Utbyggnad och tillbyggnad
suprapappa: Tack hempularen! Jag gissar att byggaren kan göra detta då? (jag ska inte bygga själv)
justusandersson: Jag måste korrigera mig: texten i PBL har ändrats så att reglerna för Friggebod även gäller utanför planlagt område. Det har störst betydelse för den som finns utanför planlagt område men inom samlad tätbebyggelse. Det är alltid klokt att kolla med kommunen.
patfred: [citat] Där ser man, skönt jag inte garanterade något :crysmile:
erkka: [citat] Ja på den punkten är vi rörande överens :-) Tyvärr var handläggaren hos kommunen inte av samma åsikt tyvärr...
fiskbuggaren: Om råsonten och tretexen inte är tät vinner du däremot potentiellt en hel del på att byta tretexen mot gips.
justusandersson: Grundprincipen för all taktäckning med pannor och plåt, även om det bara gäller ett entrétak, är att man har två system. Först ett tätskikt, baserat på någon form av underlagspapp, som är helt tätt och uppvikt på fasaden (15-20 cm). Sedan ett yttre mekaniskt skydd betående av pannor och plåt, där plåten först skall leda ut vattnet på pannorna och sedan leda bort det från
Husvagnsthord: Jag har erfarenhet av både fast pris och löpande räkning. Finns nackdelar och fördelar med båda. Så klart. Se fast pris som en försäkring. Alltså en trygghet som kostar. Den ekonomiska risken ligger på entreprenören. Och det vill han ha betalt för. Tyvärr har omständigheterna tvingat mig att bli påläst på det juridiska runt fast pris och löpande räkning. Men det är en annan
wizebo: [citat] Man får ju ha skärmtak över entren vilket innebär över ytterdörren, så det borde ju fungera tycker jag.. =)
justusandersson: Det är klart att ni kan kompensera förluster av dagsljus med ändringar i planlösningen. Ett generellt skäl till att undvika förlängningar i två plan är att man då ärver olämpliga takhöjdsmått, men det är ni kanske medvetna om. Kan ni inte göra tillbyggnaden så stor att ni kan skrota stugan på baksidan? Den gör ingen glad.
Levente Kasper: Tack Daniel för tipset , jag har registrerat mig sedan får vi se hur det går.... Spännande!
Dan_Johansson: [citat] Tja, det är nog värt ett försök .. Det slits ju bort när man går på färgen dock ... Annars är det nog nån form av matta kanske?
Silentdecor: Tack för ditt svar. Ja träbjälklag tänkte mer på både kryp och plint. Vårt stora problem är lutning på tomten. Tror att det blir ganska mycket att fylla om man kör platta. Också ganska säker på att det är berg en bit ner i marken. Hur vi än gör så kommer en del av gamla plattan att vara i nya rummet och hur löser man då golvet? Flytande golvspån?
erix0n: vet inte riktigt vad jag gjorde första gången men gjorde om allt från början igår o då fick jag till det :) tack för hjälp o tips!
findus42: Var börjar man... Entreprenadform och allmänna bestämmelser. Du måste ha ett företag som beställare av jobbet. Inget byggföretag kommer vilja ta i projektet med ABS. En konvertering av butikslokaler till bostäder rymmer så många fallgropar att det inte går att förutse alla grejer som behöver göras. ABS lägger ett orimligt ansvar på entreprenören att gissa sig till allt som kan
justusandersson: Alla sådana allmänna regler (där inte detaljplanen säger något specifikt annorlunda) framgår av Plan- och byggförordningen (SFS 2011:338). För att en vind ska räknas som en våning ska takfoten ligga mer än 70 cm högre än den punkt där vindsbjälklaget skär fasaden. Om huset inte har någon takkupa och taklutningen är 45 grader eller mindre, så är byggnadshöjden avståndet från
Fam Dahlberg: Hej! Vi har beställt ett Huskvarna från Smålandsvillan. Sitter nu med planeringen inför detta och hade hoppats på lite tips och idéer från er som tidigare byggt ett Huskvarna. Vi skulle vilja göra en utbyggnad på baksidan av huset för att öka vardagsrummet med plats för en extra matplats. Är det någon som har byggt ut ett Huskvarna och skulle vilja dela med sig av bilder alt
FruFalke: [citat] Skönt att höra att jag är på rätt spår :) Ja, vi kommer att lägga spont och papp först, och isolera något senare.
KnockOnWood: Nej, köp ett annat hus! Nu lär det ju också vara köparnas marknad :) Alternativt lägg upp en madrass på biljardbordet. Snooker eller snoozer går väl lika bra :rofl: PS Ursäkta lördagstrams!
Lill_Zandi: Håller på att riva ner allt nu för att undersöka vart det kommer ifrån
Kretikos: Roligt att du frågar! Har fått samma fråga av vänner och familj. Det rummet kommer bli barnens "häng". Den tomma ytan kommer hysa en bäddsoffa och bord och kanske en tv på väggen. Vi har nu fyra barn i åldrarna 9mån till 7 år. Att de får lite egenyta tror vi kommer gynna alla. De trivs iofs bäst där vi är men det blir bra med eget rum. Vi har ibland vänner med barn på besök och
KnockOnWood: [citat] Ja, jag undrar hur mycket vi egentligen har i golvet över krypgrunden. Minns inte det, fastän jag varit där och grävt och renoverat. Skall kolla vid påsk, då vi ändå skall dit. Men ingen har i alla fall klagat på kalla golv :)
Snigla: Blev fint, synd och lämna.. men önskar er lycka till med nya huset/projektet :)
justusandersson: Jag sakar en del viktig input. T.ex. vad består marken av? Hur är ursprungshus respektive äldre tillbyggnad grundlagda? Man får se upp så att dräneringen till en nyare del inte underminerar en äldre del. När man använder utbredda plattor (dvs sulor) ansåg man åtminstone förr att de skulle läggas direkt på oschaktad botten, utan makadam eller frigolit under, under förutsättning att
FreQa: En fråga i efterhand : varför krävde dom ramp i vardagsrummet då köket är tillräckligt stort att vara just vardagsrum? Tycker det är mycket konstigare att du ens fick godkänt då du inte har anpassad toalett, ja tom saknar toalett!!!
Marlen Eskilsson: Jag hade anlitat en arkitekt om jag var du. De kommer att ge dig förslag som du inte hade kunnat föreställa dig själv. Vi anlitade en arkitekt inkl konstruktör när vi byggde till 90 kvm. Det var defintivt värt pengarna.