4 171 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Bygga uterum på övervåning?
Jag har en stor terass som ligger på andra våningen. Under denna finns hall och tvättstuga mm. Det ser lite avigt ut med platt tak och terass på ett hus som i övrigt har sadeltak. Så min fråga är: Kan man bygga ett glasat uterum på övervåningen (terassen)?
När jag googlat efter bilder så finns det bara bilder med uterum på markplan eller möjligen byggda på en lite högre altan.
Så vad skulle för och nackdelarna vara med att bygga ett uterum på övervåningen? För huset estetiskt sett så skulle det bara bli bättre tror jag.
När jag googlat efter bilder så finns det bara bilder med uterum på markplan eller möjligen byggda på en lite högre altan.
Så vad skulle för och nackdelarna vara med att bygga ett uterum på övervåningen? För huset estetiskt sett så skulle det bara bli bättre tror jag.
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Första frågan är ju om underdelen klarar lasten.
Sedan kan jag föreställa mig en glasdel som fortsätter sadeltaket, fast i glas eller övervägande i glas mycket väl. Det kan bli kanonsnyggt. Det finns dok samma nackdelar som för övriga glasade uterum: Hettan, ventilation, och att det förkomma till avstjälpningsplats för möbler, dynor, krimskrams.
Sedan kan jag föreställa mig en glasdel som fortsätter sadeltaket, fast i glas eller övervägande i glas mycket väl. Det kan bli kanonsnyggt. Det finns dok samma nackdelar som för övriga glasade uterum: Hettan, ventilation, och att det förkomma till avstjälpningsplats för möbler, dynor, krimskrams.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag kan tänka mig att det inte komma att locka till användning på samma sätt som uterummet i markplan.J Joanna1874 skrev:
Ingen kontakt med trädgården och det som växer där.
Ingen möjlighet att öppna och kila ut och plocka lite hallon och vinbär, släppa in och ut barn hundar och katter (och grannar och vänner så klart).
Nej, jag tror det skulle stå öde för det mesta tyvärr.
Någon här som använder sina inglasade uterum en våning upp ofta?
Klicka här för att svara