1 503 läst ·
0 svar
2k läst
0 svar
Plåttak på gammalt papptak.
Hej, jag har en kolonistuga på ca 21kvaderatmeter. Grundhuset var hälften ungefär 13 kvaderatmeter men någon har gjort en tillbyggnad på ca 8kvaderat vilket gör att taket har två olika lutningar.
Svärfar sover ibland i stugan på sommaren (han är även träggårdsmästaren där) och idag när han var där och det kom ett skyfall så sade han att det kom in vatten på flera ställen. Jag var uppe och tittade härrom veckan och har redan konstaterat att det ser väldigt illa ut då papptaket verkar ha krympt och därför ligger ojämt osv. Men sommaren har ju varit rekordvarm och jag kan tänka mig att det påverkat en del. Det finns fuktmärken i huset men det har aldrig kommit in så mycket vatten tidigare.
Eftersom det skall pissa ner regn under veckan bet jag i det sura och åkte till biltema och köpte
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/presenningar/presenning-180-gm2-2000040384 (5x7meter
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/presenningar/presenningstejp-2000037306
Så 1,5-2h senare har jag nu klätt in taket med pressening och spikat fast den efter att ha förstärkt med tejpen.
Har även lagt upp lite plankor och annat på taket för att undvika att vinden får tag i det. Förhopningsvis blir det väldigt bra, men är såklart inte så snyggt att vi kan ha det så för evigt..
Min plan just nu är att försöka mig på att lägga tp20 plåttak över eländet för att sedan kunna glömma bort det. Plankorna längst med kanten är ganska murkna men tänker att dom torkar väll ut om man bara hindrar nytt vatten från att tillföras och ser till så att träet kan andas.
Vill så klart komma undan så billigt som möjligt, om inte annat för att huset är ganska skruttigt och skevt, men det är samtidigt tilllägs isolerat och 7st större öppningsbara fönster osv. vilket skulle göra det dyrt att uppföra ett motsvarande,.
Jag tänker mig
https://www.byggmax.se/läkt-p08125038
https://www.byggmax.se/trådspik-100x34mm-p22234
https://www.byggmax.se/nockplåt-svart-p200008
https://www.byggmax.se/takplåt-tp20-svart-p20126
https://www.byggmax.se/tätband-takplåt-tr20-p20042
https://www.byggmax.se/farmarskruv-48x35-p24513
https://www.byggmax.se/överlappsskruv-svart-p24512
https://www.byggmax.se/nibbler-p28003
Sedan tidigare finns Vindskiveplåt av metal så jag tänker att jag återanvänder dom, samma sak med hängrännor, stuprör etc. (kan bli aktuellt att fixa dessa senare).
Materialkostnaden skulle i så fall hamna på 6000kr för att uppföra taket.
Vad jag läst skall det inte vara några problem att lägga plåttak på befintligt papptak.
Så frågan till er experter.
Saknas något?
Är det något uppenbart fel i materialvalen?
Behöver jag göra något med det murkna träet och där det kommit in vatten eller upphör processen om vattenläckaget upphör? (ingen lukt eller liknande i huset)
En tanke som har slagit mig är att man kanske skall låta presseningen ligga kvar under plåttaket för att få det helt tätt, jag har inte direkt någon användning för det och kan spika fast det i det gamla papptaket och sedan sätta lappar med sådan tejp över för att få det helt tätt. Är det en vettig ide?
Spelar det någon roll om det är helt tätt under plåttaket? Läste någonstans att så länge man har ångspärr så lägger man bara takpapp för att skydda taket medans man bygger. Vad tusan gäller?
På taket skall även 2st
https://www.jula.se/catalog/fritid/...orjning/solcellspaneler/solcellspaket-013670/
läggas. Idag har jag en mindre (120w) panel som helt enkelt är påskruvad på 2st tryckinpregnerade brädor, varje bräda har ytterliggaren en bräda monterad med stålband som hänger ner på andra sidan huset. Detta har fungerat över förväntan och har använts i 7-8år utan missöden. Har dessutom varit relatvit lätt att montera ner panelerna på vintern vilket jag gjort dom flesta år.
Nu funderar jag dock på att permanentmontera panelerna direkt på taket så jag slipper brädor. Men är lite osäker på hur smart det är att lägga den vikten på ett par skruvar som går genom plåttaket, finns det någon expandervariant man kan använda?
Svärfar sover ibland i stugan på sommaren (han är även träggårdsmästaren där) och idag när han var där och det kom ett skyfall så sade han att det kom in vatten på flera ställen. Jag var uppe och tittade härrom veckan och har redan konstaterat att det ser väldigt illa ut då papptaket verkar ha krympt och därför ligger ojämt osv. Men sommaren har ju varit rekordvarm och jag kan tänka mig att det påverkat en del. Det finns fuktmärken i huset men det har aldrig kommit in så mycket vatten tidigare.
Eftersom det skall pissa ner regn under veckan bet jag i det sura och åkte till biltema och köpte
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/presenningar/presenning-180-gm2-2000040384 (5x7meter
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/presenningar/presenningstejp-2000037306
Så 1,5-2h senare har jag nu klätt in taket med pressening och spikat fast den efter att ha förstärkt med tejpen.
Har även lagt upp lite plankor och annat på taket för att undvika att vinden får tag i det. Förhopningsvis blir det väldigt bra, men är såklart inte så snyggt att vi kan ha det så för evigt..
Min plan just nu är att försöka mig på att lägga tp20 plåttak över eländet för att sedan kunna glömma bort det. Plankorna längst med kanten är ganska murkna men tänker att dom torkar väll ut om man bara hindrar nytt vatten från att tillföras och ser till så att träet kan andas.
Vill så klart komma undan så billigt som möjligt, om inte annat för att huset är ganska skruttigt och skevt, men det är samtidigt tilllägs isolerat och 7st större öppningsbara fönster osv. vilket skulle göra det dyrt att uppföra ett motsvarande,.
Jag tänker mig
https://www.byggmax.se/läkt-p08125038
https://www.byggmax.se/trådspik-100x34mm-p22234
https://www.byggmax.se/nockplåt-svart-p200008
https://www.byggmax.se/takplåt-tp20-svart-p20126
https://www.byggmax.se/tätband-takplåt-tr20-p20042
https://www.byggmax.se/farmarskruv-48x35-p24513
https://www.byggmax.se/överlappsskruv-svart-p24512
https://www.byggmax.se/nibbler-p28003
Sedan tidigare finns Vindskiveplåt av metal så jag tänker att jag återanvänder dom, samma sak med hängrännor, stuprör etc. (kan bli aktuellt att fixa dessa senare).
Materialkostnaden skulle i så fall hamna på 6000kr för att uppföra taket.
Vad jag läst skall det inte vara några problem att lägga plåttak på befintligt papptak.
Så frågan till er experter.
Saknas något?
Är det något uppenbart fel i materialvalen?
Behöver jag göra något med det murkna träet och där det kommit in vatten eller upphör processen om vattenläckaget upphör? (ingen lukt eller liknande i huset)
En tanke som har slagit mig är att man kanske skall låta presseningen ligga kvar under plåttaket för att få det helt tätt, jag har inte direkt någon användning för det och kan spika fast det i det gamla papptaket och sedan sätta lappar med sådan tejp över för att få det helt tätt. Är det en vettig ide?
Spelar det någon roll om det är helt tätt under plåttaket? Läste någonstans att så länge man har ångspärr så lägger man bara takpapp för att skydda taket medans man bygger. Vad tusan gäller?
På taket skall även 2st
https://www.jula.se/catalog/fritid/...orjning/solcellspaneler/solcellspaket-013670/
läggas. Idag har jag en mindre (120w) panel som helt enkelt är påskruvad på 2st tryckinpregnerade brädor, varje bräda har ytterliggaren en bräda monterad med stålband som hänger ner på andra sidan huset. Detta har fungerat över förväntan och har använts i 7-8år utan missöden. Har dessutom varit relatvit lätt att montera ner panelerna på vintern vilket jag gjort dom flesta år.
Nu funderar jag dock på att permanentmontera panelerna direkt på taket så jag slipper brädor. Men är lite osäker på hur smart det är att lägga den vikten på ett par skruvar som går genom plåttaket, finns det någon expandervariant man kan använda?
Produkter som diskuteras: "farmarskruv"
Farmarskruv FZB elförzinkad FAST
Utvändig infästning av byggplåt
147 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara