Utbyggnad och tillbyggnad
Stefflo: Borde inte vara ett så svårt bygge tycker jag och även om det blir litet så skulle det absolut räcka för oss. Solen kommer aldrig ens i närheten av denna trapp så det behövs egentligen bara hålla sig frostfritt med ventilation. Ska givetvis vara tät också för att hålla möss borta. Känns bra att ingen än så länge har sagt att det absolut inte funkar, hoppas någon jordkälleguru
Jan_G: Gör enl först bilden, parkera bilarna tvärs garaget och sätt stolparna i ytterkant, Sätt väggar på ovansidan och till höger mot brunnen. Bilen får du lätt in i garaget om du backar in den, då svänger den runt lätt. Platsen mellan carport & brunn blir en perfekt parkering till släp eller liknande.
Marielund 827: Hej! Jag och min man har precis flyttat in i en fastighet, enplans 60m3 och planerar att bygga ut på var sida med ca 2.5m, dessutom bygga ihop det med garaget som står så nära att vi vill ha det i vinkel mot huset. Det blir då en groventré som nås i vinkeln mellan hus/garage. Det är även lite funderingar på hur rummen ska planeras. Finns det någon som har tips på bra snickare/arkitekt
Anonymiserad 197593: Vår elpatron gick sönder så har beställt en ny efter cirka 2 år. (Gick på 1000kr) Det är väldigt trångt, hade vi haft en annan möjlighet i uterummet så hade vi nog köpt en annan panna eller värmepump. Sen så är den här väldigt billig i jämförelse verkar det som. Att lägga 40-80t på en panna för en liten stuga är ej värt för vår del. Jag funderar på om man ska köra
Gabbe1: Jag tycker att flera ev. tänker lite bakvänt här. En offert är ett erbjudande från en aktör och speglar således vad denna aktör vill ha i ersättning för att utföra det som ingår i erbjudandet. Detta erbjudande behöver nödvändigtvis inte ha någon verklighetsförankring. Det kan baseras på beläggningsgrad, timing och/eller till och med vilket humör aktören för tillfället är
Tohan: [citat] De gick bra.. De gick i konkurs.. Jag fick rätt från tingsrätten och beloppet.. Skickade in de till kronofogden efter de gick de i konkurs.... Borde aldrig betalat innan jobbet är gjort och borde kollat upp firman innan.. De lärt mig en läxa
hempularen: [citat] Det där är inte en "princip" från kommunen. OM kommunen skulle godkänna en bygglovsfri byggnad närmare gräns till allmän mark än 4,5m så är godkännandet ogiltigt. Om någon anmäler det så måste du riva, oavsett att kommunen godkänt det. Bygglovsfri byggnad (attefall, friggebod) närmare gräns än 4,5m måste godkännas av grannarna. Om grannen då är allmän mark så
AnBjaBoo: [citat] Tack! Jag måste prata med vår kommun igen (svårt bara det att få en tid) och förstå igen vilken deras hållning är..tror dock att de är hårda på en del i taget
hallingguza: Nån som kan ge en uppskattning på arbetskostnad för att bygga en liknande farstukvist?
Turbo123: Jag gjorde mina ritningar och teknisk beskrivning själv. Det gällde tillbyggnation av garage med tekterrass. Inget nämndes om dimensionskontroll. Dock fick jag gå igenom konstruktionen med en handläggare utifrån den dokumentation jag lämnat in. Så länge jag hade svar på frågorna var det absolut inga problem. Men jag antar att detta skiljer mycket mellan kommuner, samt även vilken
Adhinio: Hej, Köpt en nyproducerad Villa Kalmar norr om Göteborg. Ska nu till att tilläggsisolera vinden och har ett par frågor till er som tidigare byggd detta för att säkerställa så jag utför detta på rätt sätt. Direkt till frågorna. 1. Isolering av kattvind. I och med att bjälklaget har 220mm isolering från leverans, och att jag sedan själv isolerat snedtaket med 240mm isolering (170mm
joasag: Efter mer tanke på detta kanske det smartaste är att först av allt gjuta en platta till garaget medans nuvarande pelare står på plats (alltså gjuta in dessa i plattan). För att efter att plattan gjutits bygga en ny bärande vägg. Tack vare att det är ett valmat tak så går det takstolar i båda riktningarna, så det finns väl ingen anledning till att ha två balkar som bärs av samma
hempularen: Nu vet vi ju inte vad det är för takstolar. Men det är inte en enkel operation att göra om fackverkstakstolar till en variant utan diverse stödben. Men om det får kosta, så borde du kunna låta en konstruktör titta på det. Helst borde det göras innan huset byggs, så erbjud entreprenören att du betalar för en utredning. Men räkna med att det kan kosta 50 - 100 000 bara att undersöka
Marlen Eskilsson: Det vet bara ni själva. Vill ni helst bo kvar eller flyttar ni lika gärna? Är läget på huset ni bor i bra? Går det att få tag på ett större hus med bättre läge till rätt kostnad? Ni får ställa jobbet och kostnaden med att göra ett taklyft mot vilket jobb och vilken kostnad det innebär att köpa nytt hus. Och tänka ut vilket alternativ ni tror får bäst slutresultat. Här har du
BirgitS: [citat] [citat] Ta in en byggkonstruktör som dels kan hjälpa dig med tekniska för- och nackdelar med olika sätt att lösa grundläggningen för utbyggnaden och dels kan beräkna vad som krävs gällande avväxlingar och liknande inför bygglovet.
yonna: Jag utnyttjade del av kattvindarna till 2 sovalkover i barnens rum i mitt 20-talshus. Endast sänglängden skars upp ca 30 cm från golvet (för att spara de fina golvsocklarna). Isolerade extra mot tak och under sängbotten så det blev riktiga, inbyggda sovalkover passande 90cm-sängar. Det blev mycket praktiskt och fint. Ett extra utrymme gjordes inne i alkoven vid huvudkudden med plats för
neo11: Du är ju lite otydlig, vill man ha ett svar ska man vara tydlig. Ingår rot i priset? Ingår puts på muren i priset? Ingår målning av muren i priset, eller ska den vara ofärgad? Ingår lock på muren, plåt eller sten? Och är priset med material?
Huset17: Hej, Vi vill gärna bygga på en våning på vårt suterränghus och har därför påbörjat beräkningar av medelmarknivån. Då det är så pass ojämn mark kring huset är area-metoden den mest lämpliga. Mer att läsa om den finns här; http://extra.lansstyrelsen.se/byggsamverkan-vg/sv/lov/Documents/Riktlinjer%20byggnadshöjd%20och%20våning%201.0.pdf Vi utgår från ovansida golv i våningen
nicke25: Hej, någon som har använt H+H och vet priset på block alt kvm pris?
BirgitS: Du kan ju inte få ett absolut ja utan att lämna in ett bygglov men ofta kan de ju svara t.ex. nej, sannolikt eller du behöver tänka på följande.
Stefflo: Håller på att bygga ut. Gjöt ny platta i våras och det har sen dess stått öppen tills nu i slutet av augusti. Jag har nu upptäckt svampar i området mellan gammal vägg och nya plattan men har svårt att tänka mig att det är något farligt. Gamla fasaden var tät utifrån och är platta på mark med uppreglat golv, den nya plattan är isolerad platta på mark. Det enda som gjorts på
Klaugust: [citat] Ja, entrévolymen hade tjänat på att dras in så att dess fasader ligger innanför flyglarnas. Sen hade jag försökt göra den lite nättare, kanske som en vit glasveranda. Sen har man möjligtvis förlängt taksprången på gavlarna vid takrenovering, taket ser väldigt tungt ut.
Mr5_25: Tackar för svaret. Främsta anledningen är att det ofta står 20cm vatten i källaren, osäker på om det beror på närheten till havet eller grundvatten. Bjälklagret har iofs klarat sig i snart hundra år men fukthalten över 30% och flexar en del.
Gabbe1: Kul att få den här typen av redovisning som kontrast till alla inlägg där det efterfrågas vad saker och ting kan tänkas kosta istället. Bra jobbat!
lars.göran: Detta med utbyggnad på 50% av ursprunglig storlek utan bygglov eller ens anmälan gäller alltså förutsatt att fastigheten ligger utanför detaljplan och utanför "sammanhållen bebyggelse". Om sådan här åtgärd är möjlig när huset tidigare varit utbyggt har jag tyvärr ingen aning om. Ville bara berätta hur det ligger till för dom som tycker att det är konstigt att kunna bygga ut
wildeside: Herregud hoppas inte du går bygg o anläggning eller vad det heter i dag eller någon högre utbildning. Fråga lärararen och googla hur man bygger man en innervägg o läs på, gör en uträkning. Då ha du lärt dej något. Sen kan du fråga läraren om du tänkt rätt, det är dörför man har lärare.
Hallerudsbo: Tror det kan va gott att va snickare där man har sitt krypin med. Äta, gå på toa och kanske hänga av sig arbetskläder utan att va ivägen för den man gör jobb hos. en del snickare hemma har en vagn i firman som man drar med sig för att ha sitt med på jobben.