För intresseklubben
Vi har i storstadsområde byggt till vår smålandsvilla från slutet av 70 talet (1.5plan om 156kvm) med:
* Uterum fullisolerat invändigt 5.6*3,85=21,56kvm
* sovrum m. snedtak 1.35-2.7m takhöjd. 5,48*2,73m = 15kvm
* klädkammare 2,68*2,18 = 5,84kvm
* badrum med dusch och bad 3,17*2,68 = 8,5kvm
Dyraste offerten vi hämtade in var på 1.8M (billigaste på 0.9M men då ingick ej markarbete, glas eller badinredning). Med eget arbete och löpande från lokala hantverkare landade vi till slut på 1.333M inkl moms efter ROT (inkl allt - se bilaga). Jag hade nog trott att jag skulle komma undan under miljonen men men... Enligt Mäklarstatistik är kvadratmeterpriset 48.000 där vi bor, så har förmodligen inte gjort så usel ekonomi ändå
Lagt ca 1000 egna timmar (ej byggt något innan - men är normalhändig och kan tänka logiskt...) plus att jag haft hjälp av hantlangare ca 400 timmar. Själv gjort:
* läkt och takpannor
* ytterpanel och plåt runt fönster (inkl målning)
* isolering
* bygge av stödmur (byte från slipers)
* innerväggar och tak (inkl målning och tapetsering)
* ventilation
Vi har i storstadsområde byggt till vår smålandsvilla från slutet av 70 talet (1.5plan om 156kvm) med:
* Uterum fullisolerat invändigt 5.6*3,85=21,56kvm
* sovrum m. snedtak 1.35-2.7m takhöjd. 5,48*2,73m = 15kvm
* klädkammare 2,68*2,18 = 5,84kvm
* badrum med dusch och bad 3,17*2,68 = 8,5kvm
Dyraste offerten vi hämtade in var på 1.8M (billigaste på 0.9M men då ingick ej markarbete, glas eller badinredning). Med eget arbete och löpande från lokala hantverkare landade vi till slut på 1.333M inkl moms efter ROT (inkl allt - se bilaga). Jag hade nog trott att jag skulle komma undan under miljonen men men... Enligt Mäklarstatistik är kvadratmeterpriset 48.000 där vi bor, så har förmodligen inte gjort så usel ekonomi ändå
Lagt ca 1000 egna timmar (ej byggt något innan - men är normalhändig och kan tänka logiskt...) plus att jag haft hjälp av hantlangare ca 400 timmar. Själv gjort:
* läkt och takpannor
* ytterpanel och plåt runt fönster (inkl målning)
* isolering
* bygge av stödmur (byte från slipers)
* innerväggar och tak (inkl målning och tapetsering)
* ventilation
Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara