Utbyggnad och tillbyggnad
morr: Inåtgående dörr av standardmått, en avsats innanför på typ 15 cm höjd (eller vad som är lagom) och så blir det ett steg upp och ut på balkongen. Borde minska både risken att slå huvudet i dörrkarmen och att dörren blir allt för konstigt placerad?
tennet: Hej och tack för era svar! Jag förstår själva grejen med golvvärmen och ineffektiviteten för uppvärmningen.. Men jag ska testa kör dem lite halvkombinerat på låg temp för att se hur det känns. Det är ju så här års som man vill ha golvvärmen, men det svider ju när det kostar 6kr/kwh! ;)
Kristoffer_: Hej Upptäckte att läcker in i uterummet. På insidan droppar det från en plåt som sitter ovanför fönsterpartierna. Var uppe på taket och tittade och såg att det finns en glipa på ett par centimeter, längst ut där skarvlisten slutar. Kan det vara där det läcker in? Hur tätar man där? Med silikon? [bild] [bild]
Åsa Lund: Svårt att säga utifrån ritning utan bilder, men det borde gå tycker jag. Ta dit en rörmokare och be honom uttala sig?
Marlen Eskilsson: Vi anlitade Bjartmar & Hylta för vår tillbyggnad och är nöjda med dem. https://www.bjartmarhylta.se
Cykelstigar: Kan tillägga att vi är i färd med att bygga ut balkongen och sambon är sugen på att dra runt balkongen över den yta jag kikar på.
Demmpa: Ni måste iallafall ha bygglov för det som ska byggas. Så som jag uppfattar det hela betecknas en fullständig återuppbyggnad som nybyggnation, å då måste alla papper mm för nybygge finnas. Det är inte säkert att det får byggas så som det var, inte ens säkert att det får byggas över huvudtaget.
Skånemike: Hej Lite sent svar kanske.. men jag är i samma situation som du nu, men har 5 m till grannens carport. Byggnadsnämnden ville också att jag skulle brandskydda mitt kommande uterum. Har du kollat vad grannen har i sin vägg? I mitt fall har grannen en vägg byggd med El30. Detta fick jag kolla upp själv, det gör inte byggnadsnämnden här. Enligt Boverket ska det räcka men det hade min
Anonymiserad 156538: Hur har du tänkt dig lutningen på uterumstaket? Skall det vara ett pulpettak som lutar mot förrådet eller åt andra hållet?
DiLo: @Acwc Hej! Vi går i samma tankar numera. Såg ditt inlägget och undrar hur det har gått för er.. Är ni nöjda?
huggan: [citat] Helt rätt, dock skulle jag inte kalla det bygganmälan då det kan förknippas med anmälan som är något helt annat som gäller enklare åtgärd som inte behöver bygglov. Anledningen att det är såhär är för att den som söker bygglov inte ska behöva ta på sig onödiga kostnader innan man vet att åtgärden får bygglov.
Villan99: Hej Undrar om någon här kan tipsa om ett företag i nordvästra Skåne som utför taklyft på befintligt 1 plans hus? Vill gärna ha någon som gjort detta innan. Redan haft kontakt med Åtvidaberg men dom är jättedyra.
justusandersson: Det är en jättebra idé tycker jag, men anllita en konstruktör redan på detta stadium. Förutsättningarna är helt beroende av måtten på ert hus. Några generella ritningar kan ni inte räkna med. Men principen är enkel.
wildeside: [citat] Kan ha fel men... Jag har aldrig varit med om att man kapar plåten i takfot, den kapas väl i den änden som kommer mot nocken, i alla fall i min värld minst fuktpåslag i den änden.
justusandersson: Grunden för alla avloppssystem är en stam som går från källaren hela vägen genom huset och som slutar med en avluftning ovanför yttertaket. I källaren övergår stammen till en vågrät ledning som leder ut i gatan till kommunens ledning (om du inte har eget avlopp). Till stammen är alla avlopp anslutna genom förgreningsrör av olika dimensioner. Golvbrunnar har vattenlås. Det verkar
huggan: Enligt konsumenttjänstlagen får inte prisökning ske pga. materialprishöjningar så du sitter säkert.
LaT: Jag har använt SweetHome3D en del & gillar det. Kan vara lite kinkigt om du har ett gammalt grafikkort.
eco972: [citat] Tack för fina råd och tips! Ja stommen i två plan är självbärande och påverkar inte den befintliga byggnaden negativt.
justusandersson: Måla balken det blir snyggast. Brandkraven på ett småhus i två plan är rätt låga. Om du är intresserad finns de i BBR (Boverkets byggregler) kapitel 5. Tyvärr har brandreglerna blivit allt krångligare med tiden utan att för den skull bli bättre. Som du skriver har limträ mycket bra brandegenskaper och behöver normalt inte byggas in.
Anders243: [citat] Nej, tvärr inte. Men jag ska försöka hitta något gammalt mail med siffrorna. Eventuellt kanske den tekniska supporten på Saint Gobain och/eller Emmaboda Glas (eller någon annan tillverkare av glaskassetter) kan svara snabbare än vad jag är på att leta upp mail.
Onsalakorven: [citat] Jo, då bör det gå förutsatt att hissen installeras (inte bara förbereds).
Nikorasu: [citat] Ja, Nordan har över lag högre kvalitet än Elit tycker jag. Jag har Nordan Tanum med aluminium på utsida. Fina fönster tycker jag
LarsDaniel: [citat] Solcellsanläggningar på tak som följer taklutningen är normalt bygglovsbefriade i min kommun utanför detaljplanelagt område och de får i vilket fall inte ta ut nån avgift. Jag ringde för säkerhets skull Plan- o Byggnämnden som sa att jag skulle skicka in en ansökan för säkerhets skull och tjänstepersonen sa att det kostar inget. Så skickade in en ansökan och fick svar att
Assahol: Hej, vi ska göra en liten tillbyggnad om 15 kvm sk. atterfallsutbyggnad. Vi vill ha en altandörr/helglasad ytterdörr i denna nya del (till tonåringen). Vi skulle vilja placera dörren ca 25 cm från gaveln. Se ritning. Några funderingar 1. Kan vi placera dörren så nära gaveln? 2. Hur bred måste en ytterdörr vara? tack!!
z_bumbi: För stykelyft så räkna på ca 1,7-1,8 ton för en plattform på 4x4 m. Det är plattform, lyftare, fem klovare, lastad stång, ställning och viktställ med kvarvarande vikter. Har man mindre plattform så brukar viktställen stå någon annanstans. Att man släpper stången i mark ökar belastningen men det är sällan någon hög höjd och man har förhoppningsvis dämpning i plattformen.