Hej!

När det blir minusgrader ute får vi max 20 grader inomhus. Pannan är inställd på att leverera 23 grader. Ner till 0 grader, kanske nån minus är det ok värme i huset.

Men vid kallare väder, som på julafton, går pannan på max, tre elpatroner à3kw är på, men golv och radiatorer förblir ljumna. Vad är fel? Känns som värmen stannar i pannan.

Reagerar också på att elförbrukningen från julafton inte drog i väg alls, konstigt då 3 elpatroner à 3kw som går konstant borde dra mycket el (dygnet drog bara 76 kwh).

Nåt som stör mig lite är att radiatorer och golvvärme har samma framledningstemp. Installatören tyckte inte det behövdes, då det kostade extra och shunt tar plats (vi har trångt bakom pannan).

Har en ETK6500 frånluftsvärmepump, vattenburen golvvärme nere och vattenburna radiatorer uppe.
 
  • Gilla
Bengt Wikberg
  • Laddar…
Mikael_L
Vad har du för temp på framledning resp returledning, du kör kanske circ-pumpen med för lite fart.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad har du för temp på framledning resp returledning, du kör kanske circ-pumpen med för lite fart.
Framledningstemp 34,5 returen 31,5 grader. Cirk pumpen går på max. När jag kollar nu.
 
Mikael_L
Om du har 31,5° på returen ifrån golvvärme borde det vara ganska varmt i huset ... :thinking:

Jag har ca 28° till och 24° i returen just nu, med ca nollgradigt utanför.
 
Är det kallt överallt eller bara uppe/nere?
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Är det kallt överallt eller bara uppe/nere?
Just nu är det varmt. Pannan jobbar för fullt att komma tillbaka till inställt värde 23 grader, från 20 grader på julafton.

Problemet är vid flera minus ute. Då får vi max 20 grader inne.

Är inne på att elpatroner inte levererar alls. Syns inget på elförbrukningen när de är igång.
 
J
Vad för panna , fabrikat modell ett foto på framsidan ( hela panelen )
 
J jojo123 skrev:
Vad för panna , fabrikat modell ett foto på framsidan ( hela panelen )
ETK 6500 frånluftsvärmepump. Från Energiteknik.
 
  • ETK 6500 frånluftsvärmepump med display och logotyp, installerad i ett utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittar ingen manual på nätet, har du den så får du gärna lägga upp den så att vi kan läsa den.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hittar ingen manual på nätet, har du den så får du gärna lägga upp den så att vi kan läsa den.
Tack! Försökte ladda upp manualen med mobilen. Gick inte att välja dokumentet av nån anledning.
 
J
Verkar som att Energiteknik är ute ur leken enligt Alla Bolag
Kan du öppna luckan . ta ett foto så det går att se hur den ser ut , särskilt då om möjligt kompressordelen , det brukar vara ett synglas som sitter på röret från kompressorn , finns det något sådant
 
J jojo123 skrev:
Verkar som att Energiteknik är ute ur leken enligt Alla Bolag
Kan du öppna luckan . ta ett foto så det går att se hur den ser ut , särskilt då om möjligt kompressordelen , det brukar vara ett synglas som sitter på röret från kompressorn , finns det något sådant
J jojo123 skrev:
Verkar som att Energiteknik är ute ur leken enligt Alla Bolag
Kan du öppna luckan . ta ett foto så det går att se hur den ser ut , särskilt då om möjligt kompressordelen , det brukar vara ett synglas som sitter på röret från kompressorn , finns det något sådant
 
  • Vy av ett öppet värmesystemskåp med synliga kopparledningar, ventiler och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kompressorn är inte synlig. Sitter bakom plåt. :sweat:
 
Sitter det en knapp på den plåtboxen under elpatronen? Prova isf att trycka in den ganska hårt.
 
  • Gilla
Ralf Larsson
  • Laddar…
J
2 på ÖHSKYDDET
Den svarta på vänster sida är troligtvis EL-patronen känns det någon skillnad på det nedre resp övre kopparrören ,vilken effekt den ger är svårt att säga utan att mäta vad den drar i Ampere , enligt specen så är det 3X3 kw = totalt 9kw effekt på den ., har du kollat överhettningskyddet så det inte löst , ska vara ett som återställes manuellt , vad är det som sitter som en blank del under patronen , syns inte , sen ett foto rakt in på det som är innanför plexiskivan ,Eldelen
 
  • Gilla
Ralf Larsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.