Jag vet gången är en sak i taget - har letat och inte funnit - kan jag börja med attefallstillbyggnaden - göra den klar och sen söka enligt tillåten BYA som sitter ihop med tillbyggnaden? Vi vill bygga en matplats och en hall i en rektangel sas men behöver troligen dela upp dem pga prickmark

Eller finns enbart gången att först bygga med bygglov sen attefallstillbyggnad om de ska sitta ihop?

Om du ska bygga över prickmark gäller attefallstillbyggnanden, alltså först bygglov för maxgräns BYA och sen attefallstillbygganden.

• Gilla
eco972 och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om du ska bygga över prickmark gäller attefallstillbyggnanden, alltså först bygglov för maxgräns BYA och sen attefallstillbygganden.
Mm tack - inte mycket info om det men hittade någonstans att BYA måste sökas för först och det sitter ihop med attefallstillbyggnad - tvärtom går inte. Aningen synd för oss eftersom attefallstillbyggnaden är 15 m2 och hallen 5m2..

Hur många har byggt med bygglov först och sen sökt för attefallstillbyggnad? Ser gärna ritningar på hur ni löst detta under gång!

Morsning
En fundering är om det är just att två byggdelar (ett via bygglov och ett via bygganmälan) sitter ihop som är problemet? Om man har 10 cm emellan går det bra? Det känns liiiiite yxigt att det går bra att söka bygglov först och sen attefallstillbyggnad men inte tvärtom..eller?

A AnBjaBoo skrev:
Morsning
En fundering är om det är just att två byggdelar (ett via bygglov och ett via bygganmälan) sitter ihop som är problemet? Om man har 10 cm emellan går det bra? Det känns liiiiite yxigt att det går bra att söka bygglov först och sen attefallstillbyggnad men inte tvärtom..eller?
Du har ingen enkel skiss på vad det är du vill bygga? Det blir lättare att ge råd då.

Då ska vi se - ritningen är från -63 så vi behöver boka in en BYA-mätning och exakt uppritning var vår tomtgräns är samt hur långt in prickmarken sträcker sig.

Vi har ca 160 m2 BYA och får bygga 180 m2. Matplats och hall blir ca 21 m2 om vi gör som vi önskar. Dessutom har vi ett stort tak (16,3 m2 under takutsprång) på baksidan på stolpar sedan 80-talet som det finns bygglov för men som inte är ordentligt inritat.

OM vi söker bygglov för allt på framsidan och får ok att bygga lite på prickmark så kan vi inte glasa in ytan under taket på baksidan - det blir då ca 197 m2 BYA (vi vet exakt när vi mätt men alldeles för stort iaf).

Då kvarstår att antingen skippa hallen och enbart bygga attefallstillbyggnad samt söka fasadändring för ytan under taket på baksidan ELLER som jag fattat det bygga hallen helt klar först - slutbesked - sedan bygga attefallstillbyggnaden.

Det hade varit superfint att ha en hall och entré framåt (nu kommer man direkt in i vardagsrummet mer eller mindre) men matplatsen är det viktigaste. Så ska vi skippa hallen och enbart bygga matplatsen? Hoppas att man på något sätt kan bygga en hall ändå? Ha ettmellanrum för att få bygga hall efter matplats?

Vi får inte plats med allt inom 15m2 eftersom djupet behöver bara minst 290 cm + vägg för att få plats med matplats. Alternativet vore att göra om köket helt men min dröm har alltid varit en "punchveranda". Tillbyggnaden för matplats blir ungefär 3,10*4,5 m

Tack!

• Ritning av en bostad som visar planerad hall och matplats, med markeringar för prickmark och befintligt tak över en uteplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, frågan är hur stor BYA som det finns bygglov för tidigare? Är de 160 kvm du nämner med eller utan arean under taket? OM lov tidigare beviljats för utrymmet under taket krävs vid inglasning endast lov för fasadändring och då tillkommer ingen ny BYA. Då har ni 20 kvm kvar att använda på framsidan.

Det är utan utan på baksidan - vi kan bygga hall + baksida inom ramen för 180 m2 + 15 m2 med attefallstillbyggnad. Utmaningen hur vi får till det bra eftersom vi måste bygga hallen först sen attefallstillbyggnad…

Aha nu såg jag vad du skrev jag tror baksidan kommer räknas in som BYA om vi glasar in?

A AnBjaBoo skrev:
Aha nu såg jag vad du skrev jag tror baksidan kommer räknas in som BYA om vi glasar in?

Du skriver att det är ett stort tak/takutsprång, därför funderar jag på om det är något bygglov har beviljats för tidigare. Takutsprång större än 50 cm räknas in i byggnadsarea. Har du tittat på vad det står i äldre lov? Har du kollat med kommunen?

M MetteKson skrev:
Du skriver att det är ett stort tak/takutsprång, därför funderar jag på om det är något bygglov har beviljats för tidigare. Takutsprång större än 50 cm räknas in i byggnadsarea. Har du tittat på vad det står i äldre lov? Har du kollat med kommunen?
Aha tack - det är ca 20 m2 som sitter ihop med fasaden sas

R Riverground skrev:
Hur bråttom har du? Nya regler för Attefallstillbyggnad är på remiss och kan klubbas igenom nästa år för att vinna laga kraft 2023.Förslaget inkluderar att få bygga 30kvm tillbyggnad utan anmälan.

[länk]
Wow detta hade ju varit otroligt bra - tack! Med tanke på att vi bott så här i 11 år kan vi nog vänta lite till :-) - 21/10 verkar vara ett datum att hålla utkik efter

Hmm till 2023 kan vi inte vänta - men då bör vi få rätt att först bygga 15 sen bygga på med mer antar jag

Vet inte om det hjälper dig, men vi har precis byggt ut vårt befintliga hus med en attefallstillbyggnad (endast bygganmälan) om 15 kvm som blir en hall och nu har vi fått beviljat bygglov för nästa del, som vi ska bygga ihop med attefallstillbyggnaden och på så sätt "koppla" ihop husen. Så vi byggde attefallstillbyggnaden först och ska nu påbörja den bygglovspliktiga åtgärden. Dock får man inte bygga dessa samtidigt, du måste få slutbesked för den anmälsningspliktiga åtgärden först innan du får påbörja den bygglovspliktiga åtgärden. Så fungerade det iaf för oss i vår kommun.. Så dumma regler.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.