Hej!
När det blir minusgrader ute får vi max 20 grader inomhus. Pannan är inställd på att leverera 23 grader. Ner till 0 grader, kanske nån minus är det ok värme i huset.
Men vid kallare väder, som på julafton, går pannan på max, tre elpatroner à3kw är på, men golv och radiatorer förblir ljumna. Vad är fel? Känns som värmen stannar i pannan.
Reagerar också på att elförbrukningen från julafton inte drog i väg alls, konstigt då 3 elpatroner à 3kw som går konstant borde dra mycket el (dygnet drog bara 76 kwh).
Nåt som stör mig lite är att radiatorer och golvvärme har samma framledningstemp. Installatören tyckte inte det behövdes, då det kostade extra och shunt tar plats (vi har trångt bakom pannan).
Har en ETK6500 frånluftsvärmepump, vattenburen golvvärme nere och vattenburna radiatorer uppe.
När det blir minusgrader ute får vi max 20 grader inomhus. Pannan är inställd på att leverera 23 grader. Ner till 0 grader, kanske nån minus är det ok värme i huset.
Men vid kallare väder, som på julafton, går pannan på max, tre elpatroner à3kw är på, men golv och radiatorer förblir ljumna. Vad är fel? Känns som värmen stannar i pannan.
Reagerar också på att elförbrukningen från julafton inte drog i väg alls, konstigt då 3 elpatroner à 3kw som går konstant borde dra mycket el (dygnet drog bara 76 kwh).
Nåt som stör mig lite är att radiatorer och golvvärme har samma framledningstemp. Installatören tyckte inte det behövdes, då det kostade extra och shunt tar plats (vi har trångt bakom pannan).
Har en ETK6500 frånluftsvärmepump, vattenburen golvvärme nere och vattenburna radiatorer uppe.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Är det kallt överallt eller bara uppe/nere?
Just nu är det varmt. Pannan jobbar för fullt att komma tillbaka till inställt värde 23 grader, från 20 grader på julafton.Johannes Carlsson skrev:
Problemet är vid flera minus ute. Då får vi max 20 grader inne.
Är inne på att elpatroner inte levererar alls. Syns inget på elförbrukningen när de är igång.
Verkar som att Energiteknik är ute ur leken enligt Alla Bolag
Kan du öppna luckan . ta ett foto så det går att se hur den ser ut , särskilt då om möjligt kompressordelen , det brukar vara ett synglas som sitter på röret från kompressorn , finns det något sådant
Kan du öppna luckan . ta ett foto så det går att se hur den ser ut , särskilt då om möjligt kompressordelen , det brukar vara ett synglas som sitter på röret från kompressorn , finns det något sådant
J jojo123 skrev:
J jojo123 skrev:
Kompressorn är inte synlig. Sitter bakom plåt. 
2 på ÖHSKYDDET
Den svarta på vänster sida är troligtvis EL-patronen känns det någon skillnad på det nedre resp övre kopparrören ,vilken effekt den ger är svårt att säga utan att mäta vad den drar i Ampere , enligt specen så är det 3X3 kw = totalt 9kw effekt på den ., har du kollat överhettningskyddet så det inte löst , ska vara ett som återställes manuellt , vad är det som sitter som en blank del under patronen , syns inte , sen ett foto rakt in på det som är innanför plexiskivan ,Eldelen
Den svarta på vänster sida är troligtvis EL-patronen känns det någon skillnad på det nedre resp övre kopparrören ,vilken effekt den ger är svårt att säga utan att mäta vad den drar i Ampere , enligt specen så är det 3X3 kw = totalt 9kw effekt på den ., har du kollat överhettningskyddet så det inte löst , ska vara ett som återställes manuellt , vad är det som sitter som en blank del under patronen , syns inte , sen ett foto rakt in på det som är innanför plexiskivan ,Eldelen

