M
Måstegöraalltsjälv
Allvetare
· Stockholm
· 62 inlägg
Måstegöraalltsjälv
Allvetare
- Stockholm
- 62 inlägg
Familjen har just köpt ett fritidshus som skall ha 58m2 boyta, vilken jag finner stämmer bra med min uppmätning. Vidare finns det enligt pappren 13m2 biyta, denna finner jag ingenstans..... Den gräsliga 70-tals uteplatsen under tak, kan den räknas som biyta?
Nu till själva frågan;
Är det högst troligt att jag måsta ha bygglov för att byggain uteplatsen med delvis flyttad yttervägg?
Nu till själva frågan;
Är det högst troligt att jag måsta ha bygglov för att byggain uteplatsen med delvis flyttad yttervägg?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Troligen.M Måstegöraalltsjälv skrev:
Omöjligt att svara på utan att veta om huset ligger inom planlagt område. I Stockholmstrakten är väl risken för det stor.M Måstegöraalltsjälv skrev:
M
Måstegöraalltsjälv
Allvetare
· Stockholm
· 62 inlägg
Måstegöraalltsjälv
Allvetare
- Stockholm
- 62 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Då är jag ganska säker på att du behöver bygglov. Du ökar ju på boarean, vilket kommuner brukar ha superkoll på. Men ring till stadsarkitektkontoret och fråga. Det är bara de som kan svara på det.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Det är ju både ökad boyta och ändrat urtseende. Du behöver bygglov.
Hej,
Vi har gjort samma sak på detaljplanerat område i Norrtälje. Altanen var under tak och vi flyttade ut befintlig yttervägg och byggde in utrymmet som en del av huset. Vi sökte bygglov för fasadändring av enbostadshus, 6000 kr fast pris. Behövde fasadritning, planritning och situationsplan.
Vi har gjort samma sak på detaljplanerat område i Norrtälje. Altanen var under tak och vi flyttade ut befintlig yttervägg och byggde in utrymmet som en del av huset. Vi sökte bygglov för fasadändring av enbostadshus, 6000 kr fast pris. Behövde fasadritning, planritning och situationsplan.
Klicka här för att svara