Hej, vi funderar på att bygga ut och undrar om den rödmarkerade väggen är bärande (se bif bild), kan man säga något om det utifrån ritningarna? Alla idéer tas tacksamt emot!

• Byggritning med röd cirkel kring en vägg, fråga om väggen är bärande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggritning av en våning med en rödmarkering kring en vägg, skrift som anger "utbyggnad".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som jag har fått lära mig, är väggar i husets tvärriktning, och parallella med takstolarna, vanligen inte bärande. De som är i husets längdriktning, vinkelrätt mot takstolarna, brukar däremot vara det.

Det är väl ganska självklart att den där väggbiten mellan fönstren bär upp övervåning och tak.
Hur ser det förresten ut där uppe konstruktionsmässigt?

Som jag ser det så är den inte bärande för takstolarna ligger i samma riktning som väggen, men däremot är troligen väggen som går vinkelrät mot ytterväggen bärande. Vad ska väggen som du rita in med rött bära, ingenting det är bara en vanlig gavelyttervägg.

enSAM enSAM skrev:
Vad ska väggen som du rita in med rött bära, ingenting det är bara en vanlig gavelyttervägg.
Du ser kanske att takstolen vid yttervägg inte har samma typbeteckning som övriga takstolar.
Jag vet inte vad beteckningarna står för, men tolkar det som att den yttersta takstolen är annorlunda konstruerad, för att väggen under hjälper till att bära upp den.
Rätt eller fel?

• Gilla
Erik Jansson64
  • Laddar…
Yttervägg är ofta bärande även på kortsida. Det går inte att läsa ut av de bifogade ritningarna om det är så eller inte här.

• Gilla
Erik Jansson64 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.