4 258 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Förflytta värme från kamin i källare till övervåning.
Hej!
Jag har en kamin i mitt vardagsrum i källaren och precis ovanför är vardagsrummet på entreplan. Vi eldar i källaren och får upp värmen till 25-27 grader.
Vi har Luftvattenpump och värmen i huset ligger på ca 19.5 - 20 grader.
Undrar om det på något lämpligt sätt finns något man kan göra för att få upp värmen till övervåningen?
Trappan är öppen och vardagsrummet i källaren igger direkt till höger utan dörr in.
Jag har en kamin i mitt vardagsrum i källaren och precis ovanför är vardagsrummet på entreplan. Vi eldar i källaren och får upp värmen till 25-27 grader.
Vi har Luftvattenpump och värmen i huset ligger på ca 19.5 - 20 grader.
Undrar om det på något lämpligt sätt finns något man kan göra för att få upp värmen till övervåningen?
Trappan är öppen och vardagsrummet i källaren igger direkt till höger utan dörr in.
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Kan ta och sätta en fläkt i gillestugeväggen ut till trapphuset?
https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/varme-och-ventilation/ventilationsventiler/varmeflyttare/
https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/varme-och-ventilation/ventilationsventiler/varmeflyttare/
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 334 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 334 inlägg
Om möjlighet finns bör fläkten i taket sitta nära kaminen eller så långt bort från trappen det är möjligt .A Adam999 skrev:
Utblåset från fläkten (rummet ovanför) ska ha fri luftväg till trappen .
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Min far och jag eperimenterade med detta med svagt resultat, fläkten jorde ingen märkbar skilnad.A Adam999 skrev:
Däremot en ventil från gille stugan till vardagsrumet ovanför , placerad så långt från trappan som möjöigt skapade en naturlig cirkulation.
Tidigare hade vi som en varm vägg i trappan.
Har samma i fritidshuset en 70 kanal intill braskaminen/värmepumpen till badrumet och en ventill i dörrens nederkant har hjort att golvvärmen kunnat stängas av i stort sätt hela året.
Nackdelen är ljudöverföringen blir större.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden