Hej!
Lät en snickare bygga vårt nya inglasade uterum med både skjutfönster och skjutdörrar. Efter två års användning ser jag nu att click-golvet börjat vika sig uppåt i uterummets yttre hörnen. Tog bort "clicken" och förstod att vatten runnit längs golvrälsen och in vid slutet av rälsen och därefter in mellan plankgolv och clickgolv. Brädorna har missfärgats, är fuktiga och är "vågformade". Fukten har naturligtvis spridit sig längs alla sidor av uterummets yttersidor.
Orsaken till läckaget beror på att det (bevisligen) inte tätats med någonting vid golvrälsens slut förutom med en bit hårdplast. Inget silicon, inget lim, ingenting...
Begriper att jag måste fixa det här på egen hand eftersom snickaren troligen inte har kvar sin firma.
Så, finns det några kloka idéer på hur jag ska kunna plana till brädorna när de väl torkat för att sedan kunna lägga tillbaka mitt click-golv och finns det förslag på hur jag på bästa sätt ska täta vid golvrälsens slut med annat än med mängder av silicon...

Fukten kommer ju utifrån och blåser vid regn etc mot fasaden och in i springan mellan uterumskonstruktionen och fasaden!
Sedan kan fukt komma om rännan för skjutdörrarna inte dräneras utåt!
Du tätar utåt med utefog och lägger bottenlist!
På insida bottnar du med fogskumm och skär till sedan tar du innefog!

Vattenskadan i träet är knepigare där måste du torka och har det slagit sig byta!
Det går ju att såga ut och plana med en fein!
Då kan du limma in en ny bit eller ta stämjärn

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.