Hej kära medlemmar!
Äntligen får jag skriva mitt första inlägg eftersom vi köpt en fjällstuga på nyproduktion.
Vi skulle vilja bygga ett loft i stugan och har frågat entreprenören om det är möjligt. Han sa nej pga att takbalkarna är bygga i en fackverkskonstruktion. Det är ett parhus som är delat på mitten i två lägenheter i två våningar, sutteräng. Vi skulle vilja bygga ett loft ovanför sovrummet på övre våningen. Det är inte tillräckligt för ståhöjd utan syftet är att få ett till "sovrum". Så kan man bara krypa upp där och lägga sig i en säng är vi nöjda.
Det här var svaret vi fick från byggledaren:
Tittar ni på hur dessa takstolar är konstruerade så ser ni att det sitter stödben som bär takstolens hållfasthet. Från undersida under ram är det 500mm isolering redan nu. Vill ni sen ha ett loft så måste såklart det isoleras uppåt också, varpå det bygger nära 1000mm i isolering, luftspalter och golv. Det blir alltså inget utrymme kvar att vistas på.
Det vi undrar över är:
Går det att modifiera takstolarna för att få plats med ett loft? Hur isåfall?
Hur stort blir loftet om man ska ha korrekt isolering osv?
Bifogar:
Ritning (där jag gjort en röd ruta på sida 1 där vi vill ha loftet)
Bilder jag har tagit på våran vind (råkade hålla för blixten därav dåliga kvalitén)
Bilder från ett annat hus där dom konstruerat för ett loft redan från byggstart (som är typ ett sådant loft vi är ute efter)
Äntligen får jag skriva mitt första inlägg eftersom vi köpt en fjällstuga på nyproduktion.
Vi skulle vilja bygga ett loft i stugan och har frågat entreprenören om det är möjligt. Han sa nej pga att takbalkarna är bygga i en fackverkskonstruktion. Det är ett parhus som är delat på mitten i två lägenheter i två våningar, sutteräng. Vi skulle vilja bygga ett loft ovanför sovrummet på övre våningen. Det är inte tillräckligt för ståhöjd utan syftet är att få ett till "sovrum". Så kan man bara krypa upp där och lägga sig i en säng är vi nöjda.
Det här var svaret vi fick från byggledaren:
Tittar ni på hur dessa takstolar är konstruerade så ser ni att det sitter stödben som bär takstolens hållfasthet. Från undersida under ram är det 500mm isolering redan nu. Vill ni sen ha ett loft så måste såklart det isoleras uppåt också, varpå det bygger nära 1000mm i isolering, luftspalter och golv. Det blir alltså inget utrymme kvar att vistas på.
Det vi undrar över är:
Går det att modifiera takstolarna för att få plats med ett loft? Hur isåfall?
Hur stort blir loftet om man ska ha korrekt isolering osv?
Bifogar:
Ritning (där jag gjort en röd ruta på sida 1 där vi vill ha loftet)
Bilder jag har tagit på våran vind (råkade hålla för blixten därav dåliga kvalitén)
Bilder från ett annat hus där dom konstruerat för ett loft redan från byggstart (som är typ ett sådant loft vi är ute efter)
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Nu vet vi ju inte vad det är för takstolar. Men det är inte en enkel operation att göra om fackverkstakstolar till en variant utan diverse stödben. Men om det får kosta, så borde du kunna låta en konstruktör titta på det. Helst borde det göras innan huset byggs, så erbjud entreprenören att du betalar för en utredning. Men räkna med att det kan kosta 50 - 100 000 bara att undersöka frågan. Sedan blir det en avsevärd kostnad för att faktiskt utföra det också.
Klicka här för att svara