Hej, är ny här på forumet och precis i färd med att påbörja en större utbyggnad av mitt hus.
Ett av problemen är att huset ligger högt beläget på en naturtomt med en hyffsat kraftig sluttning ned. Infarten ligger vid foten av sluttningen och sedan är det trappor upp till huset som gäller.
Slänten är för tuff för en lastbil, men nått på larvfötter borde nog klara det.
Jag undrar helt enkelt om någon har erfarenhet av ett liknande projekt? Hur får man upp maskiner för att spränga, gräva och hur får man upp byggmaterialet? Ingen entreprenör lär väl vilja ta i detta om man inte kan frakta materialet upp på plats gissar jag?
Ett av problemen är att huset ligger högt beläget på en naturtomt med en hyffsat kraftig sluttning ned. Infarten ligger vid foten av sluttningen och sedan är det trappor upp till huset som gäller.
Slänten är för tuff för en lastbil, men nått på larvfötter borde nog klara det.
Jag undrar helt enkelt om någon har erfarenhet av ett liknande projekt? Hur får man upp maskiner för att spränga, gräva och hur får man upp byggmaterialet? Ingen entreprenör lär väl vilja ta i detta om man inte kan frakta materialet upp på plats gissar jag?
Du kanske kan köra upp med en dumper när det gäller materialtransporterna? Borde inte vara väldigt mycket dyrare än en lastbil. En bandgående grävskopa borde kunna ta sig upp för en hyfsat brand slänt. Du kanske också kan vinscha upp vissa tunga saker.
Vanligt byggmaterial kan du kanske bära upp själv. Bra träning
.
Vanligt byggmaterial kan du kanske bära upp själv. Bra träning
Är den för tuff för en vanlig lastbil, eller för tuff för alla lastbilar? Det finns entreprenörer med allhjulsdrivna fordon, exempelvis försvarets gamla TGB 40-bilar.
Allt går att lösa om viljan och pengarna finns.
Igår provkörde jag en 8-hjulsdriven lastbil. Är du säker på att inte den heller kommer fram?
(Inte bilen i filmen, men en likadan.)
https://www.youtube.com/watch?v=jvzGLQKnu1w
Allt går att lösa om viljan och pengarna finns.
Igår provkörde jag en 8-hjulsdriven lastbil. Är du säker på att inte den heller kommer fram?
(Inte bilen i filmen, men en likadan.)
https://www.youtube.com/watch?v=jvzGLQKnu1w
Medlem
· Västra Götaland
· 7 inlägg
Hej! Tråden kanske inte lever längre men chansar. Jag är i samma dilemma och är lite nyfiken på hur/om det löste sig för dig?
Klicka här för att svara

