Utbyggnad och tillbyggnad
Alfredo: [citat] Ingången öppnade du väl själv när du tog upp "Jag själv har sovit på packning i bagagen på en golf medans mina föräldrar körde". Men du har rätt, detta är en helt annan diskussion än frågan om farligheten hos asbest. :) Hur som helst finns det väldigt många trådar här liknande denna. Mitt förslag är att du söker lite bland dessa för att se om du hittar något
Petrusmilli: [citat] Jo jag vet att det är skillnad men det ligger samtidigt i kommunens uppdrag att bedöma om åtgärden antas följa lagstiftningen. Att du som byggherre har ett ansvar för att det du bygger följer regler/startbesked/lov gäller dessutom alla typer av ärenden. Tycker det är att måla fan på väggen om folk ska gå och oroa sig för scenariot du beskriver. Däremot är det i ett
Kimant: Det han har föreslagit som han säger kommer fungera är att jag ska regla på hela fasaden utanpå utomhus (förutom den som är mot huset) och isolera med 45-75 isolering utfrån, sen på med vindpapp, sen spikläkt och panel, då slipper jag det problemet och får köldbryggan utomhus, vad säger ni om det?
justusandersson: Rent husbyggnadsmässigt är det inte bra. Jag har för mig att uppviket av plåten ska vara minst 20 cm. Jag kan bara se två typer av åtgärder: 1) Sänk taket rent handgripligen eller 2) gör visuella förändringar, antingen måla den undre delen av vindskivorna i mörk färg eller ta bort den helt (konsekvent på hela huset). Läs gärna min artikel om tillbyggnadsteknik här på Byggahus:
Leif i Skåne: Varför fästa i huset? Jag byggde vårt uterum helt fristående från huset. Däremot använde jag L-stöd 400 mm 300 mm frigolit 100 mm betong med vattenburen golvvärme. Så länge det är + grader ute så håller vi minst 21 grader i rummet. Kolla här på ett gammalt inlägg. https://www.byggahus.se/forum/threads/golvvaerme-i-platta-uterum.271862/#post-2427484
Strandhuggare: [citat] Jag tänker mig att kapsla in slangen på något sätt, isolera den och lägga skydd runt så att inte tyngden från betongen skadar eller belastar slangen.
fribygg: Mellan tummen och pekfingret kostar det minst en halvmille om du lejer bort det
AnBjaBoo: Vi kanske borde undersöka om vi får bygga en aning på prickmark - erfarenheter? Oavsett - hur blir taket snyggast (tänk bort bygga i 2 steg)
huggan: Jag hade nog valt alternativ 2 då den har bäst isolerförmåga och minst bekymmer med fukt. Gjorde själv en sådan tillbyggnad som du men i tre plan med hall och badrum på plan 1. Bifogar länken om du vill ha lite inspiration. https://www.byggahus.se/forum/threads/tillbyggnad-23m-i-tre-plan.188858/
Tooompaaa89: [citat] Hej David! Mitt tips är att Föra en dialog med BN och försöka få de att inse att det är en enkel ombyggnad. Då krävs inte KA enl pbl. Vi hörs! Mvh Tom
Daniel Barnaniel: BN beslutar om en kontrollansvarig behövs, kontrollplan behövs om du så ska byta färg på fasaden. Vad det nu ska va bra för, eller vad en KA nu ska vara bra för. Kontrollplan kan skrivas av vem som helst, byggherre är ansvarig. Vanligen så att Ka gör kontrollplan emellertid.
Nordsjö: Kapar tråden lite här :-) Vi har funderat på att utöka boarean i vår villa och då genom att lyfta taket då vi har en hel del biyta på övre våningen med snedtak och en mindre toalett. Yttertaket har inte bytts ut sedan 70-talet så att byta endast tegel/betongpannor och läkt/papp eventuellt undertak är egentligen inget alternativ. Vi kom därför fram till att göra en helt ny
arnasbo: [citat] Nej jag förstår att dom har sina regler och följa, det är därför jag tänker att det är jag som tar risken för någon eventuell typ av ”bestraffning” för att jag ansökt om slutbesked utan att vara klar. Attefallstillbyggnaden på plan 2 kommer att uppfylla kraven för att räknas som attefallstillbyggnad så det enda jag vill slippa egentligen är att bygga taket på plan 1
arst: En vän har 1 1/2 plans hus i planktimmer, jag tror planktimmer i dimension 120 x 58 (H x B). Det är övervåning på huset och en hjärtvägg ungefär i mitten av huset (vilken mellanbjälklag är fäst i). Planktimret stabiliseras av stående reglar - med glidbeslag. Enligt min vän så är det en rörelse på upp till 15-20 mm i timmerfasaden (upp och ned), mellan vinter och sensommar (det
Fangorn: Nej men i min kommun (Sollentuna) är de precis så... bekanta skulle göra extra våning och en del av villan låg 20 cm fel, då fick de inte 2:a våningen följa nedervåningens fasad, de fick stötta upp huset inuti extra för att fasaden på andra våningen ligger strax efter fasaden på första våningen. Jag har hört flera liknande fall...
justusandersson: Minska ner en tillbyggnad kan man alltid göra. Hur smärtfritt det är beror på utförandet.
ÉlPon: Ja alltså visst går det att förlänga hela huset, men då endast till 120m2 eftersom det är över 7 meter högt. Det innebär 35m2 utbyggnad. Det skulle ge endast 2 nya rum, så att vi blir tvungna ha ett sovrum kvar på övervåningen och sådana fall koplettera det med minst 1 takkupa. Snyggaste då hade varit att ha en kupa till vänster också, men det praktiska för rummet hade varit att
DanielEtuna: Hej. Är ingen arkitekt men en lösning kan vara att ha ett sadeltak med samma takvinkeln som övre vinkeln. En annan lösning som vi gjorde med en veranda med övervåning på en äldre hus med mansardtak var att ha ett sadeltak som ansluter mot brytningen på det gamla taket. Det bästa är att rita upp det i skala för att se proportionerna.
Eniv: Har försökt söka runt i forumet men hittar inte svaret på min fråga. Vi ska bygga ut vårt hus men har inte fått bygglov än. Nu fick vi veta att köket inte uppfyller tillgänglighetskraven för vi har inte 80 cm mellan vasken och hällen på köksön. Jag vet att det är 80-120 cm som gäller mellan vask och häll i köket men jag har sett så många bilder på andras nybyggen där det
Raggarn84: Jag är ingen konstruktör heller, lite därför jag frågar här vad andra tycker och tänker Det blir nog ingen installationsskickt då elen blir utanpå, sen tänkte vi att plyfan är ju perfekt om man vill hänga tyngre saker (slippa sätta osb). Det blir troligen en vägg med reglarna utåt, sen sätter vi varannan regel med 45x45 (är cc 30 på väggen, så sätter 45x45 på cc 60) Lägger
Krozz: [citat] ok, så om taket är 40 cm tjockt. Vad hamnar vi på då med förhöjt väggliv?
mgranbom: Vi gjorde en något mindre takkupa och gjorde alla ytskikt själva. Svenska hantverkare som gjorde stomme, tak, utvändig panel, 2 fönster, golvvärme och ny el. Kostade ca 200 000. Ditt bygge blir större och avväxlingen av takstolarna kan behöva kraftigare balkar så räkna med minst 250 000 per takkupa för bygg, el, VVS och ytskikt. /M
tensiden: Hur mycket skiljer det? Hellre sätta skivor än försöka bygga på med flera centimeter spackel.
nrjoen: Vi funderar på samma sak, men har bara hunnit till just funderingar än. Från början var vi inne på att göra platta på marken och få ca 3,5m invändig takhöjd på den nybyggda delen och utnyttja det till nåt kul, men nu lutar det snarare till att gräva ur källare under nybygget också. För oss blir det nog ganska prisvärt utan att ha räknat på det än, bor på en sandhög så
Boan: Har alltid kört plyfa, fram till förra året gick det ju få tag på för 229 kr skivan..
Amer Angbjörk: Hej, Vi bor i ett hus i stockholm som är 121 kvm + 60 källare. Huset är byggt på 40 (ytan som är på 60 kvm) talet men tidigare ägare har byggt till huset på 2003. Huset har en sommar isolerat uterum som vi vill bygga om så att det går att bo i den året runt. Jag undrar om nån kan hjälpa mig estimera priset för att njuta nya Plintar för uterummet (ca 30 kvm) golvet och väggarna kan
Elvvsbygg: [citat] Hej! Förlåt nu svarar jag på det du inte frågar :-) Vi byggde ut källare 2018 på ca 30 kvm. Marken är lera, gammal sjöbotten. Vi valde att inte påla eftersom det gamla huset inte är pålat. Schakt + markduk och 8-16 kross klar bädd för platta kostade 42.000 kr efter rot. Sedan satte vi kantelement armerad mm själva. Gjutning lejde jag bort. Vi murade vanliga leca block