Hejsan,

Jag ska sätta in en spiraltrappa och har lite funderingar på hur jag bör växla ut reglarna. Huset är från 1890 och de gamla bjälkarna ligger kvar i golvet på ovanvåningen med 1200 cc. Man har sedan dess bytt ut taket och lagt nya takstolar med nya reglar samt lagt in reglar på 600cc. Trappan är 1600 bred och jag skulle vilja synliggöra en av de gamla reglarna i trappan vilket inte är några problem. Dock vill jag ta bort de nya reglarna som syns.

Hur växlar jag bäst av och grundar för att få ett runt hål? Hade det varit fyrkantigt tror jag att jag hade löst det, men bör man tänka annorlunda med ett runt, då jag ju även måste stadga upp golvet i det runda hålet? Har bifogat en bild på hur det ser ut i profil och ovanifrån där det nya hålet är tänkte ska vara. Även bilder på reglarna.

Om ni kan får ni gärna rita en bild på hur ni löst det. Har googlat och inte hittat mycket matnyttigt tyvärr om hur andra har löst det.

Tack på Förhand.

• Handritad skiss som visar profil och ovanifrånvy av golvbjälkar och planerat hål för spiraltrappa med markerade reglar på 600 cc.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy underifrån av ett pågående byggprojekt som visar träreglar, isolering och urtagningar i ett gammalt trägolv.
    Skapa konto
  • Utsikt från ovanvåning genom planerat hål för spiraltrappa, exponerade reglar och golv.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.