Jag har en liten fråga angående tillbyggnad, vi har en liten stuga längst upp i landet vart det är mycket snö och kalla vintrar,nu ska vi bygga ut och tänkte oss ett så kallat pulpettak på tillbyggnaden för att utnyttja ett loft i ena av de två rummen som tillbyggnaden kommer att bestå av. Stugan i dagsform utan tillbyggnad har ett helt vanligt sadeltak,detta tak kommer vi alltså inte att ändra utan det blir två olika tak när tillbyggnaden tar form. Det nya taket kommer ej va högre än det gamla takets nock, fast det gamla takets nock är placerat på tillbyggnadens kortsida och gamla stugans långsida. tillbyggnaden byggs i öst.

Det nya och gamla taket kommer alltså att mötas och det bilda olika lutningar, vinklar etc... , (se bild)
Vi efterfrågar alla synpunkter ni har, bra och dåliga, då vi inte är utbildade arkitekter och inte hittat info mer än bygginstruktioner, Vi har alltså kallt på vintern, mycket snö om det.har någon betydelse.

Skulle ni bygga så? om inte, hur skulle ni bygga?
Vilken dimension på limträbalk bör man använda sig av?

• 3D-modell av stuga med sadeltak och planerad tillbyggnad med pulpettak inklusive måttangivelser.
  • 3D-visualisering av en stuga med sadeltak och planerad tillbyggnad med pulpettak och måttangivelser.
M
Rent arkitektoniskt så skulle jag förlänga sadeltaket. Bättre på alla sätt när det även kommer till underhåll osv

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Kan du utveckla varför det är bättre? Har för mig att sadeltak är dyrare?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.