Värme allmänt
BSOD: Det är pannan effekt som avgöra om laddomaten räcker till. Funkar det idagg, så funkar det i framtiden. Att ansluta fler tankar gör laddomatens jobb lättare. För du ansluter väl de/den nya tanken(tankarna) parallellt med de gamla?
scvb: [citat] Ja, tänkte ändå göra det lite i omgångar för att se vad som egentligen behövs efter att vi bytt pump. Men det låter ju väldigt rimligt att bara lägga in det i sovrum och kanske gästrum. Och jo - utetempgivare kör vi med också.
jonaserik: Bara fortsätta att lufta, det tar slut någon gång, så länge det fräser i pumpen finns luft, men kommer att ta slut. I pumpen blir luften till microbubblor och följer med flödet runt i alla delar i systemet. Lufta på flera ställen.
halj: [citat] Är väl snarare att ifall du har någon form av ventilation i källaren via självdrag, murstock paxfläkt osv så kommer den luft som tas ut ur källaren ersättas med lyft utifrån via otätheter/ventiler/övervåning.
jonaserik: Aceton och plast gillar inte varandra, plasten smälter
GK100: [citat] För laddning av tank ger fyrvägsventilen inga principiella fördelar mot trevägs. I praktiken och om man väljer att styra dem med ställdon och någon regulator kan fyrvägs vara enklare att bara sätta in utan att behöva tänka på tryckfall och sk hydraulisk balansering i de olika delarna. Det du menar med sk dubbelshunt är nog ett gamnalt sätt att med i princip en anpassad
jonaserik: [citat] Tror inte du behöver ändra på dom vita, det ser ut som att dom flesta står på max öppna. Dom svarta högst upp är en form av att öppna upp för flödet till varje slinga. Under sitter det nog en pigg, om du tar bort en svart så ska piggen komma upp helt, för att se det så tar du bort flera av dom svarta och jämför höjden på piggen. Hattarna ska för att ge max flöde vara
Blacklight: Ville bara uppdatera min lösning på problemet. Förstod att jag inte skulle få något svar. Men tänkte att det kanske räddar någon från att råka ut för samma sak. Levde som en mänsklig termostat i några dagar med en massa springandes upp och ner i källaren. Vilket var kul då det var kallt ute (-25). 😆 Köpte en digital termostat med ett relästyrt "vägguttag" från Amazon som jag
hemmafixaren98: Gillar att stänga mina trådar i hopp om att det kanske hjälper någon annan i framtiden samt som "tack" för hjälp till er som kommit med både input och bra tips... Efter att ha beställt en extra termosäkring/"kalkskydd" så bytte jag helt enkelt ut den trasiga säkringen med reserven. VV-beredaren har gått som en klocka sedan dess. Stör mig lite att inte riktigt veta varför den gamla
Dilato: [citat] Källare (betongväggar och i vart fall delvis under jord) påverkas långsamt av utetemperaturen och håller värme länge, så enstaka köldnätter märks knappt. I värsta fall slänger man in ett löst element eller en kupevärmare eller vad man nu råkar ha.
Gimp: [citat] Kommer inte ihåg exakt, men med klen blandning (typ 24%) är det okej att köra Brine i ickemetalliska rör, tror inte alupex klassas som metall med tanke på att skiktet är så tunt. Kör också både kyla och värme i samma slangar och kylare. Jag har inte bara värme, passiv eller aktiv kyla, jag har även möjlighet att ta kallare brine på vägen ner i borrhålet när pumpen
Henke_2017: Tack för alla svar! Har kontaktat VVS-firman så får de åtgärda vad de missat. Nu har jag lärt mig en hel del till nästa gång jag får detta fel och kan troligen åtgärda det själv :)
lillan 43: [citat] Hej. Tack för svar. Ja även temperaturen ändrar sig mycket. I går kväll 40-43. I dag 1,9 bar temperaturen 36- 46.
svartöra: Denna kanske? https://www.leifarvidsson.se/tatningslist/tatningslist-konsumentpack-8m/kp-o-list-10-mm-t-sagspar-gra-8m-frp [bild]
AJ82: [citat] Tack! Den slingan där piggen syns är den till badrummet och den är som sagt alltid fullt öppen. På slingan till sovrummet sitter redan en kork, men jag får skruva på den varje dag om det ska vara lagom värme. Så burk och styrdon låter bra. Hur vet jag vad som passar?
Jochi: [citat] ° Vilken rumstemp har du där du tycker det är kallt? 18 eller 20C? I ett hus med klen isolering har ytterväggarnas insida vanligen lägre temp än luften i rummet. Om väggtemp inne är 16 C och lufttemp 20 upplever du det som medelvärdet 18 C. Det kan kompenseras med högre lufttemperatur och större radiatorer för att höja rumstemperaturen vid samma framtemperatur, men också med
Fotografen: Jag hade nog satt en elektrisk handukstork, och kört den på sommaren. På vintern när elementet går kommer handukarna att torka av värmen från elementet. Ström finns det ju, och du kan tom sätta den på stickpropp, utan elektriker.
Ulltand: OT. För den som inte provat så är Onsalakorven en riktig delikatess. Highly recomended! :)
jonaserik: Käglan i den har kärvat till sig, fram med hammaren och knacka hårt flera gånger på sidan av ventilen. Var inte rädd det håller, det ska ruska om ordentligt i ventilen.
Vispen74: Vad gjorde ts till sist? Har läst om andra som har Skystar i sovrum och är nöjda. Undrar hur mycket de låter? Jag bygger nytt och vore ju perfekt om man kunde ersätta de fula radiatorerna i sovrummen på övervåningen med dessa eller liknande för att ha till både värme och kyla. Måste ta upp det med husleverantören.
NiklasPEN: Härligt att se att någon håller liv i det underbara ordet böt.
Viktor.J: [citat] Jag har inte sett kalkylen själv men underlaget är öppet för deltagarna i prisdialogen, alltså även fastighetsägarnas representanter samt att underlagen blir granskade av 3:e part. Det betyder alltså att för de allra flesta (finns undantag då man inte räknar på alla typer av hus/förutsättningar) är ett fjärrvärmepris med alternativ prissättning billigare än bergvärme.
Hallerudsbo: [citat] Dock för mig läcker ventilen för varmvatten beredaren lite. Så jag behöver inte fylla tryck i mitt system. Men i svärfars så var det till värmesystemet. Då han hade slang ned i avloppet såg han inte läckaget. Men la slangen på en handduk och på kort tid vart den blöt. Bytte ventil och så fungerade det igen.
LarryLarrysson: [citat] Vi valde att gräva in fjärrvärme innan sommaren. Har inte ångrat en sekund. Fick ner priset till ca 75 000 då grannen också anslöt sig. Ja, vi kanske betalar några extra :- per månad, men smidigheten, garantin, service och känslan att inte behöva fundera över det på 20 år talar ganska enkelt till fjärrvärmens fördel. Har använt service 1 gång då jag tyckte vattnet var
Olle75: [citat] Verkar inte vara köldmedium på den här modellen och då låter det ändå som en överkomlig men tung operation. Tack för hjälpen, får kontakta en röris och hoppas att det inte kostar skjortan
sepani: [citat] Min CTC Eco Air 105 är från 2007 tror jag och den bryter mycket riktigt vid minus 10C. Eftersom givaren visade 10C fel bröt den i praktiken vid 0C...vilket syntes på elförbrukningen...
fribygg: [citat] Eftersom du har självdragsventilation tycker jag att det är bäst att du fortsätter elda i nån form, kanske pellets brännare i din befintliga panna eller en ny effektivare vedpanna vore det bästa för huset. Känns vedhanteringen jobbig kanske du kan komplettera bef uppvärmning med en luft/luft värmepump som kan få jobba när utetemperaturen är gynnsam och ni inte är hemma och
Freddan-70: Är det statiska trycket i systemet kontrollerat efter utbyggnaden gjordes då den troligen sjunkit vid ingreppet? Är det för lågt når inte värmen upp till överplanet. Och jag skulle spolat slingorna på överplan då det i slutänden är där luften samlas efter man har gjort ett ingrepp i systemet.
jonaserik: Vet inte var i landet ni är, men är det söder om Gävle så klarar ni er säkert med 6 kW ner till max - 15 C på 6 kW