Hej!

Bor i mitt första hus för 3:e året nu och vill minska min förbrukning då jag fått reda på att den är alldeles för hög. Fokus ligger på värmekostnaderna.

Byggår:1948
Boarea: 110 m2
Biarea: 61 m2
Uppvärmning: Fjärrvärme
Fönster: 2-glas
2 våningar + 1 källare

Statistik 2023:

Fjärrvärme/varmvatten: 21073 kwh
El: 3761 kwh

Frågor:

1. Hur stor skillnad gör en tilläggsisolering på fasad samt byte av fönster?

2. Dränering + isodrän isolering kommer att ske inom nån vecka. Kommer detta påverka värmeförbrukningen?

3. Är det värt att byta till bergvärme?

4. Kommer inom kort få en innegivare och en smartstyrning för fjärrvärmen. Är det någon som har en erfarenhet om detta?

5. Hjälper det och byta ut termostaterna?

6. Har ni något mer tips jag bör tänka på?

• Stapeldiagram visar månatlig elanvändning i kWh, med jämförelse mellan två år.
  • Energiförbrukningsdiagram med temperaturkurva, visar månatlig data för 2023, Lidköpings kommun webbsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M MF90 skrev:
Hej!

Bor i mitt första hus för 3:e året nu och vill minska min förbrukning då jag fått reda på att den är alldeles för hög. Fokus ligger på värmekostnaderna.

Byggår:1948
Boarea: 110 m2
Biarea: 61 m2
Uppvärmning: Fjärrvärme
Fönster: 2-glas
2 våningar + 1 källare

Statistik 2023:

Fjärrvärme/varmvatten: 21073 kwh
El: 3761 kwh

Frågor:

1. Hur stor skillnad gör en tilläggsisolering på fasad samt byte av fönster?

2. Dränering + isodrän isolering kommer att ske inom nån vecka. Kommer detta påverka värmeförbrukningen?

3. Är det värt att byta till bergvärme?

4. Kommer inom kort få en innegivare och en smartstyrning för fjärrvärmen. Är det någon som har en erfarenhet om detta?

5. Hjälper det och byta ut termostaterna?

6. Har ni något mer tips jag bör tänka på?
1. Via dörrar och fönster sker 35% av värmeförlusterna, 20% via väggar. Så det är bra att börja med.
Illustration visar värmeförlust i ett hus: tak, väggar, fönster, dörrar, ventilation, golv och källare med procentandelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Läs mer på energimyndigheten: https://www.energimyndigheten.se/en...et-av-varme-och-varmvatten/tillaggsisolering/
2. Litegrann ivf.
3. Dyr investering som tar många år att räkna hem. Fjärrvärme är en relativt billigt uppvärmning.
4. Tyvärr inte.
5. Om termostaterna är dåliga så hjälper det att byta då man får den temperatur man vill ha och inte för hög och kan på så sätt spara.
6. Att sänka innertemperaturen med en grad sparar ca 5% av den energi som används för uppvärmning.

• Gilla
MF90
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
1. Via dörrar och fönster sker 35% av värmeförlusterna, 20% via väggar. Så det är bra att börja med.
[bild]
Läs mer på energimyndigheten: [länk]
2. Litegrann ivf.
3. Dyr investering som tar många år att räkna hem. Fjärrvärme är en relativt billigt uppvärmning.
4. Tyvärr inte.
5. Om termostaterna är dåliga så hjälper det att byta då man får den temperatur man vill ha och inte för hög och kan på så sätt spara.
6. Att sänka innertemperaturen med en grad sparar ca 5% av den energi som används för uppvärmning.
Tack för ditt svar!

M MF90 skrev:
Tack för ditt svar!
Sedan ska man ha klart för sig att det tar många år innan man tjänar på sådana investeringar. En ganska stor kostnad för fjärrvärmen är den fasta kostnaden och den kommer man inte ifrån. Själva priset per kwh ligger väl på ca 1 kr. Så säg att du sparar 4000-6000 kwh på fönster och ytterväggar. Det innebär samma peng i kronor i besparing per år på uppvärmningen. Alltså 4-6 tusen kronor per år. Så räkna 20-30 år innan du börjar att tjäna på det.
Du kan läsa mer här hur många procent du sparar på ett ungefär.
https://www.energimyndigheten.se/en...esparingar-av-energieffektiviseringsatgarder/

• Gilla
MF90
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.