A
Under förutsättning att kommunen säger ja. :thinking:

Ändrad användning av "förråd". 12 kvm.

• Bila upp betonggolv
• Isolering
• Golvvärme (el)
• Grävning och nytt avlopp för duschvatten
• Anslutning bef avlopp
• Anslutning kall- och varmvatten
• Bastu
• Plastmatta
• "Duschhörna"
• Nya väggar inklusive ytterpanel (90 mm isolering)
• Nytt tak, asfaltpapp (ändrad takvinkel för att få högre takhöjd)
• Ny entrédörr
• 3 fönster golv till tak

Det känns som om detta projekt blir otroligt dyrt! Jag höftar men bara avloppsanslutningen och grävning av vattnet måste ju ta minst en vecka:

• Gräva fram avlopp
• Gräva för nya avloppet
• Gräva för vattnet
• "Göra t-anslutning" på befintliga avloppet
• Fylla igen.

En grävare kan ju inte vara billig i drift? Bara grävningen känns ju som ett 100 000 kronors projekt?

En "vanlig" badrumsrenovering verkar ju kunna kosta allt från 25 000-250 000 kronor.

Men kanske bäst att ta priset för en "tillbyggnad" istället. Då har jag sett kostnader i stil med 20-30 000 kronor per kvm. Men jag också sett så låga siffror som 13 000 kronor per kvm.

Spannet blir ju himla stort:

{13, 30}*12 = 156 000 - 360 000 kronor

Tillsammans med grävning på 100 000 blir det ju uppåt 500 000. Kan det vara rimligt det? Det är det kanske!?

Om man tar genomsnittlig kvm-pris så hamnar man på

21,5*12 = 258 000

Tillsammans med grävning 358 000 kronor.

Vad är rimligt. Hur lång tid tar grävning? Hur lång tid tar det att riva ett tak och bygga ett nytt med ändrad vinkel?
 
  • Schematisk ritning av ledningar för avlopp, vatten och el kopplat till förråd och hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av ett tak i profil med markerat högre takfot för föreslagen renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara undrar: vad blir det kvar av det gamla förrådet?
Känns som om rivning och en byggsats på 15 kvm vore mer prisvärt?
Då kan grundarbetena göras utan att man har en massa befintliga väggar i vägen som ju tydligen ändå ska bytas ut.
 
  • Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
A
Anna_H Anna_H skrev:
Bara undrar: vad blir det kvar av det gamla förrådet?
Känns som om rivning och en byggsats på 15 kvm vore mer prisvärt?
Då kan grundarbetena göras utan att man har en massa befintliga väggar i vägen som ju tydligen ändå ska bytas ut.
Det blir ingenting kvar.

Men, bastu utan dusch kommer innebära att jag inte kommer används den. Tror jag. Det blir för bökigt. Och någon ”byggsats” för badrum tror jag inte finns. Väl? En fråga som uppstår är väl hur reglerna för fuktspärr ser ut när ett ”badrum” inte ligger i själva huset. Garaget och förrådet är helt och torrt. Men några större värden finns ju verkligen inte i själva byggnaden i sig. Då kanske reglerna för badrum inte är lika hårda? Men det är nog önsketänkande. Bäst vore ju att bara dra ut ett avlopp till en stenbrunn som man själv gör. Men detta torde i så fall bli ett svartbygge! (Bara duschvatten skall tilläggas!)
 
Nu ska jag inte påstå att jag gjort något liknande som detta projekt, men jag tycker det låter som att du räknar extremt högt på kostnaderna...? Att grävningen skulle kosta uppåt 100 papp, det kan ju inte vara möjligt! Om det inte är berggrund du ska ner i så hade det ju räckt med en dagshyra av minigrävare så har du grävt upp för både avlopp och inkommande vatten, inräknat uppletande av befintliga rör/ledningar. En tusing eller två beroende på vad du har för maskiner att hyra i närheten.
Sen undrar jag också vad för regler som gäller för en fristående bastu/duschbyggnad. Finns det verkligen några regelkrav på fuktspärr? Kan försäkringsbolagen ha några krav? Om det inte finns några regelkrav hade jag nog skitit i fuktspärrar och annat dravel, av den enkla anledningen att min erfarenhet av min egen dusch/toastuga är att fukt inte är något problem förutom möjligen för golvet. Jag har plastmatta på golvet med uppvik på väggarna, that's it. Målad råspont på väggar och målad osb i tak och jag har inga problem efter 6-7 år. Nu är den stugan inte isolerad eller uppvärmd och det är ju ingen bastu, så det kanske blir skillnad , men om du ska ha den uppvärmd hela tiden bör väl inte fukt bli något problem...?

En sista fundering, har du kollat upp om det verkligen behövs bygglov för ändrar användning? Du ska väl inte ha boden för boende?
 
De enda regler som finns är väl det krav på att följa någon branschstandard som försäkringsbolagen har? Försäkringsbolaget lär ändå inte vara så intresserad av att betala ut så mycket pengar vid en eventuell fuktskada i ett fristående uthus, så det spelar nog inte sås stor roll.

I övrigt håller jag med om att vatten och avlopp max borde ta två dagar för en grävfirma att fixa. Gör du det själv kommer du undan med några tusenlappar för maskinen och lika mycket till för materialet.
 
Jag tror inte att du överhuvudtaget förstod min fråga. Min fråga är varför du ska behålla den gamla boden och riva golv och sådant inne i den och byta ut del för del, istället för att riva boden helt och hållet och bygga upp på nytt precis som du vill ha den? Det blir mycket billigare och enklare för dig.

vad du inreder den med sedan har inte med saken att göra, givetvis finns ingen byggsats för badrumsbodar och jag har inte heller påstått att du skulle bygga utan dusch. Men det är fortfarande bara en friggebod och du behöver inte krångla till bygget så mycket eftersom du varken behöver rivningslov eller bygglov för en friggebod.
 
A
Anna_H Anna_H skrev:
Jag tror inte att du överhuvudtaget förstod min fråga. Min fråga är varför du ska behålla den gamla boden och riva golv och sådant inne i den och byta ut del för del, istället för att riva boden helt och hållet och bygga upp på nytt precis som du vill ha den? Det blir mycket billigare och enklare för dig.

vad du inreder den med sedan har inte med saken att göra, givetvis finns ingen byggsats för badrumsbodar och jag har inte heller påstått att du skulle bygga utan dusch. Men det är fortfarande bara en friggebod och du behöver inte krångla till bygget så mycket eftersom du varken behöver rivningslov eller bygglov för en friggebod.
Framgår kanske inte av bilden. Men garaget och förrådet är en och samma byggnad.
 
A
T ToRy skrev:
Nu ska jag inte påstå att jag gjort något liknande som detta projekt, men jag tycker det låter som att du räknar extremt högt på kostnaderna...? Att grävningen skulle kosta uppåt 100 papp, det kan ju inte vara möjligt! Om det inte är berggrund du ska ner i så hade det ju räckt med en dagshyra av minigrävare så har du grävt upp för både avlopp och inkommande vatten, inräknat uppletande av befintliga rör/ledningar. En tusing eller två beroende på vad du har för maskiner att hyra i närheten.
Sen undrar jag också vad för regler som gäller för en fristående bastu/duschbyggnad. Finns det verkligen några regelkrav på fuktspärr? Kan försäkringsbolagen ha några krav? Om det inte finns några regelkrav hade jag nog skitit i fuktspärrar och annat dravel, av den enkla anledningen att min erfarenhet av min egen dusch/toastuga är att fukt inte är något problem förutom möjligen för golvet. Jag har plastmatta på golvet med uppvik på väggarna, that's it. Målad råspont på väggar och målad osb i tak och jag har inga problem efter 6-7 år. Nu är den stugan inte isolerad eller uppvärmd och det är ju ingen bastu, så det kanske blir skillnad , men om du ska ha den uppvärmd hela tiden bör väl inte fukt bli något problem...?

En sista fundering, har du kollat upp om det verkligen behövs bygglov för ändrar användning? Du ska väl inte ha boden för boende?
Låter bra! :)

Tror man får ansöka om bygglov först. Kanske ett samtal innan det. Det är väl först då man kan börja ana om vart det lutar.

Jag är lite bränd på hantverkare. Därav kanske mina höga approximeringar. :-/
 
A
useless useless skrev:
De enda regler som finns är väl det krav på att följa någon branschstandard som försäkringsbolagen har? Försäkringsbolaget lär ändå inte vara så intresserad av att betala ut så mycket pengar vid en eventuell fuktskada i ett fristående uthus, så det spelar nog inte sås stor roll.

I övrigt håller jag med om att vatten och avlopp max borde ta två dagar för en grävfirma att fixa. Gör du det själv kommer du undan med några tusenlappar för maskinen och lika mycket till för materialet.
Jag förstår mig nog inte på mekanismen på en dylik maskin. Det lär väl inte eäcka med en minigrävare? Eller?
 
För att gräva och fylla igen några rörgravar duger en mimigrävare gott.

Varför ska du söka bygglov?
 
A
useless useless skrev:
För att gräva och fylla igen några rörgravar duger en mimigrävare gott.

Varför ska du söka bygglov?
För att jag ändrar användningen av förrådet. Blir ju de facto ett badrum.
 
Är förrådet uppvärmt/isolerat i dag? Är det kommunalt vatten/avlopp?
 
A
useless useless skrev:
Är förrådet uppvärmt/isolerat i dag? Är det kommunalt vatten/avlopp?
Isolerat men ej uppvärmt. Kommunalt vatten/avlopp.
 
Ok. Inkopplingen av avloppet vill säkert kommunen ha synpunkter på... Men själva ändringen av byggnaden skulle du kanske komma undan med genom att hävda att du inte gör några ändringar i byggnadens tekniska egenskaper.
Men om ändå avloppet kräver lov så är det nog lika bra att ta med alltihop...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.