Hej på er!
Jag har nyligen köpt ett gammalt hus som jag tänker bygga ut och renovera.
Efter att ha spenderat många timmar på detta forum har jag fått mycket stor hjälp att räta ut många hinder i min planering. Jag har nu en fråga som jag sett i tidigare trådar, men där jag inte blivit helt tillfredsställd med svaret och skapar därför denna nya tråd.
Huset jag köpt är byggt på 30-talet, det är således ingen tät diffusionsspärr i ytterväggarna.
Huset ventileras genom frånluftsventiler på skorstensmuren.
Den information jag har fått är att man inte bör bygga diffusionstäta ytterväggar i tillbyggnaden.
Jag undrar då hur jag bör utforma de tillbyggda ytterväggarna.
Kan man göra de nya väggarna täta och lita på att befintlig ventilation drar med sig den fuktiga luften ut?
Kan man göra dem täta och sedan utveckla ventilationssystemet, t.ex. med ett FX-System?
Eller borde jag konstruera ytterväggarna på samma sätt som de befintliga, i så fall, hur ser en modern konstruktion av en yttervägg ut som inte innehåller diffusionsspärr?
Någon som är insatt i ämnet och kan dela sina tankar och åsikter med mig?
Tack på förhand