15 088 läst ·
20 svar
15k läst
20 svar
Vem är ansvarig för plats att äta och toa under bygge?
Vi har haft hantverkare här hemma i olika omgångar och de har alltid löst det på något eget sätt. De större jobben har gjorts av polacker och ukrainare. De verkar ha dunderblåsor, för även om jag varit hemma har jag inte märkt att de använt toaletten. De har heller inte använt köket på något sätt.
När vi haft svenska hantverkare för mindre jobb har de både lånat toalett och ätit mat i köket. Helt med vårt godkännande, så klart!
Jag tyckte personligen att det var trevligare med de svenska hantverkarna som man kunde sitta och prata en stund med, medan de åt eller fikade. Tur att det var fasta priser på jobben!
När vi haft svenska hantverkare för mindre jobb har de både lånat toalett och ätit mat i köket. Helt med vårt godkännande, så klart!
Jag tyckte personligen att det var trevligare med de svenska hantverkarna som man kunde sitta och prata en stund med, medan de åt eller fikade. Tur att det var fasta priser på jobben!
Det fungerar ju åt andra hållet också. Inger vidare att bli utsatt för misstankar el känna att man stör om man är hantverkare.Villa vista skrev:
Har du fått offert och accepterat priset så ingår allt som har med arbetsgivaransvar i priset. E frågar för det är billigare och enklare för hen att du ombesörjer hans anställdas behov av matplats etc. Det finns alltid risker med att släppa in okända hemma. Stöld etc. Om ni inte vill finns ingen skyldighet till att serva med faciliteter.
Det som behövs hyras in extra som skyliftar , byggbodar, ställningar, osv läggs självfallet på fakturan till kunden så vill man inte ha in byggarna på toan i huset så hyr man in en byggbod och självfallet läggs kostnaden för den till på priset som kunden ska betala.
Såvida man inte lyckats förmedla i kontraktet och dess överenskommelse att byggbod behövs och ingår i priset. men det normala är väl ändå att byggarna får låna toan och nånstans att fika på plats..
Har det överhuvud inte diskuterats så antar nog byggfirman att det finns toalett på plats som man får låna vid behov och att det finns nånstans att sitta ned och stoppa i sig mat /fika
Så ansvaret ligger såklart på byggfirmans chef men lånar man inte ut dasset så får man stå för alla extrakostnader som det innebär
Såvida man inte lyckats förmedla i kontraktet och dess överenskommelse att byggbod behövs och ingår i priset. men det normala är väl ändå att byggarna får låna toan och nånstans att fika på plats..
Har det överhuvud inte diskuterats så antar nog byggfirman att det finns toalett på plats som man får låna vid behov och att det finns nånstans att sitta ned och stoppa i sig mat /fika
Så ansvaret ligger såklart på byggfirmans chef men lånar man inte ut dasset så får man stå för alla extrakostnader som det innebär
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Man kan alltid gå ut och pinka på baksidan av huset där ingen serPellePeps skrev:
Vi har haft hantverkare här hemma i olika omgångar och de har alltid löst det på något eget sätt. De större jobben har gjorts av polacker och ukrainare. De verkar ha dunderblåsor, för även om jag varit hemma har jag inte märkt att de använt toaletten. De har heller inte använt köket på något sätt.
Ska man skita tar man med en spade och gör det i skydd av en buske
Tror inte att hantverkare från öst har större blåsor eller starkare ringmuskel än svenska hantverkare
Redigerat:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Tror det kan va gott att va snickare där man har sitt krypin med.
Äta, gå på toa och kanske hänga av sig arbetskläder utan att va ivägen för den man gör jobb hos.
en del snickare hemma har en vagn i firman som man drar med sig för att ha sitt med på jobben.
Äta, gå på toa och kanske hänga av sig arbetskläder utan att va ivägen för den man gör jobb hos.
en del snickare hemma har en vagn i firman som man drar med sig för att ha sitt med på jobben.
Klicka här för att svara