4
Hej,

Jag ska bygga ut 15 kvm och ska använda Attefalsstillbyggnad reglerna för att jag kommer närmare än 4,5 meter från tomtgränsen. Jag kan inte söka bygglov då kommunen är hårda på 4,5m regeln.

Mitt hus idag är ett gammalt hus, och jag har källare på ca 2m under huset. Jag har även väldigt hög sockel (höjd över marken) på ca 70 cm.

Jag skulle gärna vilja ha källare under Attefalsstillbyggnad. Anledningen att jag vill ha källare under Attefalsstillbyggnad är för att jag ändå ska dränera huset och kommer gräva upp tomten. Byggaren hävdar att det inte blir så mycket dyrare att bygga källare när man ändå har all grävutrustning där.

Problemet med Attefalsstillbyggnad är att det är byggarea som räknas och inte boarea, dvs vill jag ha källare så kan jag bara bygga ut 7,5 kvm (7,5+7,5).

En gråzon är att använda krypgrund under Attefalsstillbyggnad. Då räknas det inte som byggarea. En krypgrund får vara 1,9m i höjd. Vad tror ni om att rita in 1,9 meter höjd i krypgrunden, och sedan taket på krypgrunden med extra isolering (typ 60 cm?). När man sedan har fått Attefalsstillbyggnad godkänd och klar, så river man ut 30 cm issolering och vips har man 2,2m i höjd i källaren. Tror ni det funkar?

Mvh
4fun

D dalle skrev:
Intressant tanke, men 4,5 meters-regeln gäller väl även Attefallstillbyggnad. Det man kan komma runt är t ex möjlighet att bygga på prickmark.

[länk]
4,5 metersregeln gäller även attefallsåtgärder, men du kan bygga närmare om du har grannens medgivande. I vissa detaljplaner kan dock regler för attefall regleras. Det är bruttoarea som räknas, inte byggnadsarea. Jag är osäker på om ditt ”trick” fungerar, handläggare och inspektörer har sett många, mer eller mindre, kreativa lösningar för att kringgå bestämmelser.

Redigerat:
Säg att man inte behöver källarutrymmet idag, men kanske om några år. Skulle man kunna på något vis kunna göra som trådskaparen föreslår, dvs på något sätt "få bort" denna del från bruttoarean, och sedan söka nytt lov för att utnyttja den? Kanske har reglerna för Attefall ändrats då (t ex som Boverket föreslog).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.