav elmojäng så tillkommer ju nätöverföringsavgifterna också.
Så fjärrvärme är många gånger oerhört kostnadseffektivt.
Lycka till
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden