4 904 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Knarrande golv med golvvärmeplåtar i spårade spånskivor
Hejsan!
Jag installerade ett nivellgolv med golvvärmeplåtar i spårade spånskivor för ett par år sedan. Nu tycker jag att golvet börjar knarra allt mer. Någon som har någon gissning på vad det är som skapar ljudet?
Min tanke är att det kan vara golvvärmeplåtarna som rör sig i sina spår, vilket ju eventuellt skulle gå att lösa genom att skruva alt häfta fast dessa, även om det är ett enormt arbete i och med att golvet är lagt och de flesta listerna på plats.
Eller är det något annat som är mer troligt?
Tacksam för svar!
Jag installerade ett nivellgolv med golvvärmeplåtar i spårade spånskivor för ett par år sedan. Nu tycker jag att golvet börjar knarra allt mer. Någon som har någon gissning på vad det är som skapar ljudet?
Min tanke är att det kan vara golvvärmeplåtarna som rör sig i sina spår, vilket ju eventuellt skulle gå att lösa genom att skruva alt häfta fast dessa, även om det är ett enormt arbete i och med att golvet är lagt och de flesta listerna på plats.
Eller är det något annat som är mer troligt?
Tacksam för svar!
OM det är värmeplåtarna som gnisslar så kan det hjälpa att 1) smörja in undersidan av plåtarnas omega-form med glidex, eller/och 2) sätta en plastfilm/tejp under plåtens omega-form för att skapa en hinna mellan plåt och spånskiva.
Jag hade inne en rörfirma som gjorde golvvärmen så jag hoppas att de gjorde rätt ang. golvvärmeslangen och reglarna.
Hur länge tror du att det håller om man smörjer in med glidex?
Skulle det inte vara en mer permanent lösning att skruva alt häfta fast plåtarna så att de inte rör sig alls?
Hur länge tror du att det håller om man smörjer in med glidex?
Skulle det inte vara en mer permanent lösning att skruva alt häfta fast plåtarna så att de inte rör sig alls?
Jag väcker liv i tråden. Ett golv ligger väl 50 år. Då lär väl både glidex och plast vara borta. Jag har noterat att LK har plastfilm på sina plåtar. 1) Det signalerar att det brukar vara problem. 2) Plasten signalerar en oerhört kortsiktig lösning. När plasten fnasat av. Vart hamnar den då?
Klicka här för att svara